Kumpula-Natri toppuuttelee keskustapoliitikoiden pelottelua

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd) toppuuttelee keskustapoliitikoiden SDP:n ilmasto-ohjelmalla harjoittamaa pelottelua. Ilmasto-ohjelman valmistelusta vastannut Kumpula-Natri viittaa Keskustan Pohjois-Savon piirin sekä entisen kansanedustajan Mikko Kärnän (kesk)ulostuloihin.

– Kestävän kehityksen arvonlisäverolla suosittaisiin kestävästi tuotettuja palveluja ja elintarvikkeita, kun verotus olisi päästöperusteista. Näin tuettaisiin eettisesti ja ekologisesti kestävää ruokatuotantoa. On tärkeää edistää lähiruoan käyttöä julkisissa hankinnoissa osana eettisempää kuluttamista ja ilmastotoimia, Kumpula-Natri sanoo.

– Ehkä keskustalaisia harmittaa, että heiltä puuttuu kokonaisvaltainen vastaus siihen, miten Suomesta tehdään hiilineutraali 2035 mennessä. SDP:n ohjelma ottaa mukaan kaikki sektorit ja lisäksi muutos toteutettaisiin oikeudenmukaisesti ja niin että tuloerot eivät kasva.

Keskustapoliitikot ovat pitkin talvea pyrkineet hämmentämään kansalaisia levittämällä tietoa, että SDP:n kanta hiilinieluihin olisi epäselvä. Ilmasto-ohjelmassa asia on linjattu selvästi: hiilinieluja pitää kasvattaa nykyisestä. Samalla hakkuukertymän ja kasvun suhde pidetään nykyistä vastaavalla tasolla.

– Keskusta on hallituksessa ajanut politiikkaa, jossa nielut ajetaan aivan minimiin. Tämän on tunnustanut kokoomuskin omassa tuoreessa ilmastolinjauksessaan. SDP:n linjalla kestävä metsäteollisuus ja ilmaston kannalta tarpeellinen nielupolitiikka on mahdollista yhdistää, Kumpula-Natri sanoo.

Kahdeksan puoluetta linjasi Keskustan johdolla ilmastomuutoksen vaatimia toimenpiteitä, joista yksi koski myös metsiä. Ohjelmassa linjattiin, että puolueet sitoutuvat valmistelemaan kokonaisvaltaisen maankäyttösektorin nielupolitiikan ja kasvattamaan Suomen hiilinieluja pitkäjänteisesti muun muassa lisäämällä metsien kasvua, käynnistämällä laajamittainen metsittäminen, hillitsemällä vahvasti metsäkatoa, vähentämällä turvemaiden päästöjä ja kehittämällä maatalouden hiilensidontaa.

Vain sopimalla saadaan maata johdettua ilmastomuutoksen edellyttämiä toimia oikeudenmukaisella tavalla.

– On ikävää, jos keskustan kenttä vetää mattoa puheenjohtaja Sipilän tai valmisteluista vastanneen ministerinsä Tiilikaisen alta. SDP:n ilmasto-ohjelma ei ole ei-paperi vaan vastuullinen tasapainoinen kokonaisesitys, josta löytyy yhteistyön pohjaa ja konkretiaa niin tulevalle hallitukselle kuin laajemmin EU:lle.

– Biotuotejalosteet ja puurakentaminen sekä oikein mitoitettu bioenergia ovat osa suomalaista ratkaisupakettia SDP:n ohjelmassa ja minulla on ollut ilo myös europarlamentissa edistää näitä aloja sekä lainsäädännössä että parlamentin rahoituskannassa, päättää Kumpula-Natri.

Miapetra Kumpula-Natri 050 511 3004

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.