Kuluttajien luottamus S-Pankkiin palautettava

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa S-Pankin tietoturvaongelmasta saatujen tietojen antavan S-Pankin toiminnasta vastuuttoman kuvan. Kuluttajien luottamus turvallisiin pankin palveluihin tulee nyt palauttaa avoimella viestinnällä myös kuluttajille.

S-Pankissa paljastunut vakava tietoturvahäiriö on mediatietojen mukaan saattanut satojen asiakkaiden tilien maksuliikenteen vaaraan. Mediassa olleiden tietojen mukaan S-Pankki ei ole ottanut asiakkaiden ilmoituksia verkkopankin ongelmista vakavasti, vaan järjestelmähäiriön on annettu jatkua jopa kuukausien ajan.

”Kuluttajien luottamus turvallisiin verkkopankkipalveluihin on saanut kolauksen”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Luottamuksen palauttamisen keskeisenä osana tulee olla S-Pankin vakuutus siitä, että jatkossa asiakkaiden tekemät ilmoitukset mahdollisista rikoksista heidän verkkopankissaan otetaan tosissaan ja ne tutkitaan välittömästi ilman viivytyksiä.”

”Tämä on pettymys kuluttajille ja vaarana on, että epäluottamus heijastuu myös muualle digitaaliseen pankkiasiointiin. Finanssiala on tehnyt pitkään töitä luodakseen luottamusta verkkopankki- ja mobiilipankkiasiointiin. Järjestelmähäiriöt ja erityisesti viivästynyt tiedottaminen ovat omiaan romahduttamaan kuluttajien uskon luotettaviin palveluihin”, pohtii Beurling-Pomoell.

S-Pankki joutuu tekemään järjestelmähäiriöstä raportin rahoitus- ja vakuutusmarkkinatoimijoita valvovalle viranomaiselle FIVA:lle. Maksupalvelulain mukaan S-Pankki on korvausvelvollinen asiakkailleen järjestelmävirheestä ja pankin täytyy palauttaa oikeudettomat maksut asiakkaiden tileille mahdollisimman pian.

Kuluttajaliitto vaatii, että myös kuluttaja-asiakkaille tulee nyt antaa riittävät tiedot tapahtuneesta ja tulevaisuuden toimista.

”Ei riitä, että S-Pankki kertoo ainoastaan viranomaisille, miten näin on päässyt käymään. Viranomaisten lisäksi S-Pankin pitää selkeästi viestiä myös kuluttajille, miten vastaavaa estetään tapahtumasta jatkossa”, Beurling-Pomoell painottaa.

Kuluttajaliitto vetoaa sähköyhtiöihin: maksuvaikeuksiin joutuneille lisää maksuaikaa30.9.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto pitää hallituksen esittelemiä keinoja kuluttajien sähkölaskun kohtuullistamiseksi oikeansuuntaisina, mutta toteaa tukien taannehtivan luonteen voivan aiheuttaa ongelmia maksuvaikeuksissa oleville kuluttajille. Liitto vetoaakin energiayhtiöihin, jotta kuluttajat tarvittaessa saisivat riittävästi maksuaikaa ja -järjestelyjä talven sähkölaskuihin. Lisäksi Kuluttajaliitto muistuttaa, että tukien hakemisen tulee olla kaikille kuluttajille saavutettavaa, helppoa ja ymmärrettävää.

Kyselytutkimuksen tulokset julki: enemmistö suomalaisista kertoo onnistuneensa vähentämään ruokahävikkiä14.9.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Tuore valtakunnallinen kyselytutkimus paljastaa, että enemmistö suomalaisista (74 %) on omasta mielestään onnistunut vähentämään oman taloutensa ruokahävikin määrää viimeisen vuoden aikana. Myös tulevaisuudessa suurin osa aikoo pitää ruokahävikin minimissä. Kyselyn tuloksista löytyi myös jonkin verran eroja maakunnittain tarkasteltuina. Esimerkiksi hävikin vähentämiseen aiotaan tulevaisuudessa keskittyä vahvimmin Etelä-Savossa, Satakunnassa, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa sekä Kymenlaaksossa.

Kuluttajaliiton liittokokouksen kannanotto: Palveluja saatava myös ilman digitaalista osaamista12.9.2022 16:16:42 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton liittokokous vaatii, että kuluttajille tulee turvata mahdollisuus arjen välttämättömien asioiden hoitamiseen myös muulla tavoin kuin sähköisesti. Vaikka digitalisaatio helpottaakin monen arkea, liittokokous muistuttaa, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan digitaalisissa palveluissa. Kuluttajaliittoon tulee palautetta erityisesti palvelunumeroista sekä liikenteen matkalippujen hankinnan hankaluuksista.

Minska på elräkningen genom att ändra avtalet?8.8.2022 14:38:13 EEST | Tiedote

Konsumentförbundet uppmanar konsumenter att kontrollera sitt eget elavtal innan vintern kommer. Om du inte har förbundit dig till ett avtal för viss tid är det nu ett bra tillfälle att utvärdera om du genom att byta eller ändra elavtalet kan minska på de växande kostnaderna när det gäller elenergi. Att konkurrensutsätta och jämföra priser har en allt större betydelse, då priserna på nya elavtal är rekordhöga och prisskillnaderna dessutom är höga.