Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa mahdollisimman pikaisesti arvioimaan sähkön kohtuullisen hinnan määrittelyn

Sähkömarkkinalaissa todetaan, että ”vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella, on toimitettava vastuualueella sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille”. Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa linjaamaan nykyistä tarkemmin tämän laissa mainitun hinnoittelun kohtuullisuuteen velvoittavan määrittelyn toimitusvelvollisten sähkönmyyjien osalta.

”Kuluttajille tulee taata lain edellyttämä mahdollisuus ostaa kohtuuhintaista sähköä oman alueensa toimitusvelvolliselta sähkönmyyjältä", Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell painottaa.

Jokaisen jakeluverkkoyhtiön alueella toimii lain mukaan toimitusvelvollinen sähkön myyjä, jonka tulee myydä toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluville asiakkaille sähköä kohtuulliseen hintaan.

”Energiaviraston tehtävä on nyt pikaisesti linjata hinnoittelun kohtuullisuuden vaatimukset ja arvioida, onko hinnankorotuksissa näiden tuotteiden osalta ollut perusteettomia korotuksia. Mikäli ylisuuria korotuksia havaitaan, tulee ryhtyä tarvittaviin seuraamustoimiin”, vaatii Beurling-Pomoell.

Seuraamuksia voivat olla muun muassa seuraamusmaksut tai päätös palauttaa asiakkaille liikaa maksettuja maksuja.

”Sähkömarkkinamme ovat tällä hetkellä rikki. Kuluttajan oikeustajuun ei sovi se, että jotkut sähköyhtiöt voivat tehdä hurjia voittoja tuottamalla sähköä edullisesti mutta samanaikaisesti myyden sähköä kuluttajille korkealla hinnalla ostaessaan sähköä pörssistä”, Beurling-Pomoell toteaa.

Pörssisähkösopimus ei saa olla kuluttajan ainoa vaihtoehto26.1.2023 15:41:14 EET | Tiedote

Eduskunta on parhaillaan käsittelemässä muutoksia sähkömarkkinalakiin. Kuluttajaliitto on huolissaan, että ehdotusta voidaan tulkita siten, että pörssisähkösopimus voisi olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluva sähkösopimus. Liitto katsoo, että pörssisähkön ajoittain erittäin korkea hinta saattaa vaarantaa erityisesti pienituloisten kotitalouksien toimeentulon.

Kuluttajien valitusväylä kohtuuttomista sähköhinnoista tukossa4.1.2023 13:36:24 EET | Tiedote

Viime aikoina monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joidenkin kuluttajien sähköenergian hinta on voinut nousta kerralla jopa satoja prosentteja. Korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin hinnankorotuksen voi viedä arvioitavaksi kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton ja riskitön riidanratkaisuelin. Kuluttajaliitto on huolissaan kuluttajariitalautakunnan pitkistä käsittelyajoista.