Kuka tuottaa sosiaalipalvelut Uudellamaalla?

Sosiaalihuollon palvelutuotanto on merkittävä osa Suomen kansantaloutta. Vuonna 2017 tuotettujen sosiaalipalvelujen arvo oli 12,1 miljardia euroa ja työllisyys 210 200 henkilöä. Tutkija Pekka Lith selvitti Helsingin seudun kauppakamarin toimeksiannosta sosiaalipalvelujen tuottamista Uudellamaalla.

-       Yksityisen toiminnan merkitys sosiaalipalveluissa on lisääntynyt koko 2000-luvun. Erityisesti yritystoiminnan volyymi on kasvanut 2000-luvulla lähes kuusinkertaiseksi, sanoo johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Sosiaalipalvelut jaetaan asumisen sisältäviin palveluihin, kuten perhehoito, hoitolaitokset ja palveluasuminen, sekä avohuollon palveluihin, kuten lasten päivähoito, erityisryhmien työtoiminta sekä kotihoidon palvelut. Sosiaalipalveluista kuntayhteisöt tuottivat 63 % ja yksityinen sektori (yritykset ja järjestöt) 37 %.

Tutkija Pekka Lithin kesäkuussa 2019 valmistuneen selvityksen mukaan Uudellamaalla tuotettiin sosiaalipalveluja vuosittain lähes 2,4 miljardin euron arvosta. Tästä summasta kuntien palvelutuotanto oli 1,231 miljardia euroa (52 %), järjestömuotoinen toiminta 0,593 miljardia euroa (25 %) ja yrityspohjainen palvelutuotanto 0,558 miljardia euroa (23 %). Ikääntyneiden palveluasumisessa ja päihdehuollossa yksityinen toiminta oli suurempaa kuin kunnallinen toiminta.

Järjestöillä ja yrityksillä oli Uudellamaalla vuonna 2017 1358 toimipaikkaa, joissa palveluja tuotettiin ja ne työllistivät 16 400 henkilöä. Palveluja tuottavat yritykset ovat kooltaan melko pieniä. Avohuollon palveluja tuottavista yrityksistä 80 % työllisti enintään 5 henkilöä ja kotipalveluissa tämän koko luokan yrityksiä oli noin 90 %. Myöskään asumisen tarjoavat toimipaikat eivät ole suuria; vain noin puolessa niistä työskenteli yli 20 työntekijää.

-       Paljon puhuttu 0,7 hoitajan mitoitus asiakasta kohti voi olla ongelmallinen järjestää näin pienissä yksiköissä, jos asia kirjataan lakiin. Seurauksena voi olla alan rakennemuutoksen kiihtyminen kohti suurempia yksiköitä, ennakoi Silen.

-       Antti Rinteen hallituksen hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan maakunnat tuottaisivat sosiaalipalvelut pääosin julkisina palveluina ja yksityinen ja kolmas sektori toimisivat vain täydentävinä tuottajina, ei voi millään vastata käytännön todellisuutta Uudellamaalla, kommentoi Silen.

Tutustu selvitykseen tästä

Johtaja Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti13.8.2019 07:10:00 EESTTiedote

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.

Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä31.7.2019 10:10:00 EESTTiedote

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.

Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen27.6.2019 07:15:00 EESTTiedote

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.