Kumpula-Natri toppuuttelee keskustapoliitikoiden pelottelua

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd) toppuuttelee keskustapoliitikoiden SDP:n ilmasto-ohjelmalla harjoittamaa pelottelua. Ilmasto-ohjelman valmistelusta vastannut Kumpula-Natri viittaa Keskustan Pohjois-Savon piirin sekä entisen kansanedustajan Mikko Kärnän (kesk)ulostuloihin.

– Kestävän kehityksen arvonlisäverolla suosittaisiin kestävästi tuotettuja palveluja ja elintarvikkeita, kun verotus olisi päästöperusteista. Näin tuettaisiin eettisesti ja ekologisesti kestävää ruokatuotantoa. On tärkeää edistää lähiruoan käyttöä julkisissa hankinnoissa osana eettisempää kuluttamista ja ilmastotoimia, Kumpula-Natri sanoo.

– Ehkä keskustalaisia harmittaa, että heiltä puuttuu kokonaisvaltainen vastaus siihen, miten Suomesta tehdään hiilineutraali 2035 mennessä. SDP:n ohjelma ottaa mukaan kaikki sektorit ja lisäksi muutos toteutettaisiin oikeudenmukaisesti ja niin että tuloerot eivät kasva.

Keskustapoliitikot ovat pitkin talvea pyrkineet hämmentämään kansalaisia levittämällä tietoa, että SDP:n kanta hiilinieluihin olisi epäselvä. Ilmasto-ohjelmassa asia on linjattu selvästi: hiilinieluja pitää kasvattaa nykyisestä. Samalla hakkuukertymän ja kasvun suhde pidetään nykyistä vastaavalla tasolla.

– Keskusta on hallituksessa ajanut politiikkaa, jossa nielut ajetaan aivan minimiin. Tämän on tunnustanut kokoomuskin omassa tuoreessa ilmastolinjauksessaan. SDP:n linjalla kestävä metsäteollisuus ja ilmaston kannalta tarpeellinen nielupolitiikka on mahdollista yhdistää, Kumpula-Natri sanoo.

Kahdeksan puoluetta linjasi Keskustan johdolla ilmastomuutoksen vaatimia toimenpiteitä, joista yksi koski myös metsiä. Ohjelmassa linjattiin, että puolueet sitoutuvat valmistelemaan kokonaisvaltaisen maankäyttösektorin nielupolitiikan ja kasvattamaan Suomen hiilinieluja pitkäjänteisesti muun muassa lisäämällä metsien kasvua, käynnistämällä laajamittainen metsittäminen, hillitsemällä vahvasti metsäkatoa, vähentämällä turvemaiden päästöjä ja kehittämällä maatalouden hiilensidontaa.

Vain sopimalla saadaan maata johdettua ilmastomuutoksen edellyttämiä toimia oikeudenmukaisella tavalla.

– On ikävää, jos keskustan kenttä vetää mattoa puheenjohtaja Sipilän tai valmisteluista vastanneen ministerinsä Tiilikaisen alta. SDP:n ilmasto-ohjelma ei ole ei-paperi vaan vastuullinen tasapainoinen kokonaisesitys, josta löytyy yhteistyön pohjaa ja konkretiaa niin tulevalle hallitukselle kuin laajemmin EU:lle.

– Biotuotejalosteet ja puurakentaminen sekä oikein mitoitettu bioenergia ovat osa suomalaista ratkaisupakettia SDP:n ohjelmassa ja minulla on ollut ilo myös europarlamentissa edistää näitä aloja sekä lainsäädännössä että parlamentin rahoituskannassa, päättää Kumpula-Natri.

Miapetra Kumpula-Natri 050 511 3004

Kutsu medialle: SDP julkaisee ikäpoliittisen ohjelman4.2.2019 13:52:31Kutsu

Aika: keskiviikko 6.2. klo 8.30 Paikka: Eduskunta, sd-ryhmähuone SDP julkaisee keskiviikkona 6.2. ikäpoliittisen ohjelman. Tilaisuudessa on läsnä puolueen varapuheenjohtaja Ville Skinnari. Ohjelman sisältöjä esittelee valmistelusta vastanneen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen. Ilmoittautumiset 5.2. mennessä: Emilia Tervonen, 050 552 0676, emilia.tervonen@eduskunta.fi Ilmoitathan saapumisestasi, tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.