Kunnat uuden edessä - päättäjiksi tarvitaan kaupunkikehittämisen parhaita asiantuntijoita

Kuntien tehtävät ovat muuttumassa radikaalisti vuoden 2019 alussa. Huhtikuussa valitaan uudet kuntapäättäjät, joiden osaamisalueet ja kiinnostuksen kohteet eivät voi olla identtiset aikaisempien vaalikausien kanssa. Kuntauudistusta avannut selvitys päätyi kolmeen päätehtävään, joista kunnat jatkossa vastaavat: kehitys, koulutus, kaavoitus. Näistä viimeistä pitää ajatella laajasti. Kunnan tehtäväkentässä rakennetun ympäristön merkitys korostuu, mikä vaatii paljon osaamista juuri tältä sektorilta.

Tulevaisuuden kunta -selvityksessä todetaan: ”Kaavoituskysymyksissä ratkaisevaa on toimivan arjen kehittäminen, monipuolisen asumismuotojen tukeminen ja palveluiden turvaaminen sekä uudistaminen.” Kokonaisuus on laaja ja onkin tärkeää, että kunnanvaltuustoihin valitaan henkilöitä, joita fyysisen kaupunkiympäristön kehittäminen innostaa, ja joilla on siihen riittävää osaamista ja näkemyksellisyyttä.

Kaupungistuminen muuttaa painopisteitä

Alkavalla vaalikaudella on kaupungistumisen haasteiden ratkaisemiseen tartuttava päättäväisesti. Kasvavilla seuduilla pitää luoda edellytykset ripeälle kehittymiselle ja taantuvilla puolestaan varmistaa hallittu alasajo niiltä osin, kun se on väistämätöntä. Kasvavissa kaupungeissa tarvitaan viisaita päätöksiä olemassa olevan kaupunkirakenteen tiivistämiseksi ja sujuvien liikenneyhteyksien varmistamiseksi. Ne ovat tehokkaimmat keinot tehdä tilaa kasvulle, joka lähivuosikymmeninä tapahtuu.

Investoinnit osaaviin käsiin

Investointitarpeet rakennettuun ympäristöön ovat kasvavilla kaupunkiseuduilla mittavat. Talous on kunnissa niukkaa, minkä vuoksi investointien suuntaamisen ja rakennetun ympäristön ylläpidon pitää olla erittäin ammattitaitoista, jotta vähät rahat käytetään mahdollisimman tehokkaasti. Valtuutetuilta tämä vaatii asiantuntemusta ja kykyä arvioida eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia. Nyt tarvitaan innovatiivisia ideoita rakennetun ympäristön kehittämisen suhteen ja avointa asennoitumista uudenlaisten toteutustapojen ja rahoitusmuotojen hyödyntämiseen.

Keväällä valittavilla kuntapäättäjillä pitää olla taitoa edistää nopeaa kasvua sääntelyä joustavoittamalla ja lupakäytäntöjen ripeyttä lisäämällä. Nämä ovat edellytyksiä yksityisten investointien saamiseksi kaupunkeihin ja elinvoiman lisäämiseksi. Hyvään julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöhön tulee panostaa, jotta kaikkien voimat voidaan täysimääräisesti hyödyntää uuden suunnittelussa, olemassa olevan kehittämisessä ja rakentamisessa.

Hallituksen kaavailema kiinteistöveron nosto heikentää entisestään kiinteistö- ja rakentamisalan suhdannetta22.8.2023 09:03:38 EEST | Tiedote

Hallituksen aikomus korottaa maapohjan kiinteistöveron alarajaa 1,3 prosenttiin on tuomassa kylmää vettä niskaan kaikille kiinteistönomistajille. Raklin tekemän vaikutusarvion perusteella esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa sijaitsevan asuin-, toimisto- tai liikekiinteistön kiinteistöverokustannus voi nousta lähes 15 prosenttia. Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan mahdollinen korotus heikentää entisestään alan suhdannetilannetta.

Rakennus- ja purkujätteistä halutaan hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia10.8.2023 07:15:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain noin 1,6 miljoonaa tonnia rakennus- ja purkujätettä, josta vain noin puolet päätyy hyötykäyttöön. Ilmastotavoitteiden kiristymisen myötä rakennus- ja purkumateriaalien rooli rakentamisen ohjauksessa korostuu. Kansallinen tavoite on hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia syntyvästä purkujätteestä. Kestävän purkamisen green deal edistää tätä tavoitetta.

Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa – energiaa on säästetty 335 000 kerrostaloasujan vuotuisen sähkönkulutuksen verran27.6.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja näin saavuttanut huiman 469 gigawattitunnin vuotuisen energiansäästön. Tämä vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua. Sopimuskausi päättyy vuonna 2025 ja ala toivoo uudelta hallitukselta jatkoa energiatehokkuussopimukselle.

Rakli: Hallitusohjelma huomioi laajasti rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä tulevaisuuteen19.6.2023 14:24:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on tyytyväinen siihen, kuinka hallitusohjelma huomioi rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä sekä ennustettavuutta tulevaisuuteen. Hallituksen sitoutuminen sääntelyn keventämiseen sekä prosessien ja lupakäytäntöjen sujuvoittamiseen on tervetullutta ja tarpeellista. Rakli muistuttaa tulevaa hallitusta siitä, että hallitusohjelmaa toimeenpantaessa on tärkeää osallistaa alan toimijoita parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.