Kumpula-Natri, Näkkäläjärvi, Penny ja Pitkänen SDP:n eurovaaliehdokkaiksi

SDP asetti tänään ensimmäiset eurovaaliehdokkaansa. Puolueen neljä ensimmäistä ehdokasta ovat vaasalainen europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, rovaniemeläinen Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi, tamperelainen Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Kaisa Penny sekä helsinkiläinen Euroopan demarinuorten kattojärjestön pääsihteeri Tuulia Pitkänen.

- Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana ensi vuonna. Siihen meillä on selkeä visio ja selkeät tavoitteet. SDP haluaa pitää huolta siitä, että Suomi pysyy EU:n eturivissä myös puheenjohtajuuskauden jälkeen. On tärkeää, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. Haluamme painottaa puheenjohtajuuskaudella erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulutusta, osaamista ja työllisyyttä, ilmastopolitiikkaa ja veronkierron torjumista, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Puheenjohtaja Rinne sekä puoluesihteeri Antton Rönnholm korostavat aktiivisen EU-keskustelun merkitystä tulevana syksynä ja vaalikeväänä. EU-puheenjohtajuuskausi osuu moneltakin kannalta mielenkiintoiseen ajankohtaan: toukokuun europarlamenttivaalien myötä uusi Euroopan parlamentti järjestäytyy ja uusi EU-komissio ja sen tuleva työohjelma on muotoutumassa. Keväällä Suomessa pidettävät eduskuntavaalit antavat suunnan tulevaan EU-keskusteluun ja Suomen linjoihin.

- Tänään julkistetut eurovaaliehdokkaamme, Miapetra, Mikkel, Kaisa ja Tuulia, ovat valmiina uudistamaan Eurooppaa. Aikana jolloin globaali ympäristö ja unionin ja jäsenmaiden talous ja demokratia ovat suurten haasteiden edessä on entistäkin selvempää, että tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. EU:n oikeutus kansalaisten keskuudessa lunastetaan kuitenkin vain luomalla kansalaisille parempaa hyvinvointia. Tähän tehtävään ehdokkaamme ovat enemmän kuin valmiina, sanoo puoluesihteeri Rönnholm.

Lisätietoja:

Antton Rönnholm

Miapetra Kumpula-Natri

Mikkel Näkkäläjärvi

Kaisa Penny

Tuulia Pitkänen
+32472611959 tai 041 501 3092

Rinne vaatii hallitusta reagoimaan Porin tilanteeseen nopeasti17.9.2018 19:35Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii hallitusta reagoimaan nopeasti Porin tilanteeseen. Viime viikolla Venator ilmoitti 450 työntekijän irtisanomisesta. Rinne vieraili maanantaina 17.9. Porissa ja tapasi yrityksen työntekijöitä ja kaupungin edustajia. - Irtisanomisuutinen on paha isku Porille. Työnsä menettävien määrä on valtava ja ymmärrän hyvin, millaista huolta ja tuskaa tämä aiheuttaa työntekijöille ja heidän perheilleen. Kaupungin ja valtion yhteistyöllä pitää lähteä rakentamaan toivoa ihmisille uuden työn muodossa. Siksi hallituksen on reagoitava nopeasti Porin tilanteeseen. Tarvitaan toimenpideohjelma, jolla huolehditaan ihmisten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista sekä alueen vetovoimasta. Valtioneuvoston on lisäksi selvitettävä mahdollisuudet ottaa käyttöön samanlaiset toimenpiteet kuin äkillisen rakennemuutoksen alueilla on käytössä, Rinne sanoo. Rinne kannustaa hallitusta tarttumaan asiaan nopeasti ja tehokkaasti. - Nyt tarvitaan aitoa ja nopeaa reagointia Sipilän h

SDP:n Marin: Hallitus on heikentänyt sukupuolten välistä tasa-arvoa  4.9.2018 12:55Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin pitää huolestuttavana – joskaan ei yllättävänä – tuoreita tutkimustuloksia, joiden mukaan miehet ovat hyötyneet vuosien 2016–2018 verotuksen ja sosiaalietuuksien muutoksista useammin kuin naiset, kun taas valtaosa harjoitetun talouspolitiikan häviäjistä on naisia. Tulokset selviävät tänään julkaistusta Tasa-arvoa talousarvioon -selvityksestä. Marinin mielestä tutkimustulokset on otettava vakavasti ja talouspoliittisessa päätöksenteossa on siirryttävä sukupuolivaikutusten arviointiin. - Tiivistetysti voidaan todeta, että Sipilän hallituksen talouspolitiikan maksajina ovat olleet erityisesti naiset ja jo valmiiksi heikossa asemassa olevat. Edes hallituspuolueet eivät voi asiaa enää kieltää tai muuksi selittää. Seuraavaksi on ratkaistava, miten epätasa-arvoinen tilanne korjataan. Kun tämä hallitus ei siihen nähtävästi kykene, on asian oltava seuraavan hallituksen työlistan kärjessä. Marin muistuttaa, että sukupuolitietoista budjetointia