Kulutusluottojen hinnoissa on suuria eroja

STK Rahoitus Oy selvitti kulutusluottojen hintaeroja. Kilpailutus on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin.

Suomalaiset ottavat kulutusluottoja tyypillisesti kodinkoneiden hankintaan, lomamatkoihin sekä kodin remontointia varten. Kulutusluottojen hinnoissa on kuitenkin merkittäviä eroja, ja jo parin tuhannen euron lainassa voi olla jopa satojen eurojen hintaero vuodessa. Luotonmyöntäjä kannattaakin valikoida erittäin tarkasti, sillä lainojen todelliset vuosikorot voivat kohota todella korkeaksi, jolloin muutamankin satasen pienlainasta voi joutua maksamaan takaisin jopa satoja euroja korkoina sekä kuluina.

Tällä hetkellä Suomessa toimivien rahoitusyhtiöiden nimelliskorot vaihtelevat 7 – 27 prosentin välillä. Lainan avausmaksujen, tilinhoitopalkkioiden sekä muiden kulujen myötä, lainan todellinen vuosikorko voi nousta lähelle 50 prosenttia. Tuhannen euron suuruisessa kulutusluotossa, ero halvimman ja kalleimman lainan välillä voi olla jopa yli 200 euroa, laina-ajan ollessa 12 kuukautta.

Lainojen huolellinen vertailu ja lainatarjousten pyytäminen useammilta eri luotonmyöntäjiltä onkin taloudellisesti erittäin järkevää. Lainojen kilpailutuksella säästää mitä todennäköisimmin satoja euroja lainojen kokonaiskuluissa ja välttää lainan takaisinmaksusta aiheutuvia ongelmia.