ihmeveikko.fi

Kulutusluottojen kustannuksissa valtavat erot - ihmeveikko.fi vertaili puolueettomasti 69 pankin ja rahoituslaitoksen kulutusluotot

ihmeveikko.fi on uuden ajan nettipalvelu, joka perustettiin alkuvuodesta 2017 auttamaan kuluttajia, yrityksiä ja taloyhtiöitä kilpailuttamaan palveluita helposti ja vertailemaan vaivatta palveluntarjoajien antamia tarjouksia. Elokuussa 2017 palvelussa avattiin Suomen laajin ja kattavin vakuudettomien luottojen eli ns. kulutusluottojen korkojen ja kulujen puolueeton kustannusvertailu. Vertailussa on mukana yhteensä 69 Suomessa toimivaa pankkia ja luottolaitosta.

Kulutusluottojen vertaaminen on vaikeaa

Vaikka palveluntarjoajat esittävät sivustoillaan esimerkkilaskelmia, on luottojen vertailu vaikeaa. EU-direktiivin mukaisen todellisen vuosikoron ilmoittamisesta huolimatta kuluttajilla on haasteita hahmottaa vakuudettomien luottojen kokonaiskustannuksia ja luottolaitosten nettisivuillaan ilmoittamissa tiedoissa on myös puutteita.

- Laskimme kaikki luoton kustannukset auki käyttämällä luotonantajien lain mukaisesti ilmoittamia tietoja. Ynnäsimme siis yhteen korot, tilinavausmaksut, tilinhoitomaksut ja muut kulut, jotta voimme verrata luottojen kaikkia kustannuksia toisiinsa, kertoo Ihmeveikko Oy:n toimitusjohtaja Hannes Mattila (28).

Erot kulutusluottojen kokonaiskustannuksissa yllättivät

Kulutusluottojen korot ja kulut tiedettiin entuudestaan isoiksi, mutta eri luottolaitosten välisten luottojen kokonaiskustannusten väliset suuret erot yllättävät silti kun niitä tutkii tarkemmin.

- Erot kokonaiskustannuksissa halvimman ja kalleimman välillä olivat valtavat. Esimerkiksi 10 000 euron ja viiden vuoden laina-ajan luotossa halvimman ja kalleimman välinen ero oli 5873 euroa. Se on tietysti valtava summa rahaa, toteaa Mattila.

- Etenkin matalan tulotason palkansaajalle tämä summa on suuri ja sen voisi käyttää johonkin tärkeämpään asiaan, selittää Mattila.

Kustannukset on laskettava EU-direktiivin mukaisesti

- Pelkkä nimelliskoron vertaaminen ei riitä. Kaikkien lainaan liittyvien kulujen esittämisestä markkinoinnissa on säädetty myös kuluttajansuojalaissa. Täytyy siis vertailla kaikkia luoton kustannuksia ja oikeampi mittari onkin täten lainan todellinen vuosikorko. Ihmeveikko.fi avulla asiakkaat voivat säästää helposti satoja ja jopa tuhansia euroja – pelkästään vertaamalla palveluitaan! Vertailu on varsin helppoa, kun kaikki luoton kustannukset on laskettu rehellisesti yhteen ja ne tuodaan selkeästi esille, kertoo Ihmeveikko Oy:n toimitusjohtaja Hannes Mattila.

Pankit eivät ole aina halvimpia luotottajia

Yllättävää on myös se, että perinteiset pankit eivät olleet kaikkein edullisimpia luottottajia, vaikka niillä on useimmiten pitkien asiakasuhteiden ja laajan asiakasmassan myötä parhaimmat edellytykset arvioida lainanottajan maksukyvyttömyysriski. Monet kulutusluottoyhtiöt tosin määrittävät lopullisen lainatarjouksen koron asiakkaan yksilöllisen luottokelpoisuusarvion jälkeen. Tarjous voi poiketa heidän ilmoittamastaan pienimmästä nimelliskorosta ylöspäin, joten vertailussa käytetyt nimelliskorot soveltuvat lähtökohtaisesti vain niille asiakkaille, joiden luottokelpoisuudessa ei ole moitteita.

- Muutama vuosi sitten säädetty pikavippien korkokatto ei ole poistanut korkeita pikalainoja markkinoilta, vaan tuotteet ovat vain muuttaneet muotoaan. Käytännössä asiakkaalle tarjotaan 2000 euron lainakattoa mutta limiitistä voi nostaa tätä pienempiä summia. Yli 2000 euron luotoilla kun ei ole korkokattoa, kertoo Ihmeveikko Oy:n toimitusjohtaja Hannes Mattila.

Koko vertailu kaikilla lainasummilla 100 € - 50 000 € ja 1 - 180 kuukauden laina-ajoilla on nähtävissä osoitteessa: https://ihmeveikko.fi/luotto/vertailu

Muita vertailuja tulossa

- Tulemme julkaisemaan vuoden 2017 kuluessa myös uusia palveluita helpottamaan eri tuotteiden vertailua. Kaikki vertailu tapahtuu sivustolla siten, että eri yritysten hinnat, asiakasarvostelut ja muut tiedot esitetään saman muotoisina. Vertailu on aina täysin puolueetonta, emmekä suosi ketään, kertoo Mattila.

Asiakkaat myös antavat arvosteluja kokemuksistaan ja pisteyttävät tarjoajat tähdillä. Koska hinta ei ole ainoa ratkaiseva tekijä, tarjoajien erottautumista korostetaan muun muassa julkaisemalla tiedot aktiivisuudesta ja nopeudesta sekä siitä, miten hyvin tarjouksessa määritellystä hinnasta pidetään lopulta kiinni. Palveluiden sisältöerot tuodaan näkyvästi esiin. Tarjoajat saavat ottaa suoraan asiakkaaseen yhteyttä vasta asiakkaan suostumuksella tämän tekemän valinnan jälkeen.

Hannes Mattila, toimitusjohtaja
Ihmeveikko Oy
hannes.mattila@ihmeveikko.fi
ihmeveikko.fi

Kalleimmat luotot
Halvimmat luotot

Tietoja julkaisijasta

Ihmeveikko.fi on suomalainen, asiakkaille 100% maksuton kilpailutus- ja vertailusivusto. Ihmeveikko.fi auttaa vaikeasti vertailtavien palveluiden hankinnassa ja vertailussa. Halvin ei ole aina hyvä eikä kallein aina paras, joten ihmeveikko.fi esittää myös palvelusisällöt ja asiakasarvostelut vertailukelpoisessa muodossa.

Alkuvaiheessa ihmeveikko.fi tarjoaa apua sopivan kiinteistönvälittäjän löytämisessä, siivouspalvelun tai muuttopalvelun hankkimisessa sekä edullisimman vakuudettoman lainan valitsemisessa. Ihmeveikko.fi on puolueeton vertailutiedon toimittaja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ihmeveikko.fi