Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kuitupuu kannattaa kilpailuttaa puukaupassa

Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus takoo huipputulosta. Kotimaista puuta käytetään ennätyksellisesti ja markkinoilla on puulle kysyntää. Metsänomistajien mahdollisuudet kilpailuttaa kuitupuukaupat ovat nyt hyvät. Kilpailutukseen ja katkonnan valvontaan pitää puukaupoissa kiinnittää erityishuomiota, toteaa MTK:n metsäjohtokunta.

Vuonna 2017 yksityismetsissä tehtiin puukauppaa ja hakkuita vilkkaasti poikkeuksellisen hankalista keliolosuhteista huolimatta. Kaikille suunnitelluille investoinneille on hakkuumahdollisuuksien ja puumarkkinoiden toimivuuden näkökulmasta edelleen tilaa.

Tilastokeskuksen tilinpäätöstilaston mukaan Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus teki vuonna 2016 liiketulosta noin 30 euroa käytettyä raaka-ainekuutiometriä kohden. Sellun, kartongin ja paperin markkinakehityksen perusteella kannattavuus säilyi vuonna 2017 vähintään yhtä hyvänä.

Puun käyttö kasvaa ja hintataso vahvistuu suhdanne-ennusteiden perusteella tänä vuonna edelleen. Metsänomistajan kannattaa hyödyntää massa- ja paperiteollisuuden erinomainen kannattavuus ja kotimaisen puun käytön lisäys kilpailuttamalla kuitupuukaupat.

Korjuun toteutuksessa tukin katkonnan valvonta varmistaa, että arvokasta tukkia ei siirry kuitupuupinoon. - Metsänomistajille kaikki puukaupan ammattiapu löytyy luontevasti paikallisesta metsänhoitoyhdistyksestä, MTK:n metsäjohtokunta muistuttaa.

puheenjohtaja Juha Marttila 050 341 3167
tutkimuspäällikkö Erno Järvinen 040 351 7978

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.