Kumpula-Natri johtaa europarlamentin valtuuskuntaa Pariisiin

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri johtaa Euroopan parlamentin valtuuskuntaa YK:n koolle kutsumassa Internet Governance Forumissa, joka järjestetään tänä vuonna Pariisissa.

Internet Governance Forum kokoaa yhteen valtioita, yrityksiä, kansalaisjärjestöjä ja tiedeyhteisöjä pohtimaan internetin luomia mahdollisuuksia ja sen käyttämisen pelisääntöjä.

– Viime vuonna rikottiin eräänlainen haamuraja, kun internetin käyttäjien määrä ylitti 50 prosenttia maapallon väestöstä. Tämä tarkoittaa, että internetillä on lähes 4 miljardia käyttäjää, Kumpula-Natri painottaa.

– On entistä tärkeämpää keskustella verkon pelisäännöistä aikana, jolloin internetin vapaus on häilyvämpää. Useamman päivän kestävässä kokouksessa on tarkoitus vaihtaa ajatuksia muun muassa siitä, miten internetin hyödyt saadaan käyttöön mahdollisimman laajasti ja tasa-arvoisesti kaikkialla maailmassa.

Kumpula-Natrin johtama valtuuskunta tapaa kahdenkeskisissä tapaamisissa muun muassa edustajia Yhdysvalloista sekä internetin osoitteiden tunnuksia hallinnoivan ICANN:sta, yritysmaailmasta ja kansalaisjärjestöistä. Oletettavissa on, että yksi kokouksen tärkeimmistä keskustelunaiheista on tekoäly. Myös uudet, markkinoille nousemassa olevat teknologiat, kuten uuden sukupolven 5G-verkot, ovat tapetilla Pariisissa.

– Teknologian kehitys ja tekoäly ovat aivan keskiössä, kun Euroopassa ja Suomessa etsitään keinoja lisätä tuottavuutta ja uusia työpaikkoja 2020 ja 2030 -luvuilla. Teknologian hyödyntämisessä Eurooppa on tällä hetkellä pahasti jäljessä Yhdysvaltoja ja Kiinaa. Samalla on tärkeää vaikuttaa, että eurooppalaiset arvot esimerkiksi yksityisyyden suojasta saadaan näkyviin, Kumpula-Natri toteaa.

– Pohdittavaa riittää. Keskustelussa on taatusti myös se, millaisella politiikalla saamme pidettyä yllä Internetin avoimuuden ja luottamuksen uusien teknologioiden valmistuessa.

Lisätietoja:

”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi15.1.2019 17:16Tiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Tutkimus- ja tiederahoituksessa miljardien vaje9.1.2019 12:29Tiedote

Suomessa tiede, tutkimus ja koulutus ovat liian pitkään joutuneet kärsimään valtiontalouden sopeuttamistoimista. Ryhtiliikettä kaivataan myös EU:ssa. Europarlamentti haluaakin kasvattaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille suunnattua Horisontti-ohjelman rahoitusta 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista vuosille 2021-27, kertoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.).

EU:lta liikenemässä yli 40 miljardia liikenne-, energia- ja digi-infroihin – Kumpula-Natri: Suomen pääradalla mahdollisuus päästä rahoituksen piiriin12.12.2018 20:19Tiedote

Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa kantansa verkkojen Eurooppa -ohjelmasta, jossa päätetään yli 42 miljardin euron julkisista investoinneista vuosille 2021-27 eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan. Osana ohjelmaa Suomen päärata on pääsemässä eurooppalaisen rahoituksen piiriin.

Lehdistökutsu: Katowicen jälkilöylyt 17.12.12.12.2018 09:24Kutsu

Lehdistökutsu Katowicen jälkilöylyt Eduskunnan kansalaisinfo maanantaina 17.12. klo 12.30-14.30 Miten Katowicen ilmastokokouksessa kävi ja mitä se tarkoittaa ilmastotyölle Suomessa, EU:ssa ja globaalisti? YK:n ilmastosopimuksen osapuolet kokoontuvat neuvottelemaan Pariisin sopimuksen toimeenpanosta ja uusista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista Puolan Katowiceen 2.-14.12. Katowicen ilmastokokous on kriittinen askel vuonna 2020 voimaan astuvan Pariisin sopimuksen täytäntöönpanemiseksi. Kokoukselta odotetaan yhteisiä linjauksia siitä, miten päästöt ja päästövähennykset lasketaan ja raportoidaan Pariisin sopimuksen puitteissa. Lisäksi maailman mailta odotetaan vastauksia siihen, miten maapallon keskilämpötilan nousu saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportin ja tutkijoiden viesti on selvä: Jotta tavoitteeseen päästään, ilmastotoimia on kiristettävä viipymättä. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät mm. Euroopan parlamentin delegaatiossa kokoukseen osallist