Kulinaristien messut Turussa

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla opitaan kokkaamaan herkkuja ja nähdään tähtikokkeja. Ravintoloita messuilla on mukana enemmän kuin koskaan, ja viinialue on varsinainen runsaudensarvi viininystävälle.

Messujen näytöskeittiötä isännöivät ja emännöivät televisiosta tutut ruokamaailman tähdet. Perjantain isäntänä toimii Kari Aihinen, joka on tunnettu mm. Roster-ravintoloiden isänä. Lauantaina näytöskeittiötä emännöi kymmenen keittokirjaa julkaissut monitoiminainen Sikke Sumari. Sunnuntain isäntänä häärii ruokastylisti Alex Nurmi.

Opi huippuopissa ruoanlaitto

Messukävijät puolestaan pääsevät tositoimiin suosituissa kokkikouluissa. Osaava keittiö -kokkikouluissa opitaan niksit muun muassa pihvien, smoothieiden ja sushin valmistamiseen. Messujen pihvikoulusta vastaa Länsikeskus CM, smoothie-koulusta Smooth´It ja sushi-koulusta Wiklund.

Paikallisia ravintoloita nähdään messuilla tänä vuonna aiempaakin enemmän. Messuisäntä Kari Aihisen Roster Turku on tietenkin paikalla, ja mukana on myös mm. Ravintola Hus Lindman, Bistro Julienne ja Bryggman´s Restaurant & Deli, Ravintola Gustavo, Naughty Brgr Oy, Restel Ravintolat Oy, Kalaliike S. Wallin ja Ravintola Tårget.

Viiniä maistamaan

Messujen viinialue on tänä vuonna erittäin laaja, ja viininystävät pääsevätkin maistelemaan hyvin monipuolisesti erilaisten viinien vivahteita. Mukana on esimerkiksi kotimaista tilaviiniä valmistava huittislainen Mattilan Marjatila. Muita viinialueen toimijoita ovat mm. Arvid Nordquist Finland Oy, BB Wines, Chateau Carsin/ S.A.R.L Carsin Wines, Nice to Do Finland, Pernod Ricard, Solera Finland, Uniq Drinks, Vindirekt Finland Oy ja Vinum Import.

Lähiruoka valloittaa jälleen messuilla omalla teema-alueellaan. Ensi vuoden lähiruokamakuja maistellaan jo nyt kun vuonna 2018 vietetään pavun vuotta, ja salolainen Karviaisten tila tuo messuille omat härkäpaputuotteensa.

Ruokamessuilla paitsi maistellaan syksyn herkullisimpia makuja myös puhutaan ruokamaailman ilmiöistä.

Mehiläishoitajat esittelevät hunajan saloja, ja myös hyönteisten monikäyttöisyyttä ihastellaan messuilla.

Ruokaa kalevalaiseen tapaan

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla myös julkistetaan Ruoka-Kalevala -kirja. Teokseen on kerätty kalevalaisessa hengessä suomalaisten omia ruokamuistoja, ja sen ovat yhdessä koonneet Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, TOK ja Marttaliitto. Ruokalavalla julkistettavasta Ruoka-Kalevalasta saapuu kertomaan teoksessa mukana tekijänä oleva kirjailija Outi Pakkanen.

Kirja à la Carte - Book à la Carte -palkinto jaetaan toistamiseen

Messuilla jaetaan nyt toisen kerran Kirja à la Carte - Book à la Carte -palkinto. Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja viinimessut perustivat vuonna 2016 yhteisen tunnustuspalkinnon. Palkinnossa yhdistyvät molempien messutapahtumien ydinalueet, kirja ja ruoka. Tunnustus jaetaan kirjailijalle, jolta on vuotuisten messujen väliaikana ilmestynyt fiktiivinen teos, joka palkintoraadin mielestä parhaiten käsittelee ruokateemaa. Viime vuonna jaettu palkinto meni herkullisista dekkareistaan tunnetulle kansainväliselle kirjailijalle Donna Leonille.

#turunruokamessut
IG: #turunmessukeskus
www.facebook.com/TurunRuokamessut

Turun Messu- ja Kongressikeskus
puh. (02) 337 111

projektijohtaja Päivi Järvelä
paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi

Turun Ruoka- ja Viinimessut palkittiin yhdessä Turun Kirjamessujen kanssa Suomen parhaana messutapahtumana Evento Awardsissa viimeksi.
Messuilla nähdään mm. Kari Aihinen.

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Leipäjuurta, kakunkoristeita ja tilaviinejä Turun Ruoka- ja Viinimessujen kattauksessa2.10.2017 13:56Tiedote

Tiedote 2.10.2017 / Turun Ruoka- ja Viinimessut. Turun Ruoka- ja Viinimessuilla maistellaan syksyn herkullisimpia makuja ja puhutaan ruokamaailman ilmiöistä 6.- 8.10. Messujen monipuolinen näytteilleasettajakattaus nostaa esiin ajankohtaiset ruokatrendit. Turun Ruoka- ja Viinimessuilla muun muassa tutustutaan syötäviin sirkkoihin ja muihin hyönteisherkkuihin alan pioneeriyritys EntoCuben johdolla.