Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kuitupuu kannattaa kilpailuttaa puukaupassa

Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus takoo huipputulosta. Kotimaista puuta käytetään ennätyksellisesti ja markkinoilla on puulle kysyntää. Metsänomistajien mahdollisuudet kilpailuttaa kuitupuukaupat ovat nyt hyvät. Kilpailutukseen ja katkonnan valvontaan pitää puukaupoissa kiinnittää erityishuomiota, toteaa MTK:n metsäjohtokunta.

Vuonna 2017 yksityismetsissä tehtiin puukauppaa ja hakkuita vilkkaasti poikkeuksellisen hankalista keliolosuhteista huolimatta. Kaikille suunnitelluille investoinneille on hakkuumahdollisuuksien ja puumarkkinoiden toimivuuden näkökulmasta edelleen tilaa.

Tilastokeskuksen tilinpäätöstilaston mukaan Suomessa toimiva massa- ja paperiteollisuus teki vuonna 2016 liiketulosta noin 30 euroa käytettyä raaka-ainekuutiometriä kohden. Sellun, kartongin ja paperin markkinakehityksen perusteella kannattavuus säilyi vuonna 2017 vähintään yhtä hyvänä.

Puun käyttö kasvaa ja hintataso vahvistuu suhdanne-ennusteiden perusteella tänä vuonna edelleen. Metsänomistajan kannattaa hyödyntää massa- ja paperiteollisuuden erinomainen kannattavuus ja kotimaisen puun käytön lisäys kilpailuttamalla kuitupuukaupat.

Korjuun toteutuksessa tukin katkonnan valvonta varmistaa, että arvokasta tukkia ei siirry kuitupuupinoon. - Metsänomistajille kaikki puukaupan ammattiapu löytyy luontevasti paikallisesta metsänhoitoyhdistyksestä, MTK:n metsäjohtokunta muistuttaa.

puheenjohtaja Juha Marttila 050 341 3167
tutkimuspäällikkö Erno Järvinen 040 351 7978

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.