KULTTUURIN YSTÄVIEN VAALIKONE AVAUTUI TÄNÄÄN

Suomen ainoa luovien alojen vaalikone julki

Suomen ainoa kulttuurialan vaalikone avautui äänestäjille tänään.  Sen takana on kotimaisten luovien alojen yhteistyöverkosto Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY.

Vaalikoneessa on 19 kysymystä muun muassa taiteilijan sosiaali- ja eläketurvasta, kulttuurialan toimintaedellytyksistä, lukutaidosta, piratismista ja kulttuurimäärärahoista.

”Eduskunta käsittelee ensi vaalikaudella useita kulttuurin kannalta tärkeitä asioita, budjettimäärärahoista tekijänoikeuksiin. Näitä teemoja ei kuitenkaan löydy juuri lainkaan yleisistä vaalikoneista. Halusimme korjata tämän puutteen,” sanoo Lyhty-projektin edunvalvontajohtaja Lauri Kaira.

”Vaalikone sisältää myös muutaman rivin infon kommentoitavista asioista. Ne ovat sekä äänestäjille että ehdokkaille. Emme halunneet tehdä tästä tietokilpailua, vaan jakaa tietoa”, sanoo Lyhty-projektin puheenjohtaja Ilmo Laevuo.

Noin 350 ehdokasta vastasi vaalikoneen kysymyksiin.

Luovan työn tekijät ja yrittäjät Lyhdyssä ovat mukana seuraavat luovan alan järjestöt:  Audiovisual Producers Finland – APFI ry, Forum Artis – valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen yhteistyöjärjestö, Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys Gramex ry, Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto ry, Kopiosto ry, Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Suomen elokuvatoimistojen liitto ry, Suomen Musiikkikustantajat ry, Suomen Muusikkojen Liitto ry, Suomen Säveltäjät ry, Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry, Suomen Musiikintekijät ry, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry – TTVK ja Visuaalisen alan taiteilijoiden tekijänoikeusyhdistys Kuvasto ry.  Lyhty-projektin puheenjohtajana toimii Gramex ry:n toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

> Tutustu vaalikoneeseen

LISÄTIETOA:

Lauri Kaira:  0400 503554

Ilmo Laevuo: (09) 4282 7488

Vaalikone löytyy mm sivun www.lyhtyprojekti.fi  kautta ja vaalikoneen tekninen osoite on:

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. PUH: (09) 42827488.

Gramex jakoi ennätykselliset 22 miljoonaa euroa korvauksia27.2.2019 13:02:05 EETUutinen

Gramex jakoi viime vuonna korvauksia ennätykselliset 22 miljoonaa euroa. Tästä 10,3 miljoonaa meni taiteilijoille ja 11,7 miljoonaa tuottajille. Summa oli ennätyksellisen suuri osin siksi, että Gramex pääsi nyt ensimmäisen kerran jakamaan saman vuoden aikana kerättyjä korvauksia. Mittava tilitysjärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että joulukuun tilityksessä voitiin jakaa noin 6,2 miljoonan verran alkuvuonna 2018 kerättyjä korvauksia. 13,9 miljoonaa euroa oli kerätty vuonna 2017 ja loput vuosina 2013-2016. Suurimmat kertymät tulivat seuraavista lähteistä: 10,2 miljoonaa euroa oli kertynyt mediakäytöstä, 8,5 miljoonaa euroa taustamusiikista, 1,3 miljoonaa hyvitysmaksuja ja 0,9 miljoonaa ulkomailta. Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää käyttölupia ja kerää korvauksia äänitteiden ja musiikkivideoiden käytöstä. Gramexilla on yhteensä 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja sillä on noin 31 000 musiikkia käyttävää