Kuka on Kameleontti? Psykiatri jäljittää tuhatkasvoista sarjamurhaajaa Ruotsissa suositussa dekkarisarjassa

Kameleontti (Gummerus) vie lukijan tuhatkasvoisen sarjamurhaajan kintereille kesäiseen Tukholmaan. Ruotsalaisen lääkärikirjailijan Jonas Moströmin dekkarit ovat suosittuja etenkin äänikirjojen kuuntelijoiden keskuudessa. Gummerus ryhtyy julkaisemaan niitä suomeksi.

Nainen kuristetaan hierojan vastaanotolla luksushoitolassa Tukholmassa. Kaikki viittaa siihen, että tuhatkasvoinen sarjamurhaaja on palannut seitsemän vuoden tauon jälkeen. Kameleontti on milloin pappi tai siivooja, milloin vastaanottovirkailija tai lääkäri. Yhdestä asiasta hänet kuitenkin voi tunnistaa: hän jättää aina rikospaikalle nopan merkiksi itsestään. Psykiatri Nathalie Svensson ja rikostutkija Johan Axberg kutsutaan tutkimaan tapausta. Nathalien ja Johanin välit ovat jäiset, ja siihen on syynsä.

Jonas Moströmin Kameleontti on klassinen sarjamurhaajadekkari, joka sisältää paitsi jännitystä, myös taitavaa ihmissuhdekuvausta. Ruotsaslaiskuuntelijoiden rakastamalta Moströmiltä on suomennettu Kameleontin lisäksi dekkarit Korkea taivas, Dominokuolemat ja Keskiyön uhrit, jotka ilmestyvät syksyn mittaan äänikirjoina.

Kirjailija Jonas Moström on perhelääkäri, joka 16 vuotta sitten toteutti isyysvapaalla suurimman unelmansa ja kirjoitti esikoiskirjansa. Nykyään hän on palkittu dekkaristi, jolla on uskollinen lukijakunta. Nathalie Svensson -sarjaa luetaan yhdeksässä maassa.

Jonas Moström: Kameleontti
alkuteos Kameleonten
suomentanut Laura Kulmala
myös äänikirjana, lukija Sanna Majuri

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä19.10.2021 08:12:00 EEST | Tiedote

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista6.10.2021 13:29:42 EEST | Tiedote

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.