Kumpula-Natri toppuuttelee keskustapoliitikoiden pelottelua

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd) toppuuttelee keskustapoliitikoiden SDP:n ilmasto-ohjelmalla harjoittamaa pelottelua. Ilmasto-ohjelman valmistelusta vastannut Kumpula-Natri viittaa Keskustan Pohjois-Savon piirin sekä entisen kansanedustajan Mikko Kärnän (kesk)ulostuloihin.

– Kestävän kehityksen arvonlisäverolla suosittaisiin kestävästi tuotettuja palveluja ja elintarvikkeita, kun verotus olisi päästöperusteista. Näin tuettaisiin eettisesti ja ekologisesti kestävää ruokatuotantoa. On tärkeää edistää lähiruoan käyttöä julkisissa hankinnoissa osana eettisempää kuluttamista ja ilmastotoimia, Kumpula-Natri sanoo.

– Ehkä keskustalaisia harmittaa, että heiltä puuttuu kokonaisvaltainen vastaus siihen, miten Suomesta tehdään hiilineutraali 2035 mennessä. SDP:n ohjelma ottaa mukaan kaikki sektorit ja lisäksi muutos toteutettaisiin oikeudenmukaisesti ja niin että tuloerot eivät kasva.

Keskustapoliitikot ovat pitkin talvea pyrkineet hämmentämään kansalaisia levittämällä tietoa, että SDP:n kanta hiilinieluihin olisi epäselvä. Ilmasto-ohjelmassa asia on linjattu selvästi: hiilinieluja pitää kasvattaa nykyisestä. Samalla hakkuukertymän ja kasvun suhde pidetään nykyistä vastaavalla tasolla.

– Keskusta on hallituksessa ajanut politiikkaa, jossa nielut ajetaan aivan minimiin. Tämän on tunnustanut kokoomuskin omassa tuoreessa ilmastolinjauksessaan. SDP:n linjalla kestävä metsäteollisuus ja ilmaston kannalta tarpeellinen nielupolitiikka on mahdollista yhdistää, Kumpula-Natri sanoo.

Kahdeksan puoluetta linjasi Keskustan johdolla ilmastomuutoksen vaatimia toimenpiteitä, joista yksi koski myös metsiä. Ohjelmassa linjattiin, että puolueet sitoutuvat valmistelemaan kokonaisvaltaisen maankäyttösektorin nielupolitiikan ja kasvattamaan Suomen hiilinieluja pitkäjänteisesti muun muassa lisäämällä metsien kasvua, käynnistämällä laajamittainen metsittäminen, hillitsemällä vahvasti metsäkatoa, vähentämällä turvemaiden päästöjä ja kehittämällä maatalouden hiilensidontaa.

Vain sopimalla saadaan maata johdettua ilmastomuutoksen edellyttämiä toimia oikeudenmukaisella tavalla.

– On ikävää, jos keskustan kenttä vetää mattoa puheenjohtaja Sipilän tai valmisteluista vastanneen ministerinsä Tiilikaisen alta. SDP:n ilmasto-ohjelma ei ole ei-paperi vaan vastuullinen tasapainoinen kokonaisesitys, josta löytyy yhteistyön pohjaa ja konkretiaa niin tulevalle hallitukselle kuin laajemmin EU:lle.

– Biotuotejalosteet ja puurakentaminen sekä oikein mitoitettu bioenergia ovat osa suomalaista ratkaisupakettia SDP:n ohjelmassa ja minulla on ollut ilo myös europarlamentissa edistää näitä aloja sekä lainsäädännössä että parlamentin rahoituskannassa, päättää Kumpula-Natri.

Miapetra Kumpula-Natri 050 511 3004

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.