Kumpula-Natri vaatii Suomen tukea EU:n kauppapolitiikan terävöittämiseen

Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd) vaatii, että Suomen ja muiden jäsenmaiden tulisi tukea Euroopan komission tekemiä uusia aloitteita EU:n kauppapolitiikan terävöittämiseksi. Tämä on tarpeen Euroopan Unionin taloudellisten etujen, arvojen puolustamisen ja avoimen strategisen autonomian kehittämiseksi.

– EU:n solmimien 46 kauppasopimuksen avulla Suomen yritykset, työntekijät ja kuluttajat hyötyvät maailmanmarkkinoiden kehityksestä ja kasvusta luoden meillekin kasvua ja työpaikkoja. Kauppapolitiikasta on tulossa myös yhä tärkeämpi työkalu turvata EU:n arvojen mukaista globaalia kehitystä ja unionin geopoliittisia intressejä, kirjoittaa Kumpula-Natri Suomen Kuvalehdessä (17.6.2021).

Euroopan Unioni etsii komission johdolla ja Euroopan parlamentin tuella uusia keinoja vahvistaa avointa strategista autonomiaa, jotta se pystyy vastaamaan muiden maiden yhä aggressiivisempaan kauppapolitiikkaan ja estämään liikaa riippuvuutta kriittisissä tuotteissa.

Kauppapolitiikalla pyritään yhä enemmän vaikuttamaan kauppakumppaneiden politiikkaan. Esimerkiksi Norja ja Ruotsi ovat joutuneet Kiinan taloudellisen painostuksen kohteiksi tuettuaan maan toisinajattelijoita. Näin Kiinan hallinto pyrkii hiljentämään kriittisten näkemysten esittämistä.

– Kiinan ja muiden maiden painostuksen edessä tarvitaan uusia kauppapoliittisiakin instrumentteja, joilla ehkäistä painostustoimia ja tarvittaessa vastata niihin myös yhteistyöllä kumppanien, kuten Bidenin USA:n kanssa. Juuri neuvoteltua EU-Kiina investointisopimusta ei tule hyväksyä ilman sitä täydentäviä uusia EU:n kauppapoliittisia instrumentteja. Muutoin sopimus uhkaa lisätä EU:n ja Suomen haavoittuvaisuutta, jatkaa Kumpula-Natri kirjoituksessaan.

Myös Suomen hallituksen Kiina-toimintaohjelma toteaa nyt, että vallitsevassa tilanteessa vapaakauppasopimusta koskeville neuvotteluille ei nähdä nykytilanteessa edellytyksiä.

Toukokuun alussa Euroopan komissio antoi lakiesityksen kansainvälisestä valtiontuki-instrumentista, jolla voitaisiin tarvittaessa rajoittaa EU:n ulkopuolisten yritysten toimintaa EU:n markkinoilla, mikäli ne saavat liikaa valtiontukia kotimaaltaan.

Tämän vuoden aikana komissiolta odotetaan esityksiä uudeksi painostuksen vastaiseksi instrumentiksi sekä yritysvastuulaiksi, jonka avulla EU voisi estää ilmaston tai ihmisoikeuksien rikkeet, esimerkiksi uiguurien pakkotyöllä Xinjiangissa tuotujen tavaroiden tuomisen EU:n markkinoille.

Euroopan Unionin kauppapolitiikan tavoite on jatkaa markkinoiden avaamista ja pysyä avoimena mantereena, mutta samalla saada solmittua uusia kansainvälisiä sääntöjä muun muassa kilpailu-, digi-, ilmasto-, ympäristö- ja terveyspolitiikkaansekä työntekijöiden oikeuksiin.

– Jotta menestymme kauppapoliittisella agendallamme, on EU:n työkalut päivitettävä uudenlaisen suurvaltapolitiikan aikakaudelle, linjaa Kumpula-Natri.

Kumpula-Natrista Transatlantic Policy Network TPN:n meppien puheenjohtaja2.7.2021 10:51:33 EEST | Tiedote

Transatlantic Policy Network TPN tuo yhteen Euroopan parlamentin ja Yhdysvaltain kongressin jäseniä sekä sidosryhmiä keskustelemaan yhdessä uusista transatlanttisista politiikkaratkaisuista. TPN:n Euroopan parlamentin ryhmään kuuluu tällä hetkellä 48 EU:n ja Yhdysvaltojen yhteyksistä kiinnostunutta europarlamentaarikkoa neljästä eri poliittisesta ryhmästä. Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri aloittaa nyt ryhmän puheenjohtajana. Yhdysvaltojen kongressin puolella kongressiedustajien ryhmän puheenjohtajana toimii Jim Costa Californiasta.

EU:n uskallettava satsata satojen miljardien eurojen tulevaisuuden teollisuusalaan25.3.2021 16:38:31 EET | Tiedote

Datatalouden merkitys Euroopan taloudelle ja työllisyydelle nousee keskeiseksi 2020-luvulla. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) painottaa, miten uuden teollisuudenalan satojen miljardien hyödyt eivät saa valua monopolien käsiin. Eurooppaan tarvitaan Kumpula-Natrin mukaan sääntöjä ja investointiohjelmia, että tasa-arvoisemmat ja reilummat digimarkkinat voidaan saavuttaa, ja että datatalouden hedelmistä kykenevät nauttimaan niin yksittäiset ihmiset, julkinen sektori kuin yrityksetkin kokoon katsomatta.