Kunnat aloittamassa energian säästötoimet - 96% vastanneista kunnista selvittää tai on jo päättänyt säästöistä

Kuntaliitto toteutti kunnille energiansäästökyselyn 26.8. - 5.9.2022. Kyselyyn vastasi 80 kunnan edustajat eri kuntakokoryhmistä.

Lähes kaikki vastaajat pitivät energian lisäsäästötoimien aloittamista tarpeellisena (91 %). 84 %:lla kunnista on käynnissä selvitys- ja valmistelutyö energian lisäsäätötoimien löytämiseksi ja 12 % on jo päättänyt lisäsäästötoimista. Kolme neljästä vastaajasta katsoi, että lisäsäästöpotentiaalia on vielä olemassa huolimatta aiemmin tehdyistä energian säästötoimista.

Säästötoimista eniten kannatusta saivat energiainvestoinnit (lämpövuotojen tukkiminen, ledivalaistuksen lisääminen, rakennusautomaatio), katu- ja tievalaistuksen vähentäminen, puistojen ja ulkoilureittien ja liikuntapaikkojen valaistuksen vähentäminen, kiinteistöjen sisä- ja pihavalaistuksen vähentäminen, kiinteistön käyttäjien opastus sekä huonelämpötilan lasku. Uimahallien osalta mahdollisina toimina esiin nousivat saunojen käyttöajan rajoitukset ja allasveden lämpötilan laskeminen.

Sähkön hinnan arvioitiin nousevan kuntien sopimuksissa tämän ja ensi vuoden aikana. Neljännes vastaajista arvioi, että hinnat nousevat jo kuluvan vuoden aikana ja 35 % arvioi hintojen nousun vaikuttavan vuonna 2023. Noin neljännes vastaajista arvioi, että hintojen nousu realisoituu sopimuksiin vasta 2024. Kunnilla on sähkösopimuksissaan erilaisia suojauksia.

Kuntien varautumisessa sähkökatkoihin on parannettavaa. 16 %:lla oli valmis suunnitelma sähkökatkojen varalle ja varautumissuunnitelma oli tekeillä 46 %:lla vastaajista. Puolella vastanneista kunnista varavoimakoneita on vain kriittisimpiin kohteisiin. Olemassa olevien varavoimakoneiden käytettävyys oli tarkastettu kuluvana vuonna 69 %:lla vastanneista.

66 % vastanneista kunnista omisti osuuksia energiayhtiöistä.

• Vesa Peltola, Erityisasiantuntija, energia, 040 568 7145, vesa.peltola@kuntaliitto.fi
  • Ari Korhonen, Erityisasiantuntija, kuntien varautuminen ja turvallisuus, 044 797 1550 Ari.Korhonen@kuntaliitto.fi

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Vauvarahaa, lahjakortteja ja tavaralahjoja - Näin kunnat muistavat vastasyntyneitä kuntalaisia vuonna 202228.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuntaliitto toteutti alkusyksystä 2022 selvityksen kuntien tavoista muistaa vastasyntyneitä kuntalaisia ja samalla houkutella kuntaan uusia asukkaita. Manner-Suomen 293 kunnasta tieto muistamisesta saatiin 280:stä, eli 96 % kaikista kunnista. Edellisen kerran vauvarahan maksamista on selvitetty vuonna 2019. Selvityksestä rajattiin ulos Ahvenanmaan maakunnan kunnat.