Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kuitupuu kannattaa kilpailuttaa puukaupassa

Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus takoo huipputulosta. Kotimaista puuta käytetään ennätyksellisesti ja markkinoilla on puulle kysyntää. Metsänomistajien mahdollisuudet kilpailuttaa kuitupuukaupat ovat nyt hyvät. Kilpailutukseen ja katkonnan valvontaan pitää puukaupoissa kiinnittää erityishuomiota, toteaa MTK:n metsäjohtokunta.

Vuonna 2017 yksityismetsissä tehtiin puukauppaa ja hakkuita vilkkaasti poikkeuksellisen hankalista keliolosuhteista huolimatta. Kaikille suunnitelluille investoinneille on hakkuumahdollisuuksien ja puumarkkinoiden toimivuuden näkökulmasta edelleen tilaa.

Tilastokeskuksen tilinpäätöstilaston mukaan Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus teki vuonna 2016 liiketulosta noin 30 euroa käytettyä raaka-ainekuutiometriä kohden. Sellun, kartongin ja paperin markkinakehityksen perusteella kannattavuus säilyi vuonna 2017 vähintään yhtä hyvänä.

Puun käyttö kasvaa ja hintataso vahvistuu suhdanne-ennusteiden perusteella tänä vuonna edelleen. Metsänomistajan kannattaa hyödyntää massa- ja paperiteollisuuden erinomainen kannattavuus ja kotimaisen puun käytön lisäys kilpailuttamalla kuitupuukaupat.

Korjuun toteutuksessa tukin katkonnan valvonta varmistaa, että arvokasta tukkia ei siirry kuitupuupinoon. - Metsänomistajille kaikki puukaupan ammattiapu löytyy luontevasti paikallisesta metsänhoitoyhdistyksestä, MTK:n metsäjohtokunta muistuttaa.

puheenjohtaja Juha Marttila 050 341 3167
tutkimuspäällikkö Erno Järvinen 040 351 7978

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.