Kuluttajat odottavat yrityksiltä vastuullisempia tuotteita
Kuluttajista 86 prosenttia pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä, että tuotteiden valmistajat ja valmistuttajat pitävät huolen valmistamiensa tuotteiden vastuullisuudesta. Vain 23 prosenttia kuluttajista arvioi yritysten selviävän tehtävästään hyvin.
Toiseksi suureksi vastuunkantajaksi koetaan viranomaiset. Viranomaisten roolia pitää tärkeänä 80 prosenttia suomalaisista, ja 33 prosenttia arvioi viranomaisten suoriutumista myönteisesti. Kaupparyhmien prosenttiosuus oli mittauksessa 75, lainsäädännön 70, sertifiointien 64 ja median 55. Vastaajista 54 prosenttia painotti myös kuluttajien omaa roolia tuotteiden vastuullisuuden varmistamisessa.
Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin marraskuussa 2016 toteuttamasta mielipidemittauksesta. Yli 1 000 haastatellun tutkimusaineisto edustaa Suomen 15-79-vuotiasta väestöä.
Vastuullisuus ei saa olla kuluttajan taakkana
- Tutkimustuloksen viesti on selkeä. Suomalaiset peräänkuuluttavat yrityksiltä ja viranomaisilta vastuunkantoa ja toimia markkinoilla olevien tuotteiden eettisyyden varmistamiseksi. Odotukset ja todellisuus eivät kohtaa suomalaisten mielissä, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Sivosen mukaan tuotteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten, vähittäiskaupan ja viranomaisten tulisi lunastavaa kuluttajien odotukset konkreettisilla toimenpiteillä.
- Esimerkiksi elintarvikkeiden matka alkutuotannosta kaupan hyllylle on monivaiheinen. Merkittävä osa tuotteista ja raaka-aineista tuotetaan maissa, joissa ihmisoikeusrikkomusten riski on suuri. Kun suomalaiset yritykset vaativat ketjun alkupäältä vastuullisuutta, niiden on käytävä kauppaa vastuullisuuden mahdollistavin ehdoin. Esimerkiksi tuotteesta tai raaka-aineesta maksettava hinta ei aina mahdollista ihmisoikeuksien toteutumista toimitusketjun kaikissa vaiheissa, Sivonen sanoo.
- Yritysten tulee myös viestiä kuluttajille tuotteiden alkuperästä ja todentaa valmistusolosuhteiden vastuullisuuden varmistaminen uskottavasti. Mielipidemittauksen mukaan 71 prosenttia kuluttajista painottaa eettisten sertifiointien keskeistä roolia ostoksilla, Sivonen muistuttaa.
Tutkimus vahvistaa Reilu kauppa ry:n näkemystä siitä, että pelkkään eettisten tuotteiden kysyntään vetoaminen ei tee kaupankännistä vastuullista. Kuluttajat eivät voi ostaa eettisesti tuotettuja tuotteita, jos niitä ei ole tarjolla tai niiden löytäminen on vaikeaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Sivonentoiminnanjohtaja
Puh:044 3569369janne.sivonen@reilukauppa.fiLiitteet
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote
Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.
Kysely: Valtaosa suomalaisista ei hyväksy lapsityövoiman hyväksikäyttöä suklaan valmistuksessa9.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Lapsityö on edelleen vakava ongelma kaakaontuotannossa. Tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista ei hyväksy kaakaontuotannossa yleisesti esiintyvää haitallista lapsityötä. Valtaosan mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaan valmistuksessa ole käytetty hyväksi lapsityövoimaa.
Selvitys: Yrityksillä on paljon petrattavaa ihmisoikeusvastuussa18.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten huolehtiminen toimintansa ihmisoikeusvaikutuksista on vasta alkuvaiheessa. Yritysvastuuverkosto FIBS ja Reilu kauppa ry suosittelevat yrityksille ripeitä toimia, jotta kansainvälinen kilpailukyky säilyy.
Suomalaiset maailman ahkerimpia Reilun kaupan kukkien ostajia13.2.2023 11:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten ystävänpäivän ruusuostot parantavat toimeentuloa Keniassa ja Etiopiassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan Reilun kaupan kukkatilojen työntekijöillä on tavallisiin kukkatiloihin verrattuna korkeammat palkat ja paremmat työolot, ja he ovat tietoisempia työntekijöiden oikeuksista ja tasa-arvosta.
Kahvintuotannon riskit ja ratkaisut nyt kartalla25.1.2023 11:02:00 EET | Tiedote
Reilu kauppa julkaisee viljelijöiden kanssa kehitetyn monipuolisen karttatyökalun, joka auttaa eri tuotteiden ihmisoikeus- ja ympäristöriskien tunnistamisessa ja hallinnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme