Kuka tuottaa sosiaalipalvelut Uudellamaalla?

Sosiaalihuollon palvelutuotanto on merkittävä osa Suomen kansantaloutta. Vuonna 2017 tuotettujen sosiaalipalvelujen arvo oli 12,1 miljardia euroa ja työllisyys 210 200 henkilöä. Tutkija Pekka Lith selvitti Helsingin seudun kauppakamarin toimeksiannosta sosiaalipalvelujen tuottamista Uudellamaalla.

-       Yksityisen toiminnan merkitys sosiaalipalveluissa on lisääntynyt koko 2000-luvun. Erityisesti yritystoiminnan volyymi on kasvanut 2000-luvulla lähes kuusinkertaiseksi, sanoo johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Sosiaalipalvelut jaetaan asumisen sisältäviin palveluihin, kuten perhehoito, hoitolaitokset ja palveluasuminen, sekä avohuollon palveluihin, kuten lasten päivähoito, erityisryhmien työtoiminta sekä kotihoidon palvelut. Sosiaalipalveluista kuntayhteisöt tuottivat 63 % ja yksityinen sektori (yritykset ja järjestöt) 37 %.

Tutkija Pekka Lithin kesäkuussa 2019 valmistuneen selvityksen mukaan Uudellamaalla tuotettiin sosiaalipalveluja vuosittain lähes 2,4 miljardin euron arvosta. Tästä summasta kuntien palvelutuotanto oli 1,231 miljardia euroa (52 %), järjestömuotoinen toiminta 0,593 miljardia euroa (25 %) ja yrityspohjainen palvelutuotanto 0,558 miljardia euroa (23 %). Ikääntyneiden palveluasumisessa ja päihdehuollossa yksityinen toiminta oli suurempaa kuin kunnallinen toiminta.

Järjestöillä ja yrityksillä oli Uudellamaalla vuonna 2017 1358 toimipaikkaa, joissa palveluja tuotettiin ja ne työllistivät 16 400 henkilöä. Palveluja tuottavat yritykset ovat kooltaan melko pieniä. Avohuollon palveluja tuottavista yrityksistä 80 % työllisti enintään 5 henkilöä ja kotipalveluissa tämän koko luokan yrityksiä oli noin 90 %. Myöskään asumisen tarjoavat toimipaikat eivät ole suuria; vain noin puolessa niistä työskenteli yli 20 työntekijää.

-       Paljon puhuttu 0,7 hoitajan mitoitus asiakasta kohti voi olla ongelmallinen järjestää näin pienissä yksiköissä, jos asia kirjataan lakiin. Seurauksena voi olla alan rakennemuutoksen kiihtyminen kohti suurempia yksiköitä, ennakoi Silen.

-       Antti Rinteen hallituksen hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan maakunnat tuottaisivat sosiaalipalvelut pääosin julkisina palveluina ja yksityinen ja kolmas sektori toimisivat vain täydentävinä tuottajina, ei voi millään vastata käytännön todellisuutta Uudellamaalla, kommentoi Silen.

Tutustu selvitykseen tästä

Johtaja Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä13.1.2020 13:00:00 EETTiedote

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Helsingin seudun tuotanto ja työllisyys kasvussa – yritysten suhdanneodotukset heikkenemässä2.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun liiketoiminnan kehitys oli vahvaa vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä lähes kaikilla toimialoilla. Jalostusarvo kasvoi vahvasti teollisuudessa, rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Päätoimialoilla suhdanteiden odotetaan kuitenkin heikkenevän lähikuukausina, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.