Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kuitupuu kannattaa kilpailuttaa puukaupassa

Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus takoo huipputulosta. Kotimaista puuta käytetään ennätyksellisesti ja markkinoilla on puulle kysyntää. Metsänomistajien mahdollisuudet kilpailuttaa kuitupuukaupat ovat nyt hyvät. Kilpailutukseen ja katkonnan valvontaan pitää puukaupoissa kiinnittää erityishuomiota, toteaa MTK:n metsäjohtokunta.

Vuonna 2017 yksityismetsissä tehtiin puukauppaa ja hakkuita vilkkaasti poikkeuksellisen hankalista keliolosuhteista huolimatta. Kaikille suunnitelluille investoinneille on hakkuumahdollisuuksien ja puumarkkinoiden toimivuuden näkökulmasta edelleen tilaa.

Tilastokeskuksen tilinpäätöstilaston mukaan Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus teki vuonna 2016 liiketulosta noin 30 euroa käytettyä raaka-ainekuutiometriä kohden. Sellun, kartongin ja paperin markkinakehityksen perusteella kannattavuus säilyi vuonna 2017 vähintään yhtä hyvänä.

Puun käyttö kasvaa ja hintataso vahvistuu suhdanne-ennusteiden perusteella tänä vuonna edelleen. Metsänomistajan kannattaa hyödyntää massa- ja paperiteollisuuden erinomainen kannattavuus ja kotimaisen puun käytön lisäys kilpailuttamalla kuitupuukaupat.

Korjuun toteutuksessa tukin katkonnan valvonta varmistaa, että arvokasta tukkia ei siirry kuitupuupinoon. - Metsänomistajille kaikki puukaupan ammattiapu löytyy luontevasti paikallisesta metsänhoitoyhdistyksestä, MTK:n metsäjohtokunta muistuttaa.

puheenjohtaja Juha Marttila 050 341 3167
tutkimuspäällikkö Erno Järvinen 040 351 7978

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.