Kuluttajatrendien muutokset vetävät pakkausteollisuuden kasvua
- Pakkauksella halutaan yhä enemmän erottautua muista tuotteista. Samalla tuoretuotteissa siirrytään yhä enemmän pellolta pöytään-pakkaamiseen, mikä lisää tuoretuotteiden hyllyikää kaupassa, vähentävät hävikkiä ja parantavat ruokaturvallisuutta, kuvailee Stora Enso Packagingin tuotepäällikkö Timo Anonen.
Esimerkiksi meijeri- ja terveystuotteissa markkinoille tulee Anosen mukaan koko ajan uusia brändejä, eri pakkauskokoja ja -innovaatioita.
- Pakkaus ei ole enää vain pakkaus sinänsä, vaan yhä useammin ratkaisu ja innovaatio joka kulkee valmistajalta kuluttajalle. Meidän tehtävä on tuottaa brändien omistajille ratkaisuja, jotka vastaavat niiden tehokkuus-, muotoilu- ja ympäristövaatimuksiin.
Kestävään kehitykseen liittyvät arvot ovat vahva globaali trendi, joka pakkausteollisuudenkin on otettava tuotekehityksessään huomioon.
- Tämä trendi lähtee kuluttajasta, jonka arvostukset heijastuvat kauppaan ja valmistavaan teollisuuteen, huomauttaa Anonen.
Palkinto maailman parhaasta pakkauksesta
Yhtiön tuoreen kalan pakkaamiseen ja kuljetukseen tarkoitettu EcoFishBox palkittiin Düsseldorfin pakkausmessuilla toukokuun alussa maailman parhaana kestävän kehityksen mukaisena pakkausratkaisuna. Kilpailussa oli ehdolla lähes kolme sataa ehdokasta eri kategorioissa.
- Meidän tuotteessa korostettiin sosiaalista näkökulmaa, koska tuotteella voidaan vähentää ruokahävikkiä, se parantaa tuoteturvallisuutta ja lisää tuotteen informatiivisuutta.
Palkinnon perusteluissa korostettiin pakkausraaka-aineen uusiutuvuutta ja kierrätettävyyttä. Vaikka laatikko on suojattu kummaltakin puolelta barrierkalvolla, siihen käytetty muovi voidaan erotella kierrätysvaiheessa.
- Muovisuojaus on välttämätön, koska pakkaus altistuu molemmin puolin kosteudelle. Kun laatikko kestää kosteuden ja on vuototiivis, sen käyttöä muuhunkin elintarvikkeiden kuten lihan ja marjojen pakkaamiseen tutkitaan parhaillaan, kertoo Anonen.
- Litteänä aihiona tehtaalta kalanpakkaajille toimitettava pakkaus vie kuljetuksissa seitsemän kertaa vähemmän tilaa kuin nyt käytössä olevat styroxlaatikot. Tätä laatikkoa käytettäessä tarvitaan siis seitsemän kertaa vähemmän kuljetuksia. Tietysti tavoitteena on globaali markkina, vaikka onkin luontevaa aloittaa kasvu pohjoismaisilla ja Baltian markkinoilla, muistuttaa Anonen.
Anosen mukaan näköpiirissä on pakkausteollisuuden ja materiaalitietoisuuden vahva kasvu.
- Kun pakkaaja on vastuullinen kierrätyksestä, asiakkaamme on yhä kiinnostuneempi tuotteen helposta kierrätettävyydestä, minkä uusiutuva materiaali mahdollistaa.
- Ekologia ja ekonomia kulkevat tässäkin käsi kädessä. EU:n pakkausjätedirektiivin tavoite on vähentää materiaalien käyttöä. Siinä on onnistuttukin, kun esimerkiksi jugurttipurkkien aaltopahviseen kuljetusalustaan tarvitaan 55 prosenttia vähemmän materiaalia kuin 1980-luvulla. Me pyrimme tekemään enemmän kuin mitä direktiivi vaatii ja olimmekin toimialana kehittämässä aaltopahvin talteenottoa ja kierrätystä heti 1990-luvun alusta alkaen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eveliina Pokelaprojektipäällikkö
Puh:044 560 0006eveliina.pokela@uusipuu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Uusi puu on yli 20 suomalaisen organisaation yhteisö, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä puun käyttöön perustuvasta biotaloudesta ja antaa konkreettisia esimerkkejä puupohjaisista tuotteista ja niiden yhteiskunnallisesta merkityksestä.
www.uusipuu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uusi puu
Wound care dressing made from nanocellulose to win Uusi Puu – New Wood 2021 Competition29.4.2021 15:45:00 EEST | Press release
The winners of the Uusi Puu – New Wood 2021 Competition were announced on April 29, 2021 at the pre-PulPaper online event. Both the competition and the public vote were won by the UPM Biomedicals FibDex wound care dressing made from nanocellulose. FibDex wound dressing speeds up wound healing and reduces pains experienced by the patients.
Nanosellusta kehitetty haavasidos Uusi puu 2021 -kilpailun voittoon29.4.2021 15:45:00 EEST | Tiedote
Uusi puu -kilpailun voittajat julkistettiin 29.4.2021 pre-PulPaper -verkkotapahtumassa. Sekä kilpailun että yleisöäänestyksen voitti UPM Biomedicalsin nanosellusta valmistettu FibDex-haavasidos, joka nopeuttaa haavan paranemista ja vähentää potilaan kokemaa kipua.
Mediakutsu: Uusi puu 2021 -kilpailun palkintojenjako ja tuomariston paneeli 29.4.23.4.2021 07:00:00 EEST | Kutsu
Uudet puupohjaiset tuotteet ja ratkaisut ottivat toisistaan mittaa Uusi puu 2021 -kilpailussa. Voittajat ja yleisön suosikki ratkeavat pre-PulPaper -verkkotapahtumassa torstaina 29.4.2021 klo 14:45. Ilmoittaudu mukaan!
Kuusi puupohjaista tuotetta ja ratkaisua eteni Uusi puu -kilpailun finaaliin4.2.2021 16:00:00 EET | Tiedote
Jo neljättä kertaa järjestettävän kilpailun finalistit julkistettiin 4.2. valtakunnallisilla Metsäpäivillä. Voittaja selviää 29.4. PulPaper -verkkotapahtumassa.
Mediakutsu: Uusi puu -kilpailun finalistien julkistus 4.2.2021 Metsäpäivillä2.2.2021 07:00:00 EET | Kutsu
Puupohjaisen biotalouden tuotteille ja ratkaisuille suunnattu Uusi puu -kilpailu järjestettiin jo neljättä kertaa. Kilpailun finalistit julkistetaan Metsäpäivät -verkkotapahtumassa 4.2.2021 klo 15:40.