Kuka tuottaa sosiaalipalvelut Uudellamaalla?

Sosiaalihuollon palvelutuotanto on merkittävä osa Suomen kansantaloutta. Vuonna 2017 tuotettujen sosiaalipalvelujen arvo oli 12,1 miljardia euroa ja työllisyys 210 200 henkilöä. Tutkija Pekka Lith selvitti Helsingin seudun kauppakamarin toimeksiannosta sosiaalipalvelujen tuottamista Uudellamaalla.

-       Yksityisen toiminnan merkitys sosiaalipalveluissa on lisääntynyt koko 2000-luvun. Erityisesti yritystoiminnan volyymi on kasvanut 2000-luvulla lähes kuusinkertaiseksi, sanoo johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Sosiaalipalvelut jaetaan asumisen sisältäviin palveluihin, kuten perhehoito, hoitolaitokset ja palveluasuminen, sekä avohuollon palveluihin, kuten lasten päivähoito, erityisryhmien työtoiminta sekä kotihoidon palvelut. Sosiaalipalveluista kuntayhteisöt tuottivat 63 % ja yksityinen sektori (yritykset ja järjestöt) 37 %.

Tutkija Pekka Lithin kesäkuussa 2019 valmistuneen selvityksen mukaan Uudellamaalla tuotettiin sosiaalipalveluja vuosittain lähes 2,4 miljardin euron arvosta. Tästä summasta kuntien palvelutuotanto oli 1,231 miljardia euroa (52 %), järjestömuotoinen toiminta 0,593 miljardia euroa (25 %) ja yrityspohjainen palvelutuotanto 0,558 miljardia euroa (23 %). Ikääntyneiden palveluasumisessa ja päihdehuollossa yksityinen toiminta oli suurempaa kuin kunnallinen toiminta.

Järjestöillä ja yrityksillä oli Uudellamaalla vuonna 2017 1358 toimipaikkaa, joissa palveluja tuotettiin ja ne työllistivät 16 400 henkilöä. Palveluja tuottavat yritykset ovat kooltaan melko pieniä. Avohuollon palveluja tuottavista yrityksistä 80 % työllisti enintään 5 henkilöä ja kotipalveluissa tämän koko luokan yrityksiä oli noin 90 %. Myöskään asumisen tarjoavat toimipaikat eivät ole suuria; vain noin puolessa niistä työskenteli yli 20 työntekijää.

-       Paljon puhuttu 0,7 hoitajan mitoitus asiakasta kohti voi olla ongelmallinen järjestää näin pienissä yksiköissä, jos asia kirjataan lakiin. Seurauksena voi olla alan rakennemuutoksen kiihtyminen kohti suurempia yksiköitä, ennakoi Silen.

-       Antti Rinteen hallituksen hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan maakunnat tuottaisivat sosiaalipalvelut pääosin julkisina palveluina ja yksityinen ja kolmas sektori toimisivat vain täydentävinä tuottajina, ei voi millään vastata käytännön todellisuutta Uudellamaalla, kommentoi Silen.

Tutustu selvitykseen tästä

Johtaja Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Palkkaporrastus toisi lisää oppisopimuspaikkoja nuorille ja parantaisi työllistymisastetta16.10.2019 06:55:00 EESTTiedote

Oppisopimus on toimiva tapa kouluttaa henkilöstöä, mutta nuorten kouluttamiseen sen todetaan olevan liian kallis, ilmenee kauppakamarien Taloustutkimuksella teettämästä selvityksestä. Yrityksillä on kuitenkin valmius lisätä oppisopimuspaikkoja nuorille ammatillista perustutkintoa suorittaville opiskelijoille, mikäli koulutuksesta aiheutuvat kustannukset olisivat nykyistä alhaisemmat. Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen nostettiin esille myös Rinteen hallituksen syyskuun budjettiriihen yhteydessä.

Uudellamaalla suuri väestönosa eläköityy - työpaikkojen kasvupaine edellyttää joustavia koulutusmahdollisuuksia14.10.2019 13:56:01 EESTTiedote

Uudenmaan työvoimaan kuuluvista neljännes poistuu työvoimasta 15 vuoden kuluessa. Työpaikkojen määrän ennakoidaan kasvavan 0,75 % vuodessa ainakin vuoteen 2030 saakka. Työpaikat lisääntyvät ennen kaikkea ammateissa, jotka edellyttävät korkeakoulutusta, selviää Kaupunkitutkimuksen Ennakointikamarille ja kauppakamarille tekemästä selvityksestä.

Chamber Talent Boost luo kansainvälisen osaamisen ekosysteemiä10.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työperäinen maahanmuutto ja kansainväliset osaajat ovat yhä tärkeämmässä roolissa, kun etsitään ratkaisuja yritysten osaajapulaan. Pääkaupunkiseudun kansainvälisen osaajatoiminnan ekosysteemin vahvistamiseksi ja keskeisten toimijoiden välisen yhteistyön tiivistämiseksi on käynnistetty alueen toimijoista koostuva ”Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina” -yhteishanke, jossa Helsingin seudun kauppakamari on mukana.

VIISAS PÄÄSEE VÄHEMMÄLLÄ 2.0 – 52 päivitettyä vinkkiä tehokkaampaan ja onnellisempaan elämään7.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tuntuuko, että työpäiväsi kuluvat sähköpostitulvan, turhien palaverien ja jatkuvan tulipalotilanteiden merkeissä? Eikö aika meinaa riittää tärkeiden töiden tekemiseen? Lipsutko turhan usein tekemään töitäsi iltaisin tai viikonloppuisin, vaikka haluaisit viettää laatuaikaa perheen kanssa? Mikäli tunsit edes yhden piston sydämessäsi, tarvitset tätä kirjaa. Tervetuloa Viisas pääsee vähemmällä -kirjan julkistamistilaisuuteen 11.10.2019!