Kumpula-Natri, Näkkäläjärvi, Penny ja Pitkänen SDP:n eurovaaliehdokkaiksi

SDP asetti tänään ensimmäiset eurovaaliehdokkaansa. Puolueen neljä ensimmäistä ehdokasta ovat vaasalainen europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, rovaniemeläinen Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi, tamperelainen Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Kaisa Penny sekä helsinkiläinen Euroopan demarinuorten kattojärjestön pääsihteeri Tuulia Pitkänen.

- Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana ensi vuonna. Siihen meillä on selkeä visio ja selkeät tavoitteet. SDP haluaa pitää huolta siitä, että Suomi pysyy EU:n eturivissä myös puheenjohtajuuskauden jälkeen. On tärkeää, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. Haluamme painottaa puheenjohtajuuskaudella erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulutusta, osaamista ja työllisyyttä, ilmastopolitiikkaa ja veronkierron torjumista, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Puheenjohtaja Rinne sekä puoluesihteeri Antton Rönnholm korostavat aktiivisen EU-keskustelun merkitystä tulevana syksynä ja vaalikeväänä. EU-puheenjohtajuuskausi osuu moneltakin kannalta mielenkiintoiseen ajankohtaan: toukokuun europarlamenttivaalien myötä uusi Euroopan parlamentti järjestäytyy ja uusi EU-komissio ja sen tuleva työohjelma on muotoutumassa. Keväällä Suomessa pidettävät eduskuntavaalit antavat suunnan tulevaan EU-keskusteluun ja Suomen linjoihin.

- Tänään julkistetut eurovaaliehdokkaamme, Miapetra, Mikkel, Kaisa ja Tuulia, ovat valmiina uudistamaan Eurooppaa. Aikana jolloin globaali ympäristö ja unionin ja jäsenmaiden talous ja demokratia ovat suurten haasteiden edessä on entistäkin selvempää, että tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. EU:n oikeutus kansalaisten keskuudessa lunastetaan kuitenkin vain luomalla kansalaisille parempaa hyvinvointia. Tähän tehtävään ehdokkaamme ovat enemmän kuin valmiina, sanoo puoluesihteeri Rönnholm.

Lisätietoja:

Antton Rönnholm

Miapetra Kumpula-Natri

Mikkel Näkkäläjärvi

Kaisa Penny

Tuulia Pitkänen
+32472611959 tai 041 501 3092

Kutsu: Hiilinieluja ja bioenergiaa -seminaari2.11.2018 10:03Kutsu

Lämpimästi tervetuloa SDP:n Ihmisen elinympäristö –työryhmän sekä Eduskunnan ympäristövaliokunnan sd-ryhmän järjestämään miniseminaarin Hiilinieluja ja bioenergiaa - onko Suomen ilmastopolitiikka menossa metsään? Aika: torstaina 8.11.2018 kello 17-19 Paikka: Pikkuparlamentin kansalaisinfo, Arkadiankatu 3 Ohjelma: Metsät ja bioenergia – suomalaisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys? Professori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Hiilivapaa Helsinki 2035 – mistä lämpöä ja energiaa? Karoliina Auvinen, Smart Energy Transition -tutkimushankkeen vuorovaikutusjohtaja Keskustelun käynnistää kommenttipuheenvuorollaan MMK Matti Saarni, joka tutkii politiikan keinoja hillitä ilmastonmuutosta metsä-, maatalous- ja ympäristöpolitiikalla. Puhetta johtaa työryhmän puheenjohtaja Kaarin Taipale. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta asunnottomien yössä: Tarvitsemme lisää kohtuuhintaisia asuntoja, kohtuulliset asumismenot ja asumisneuvontaa17.10.2018 16:21Tiedote

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta esittää Asunnottomien yö -tapahtumassa kolme keinoa asunnottomuuden vähentämiseksi. Asunnottomien yötä vietetään tänään 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.