Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Ylen Köyhyyden anatomia -juttukokonaisuudesta

Köyhyyden anatomia – tältä näyttää suomalainen köyhyys tilastoissa -kokonaisuus sisältää tilastojen ja tutkimustiedon lisäksi kolme videota köyhän elämästä Suomessa. Jutun on tehnyt toimittaja Seppo Heikkinen ja videot ohjaaja-käsikirjoittaja Sami Kieksi. Kunniamaininnalla Kunnioittavasti köyhyydestä -raati huomioi Sanna Puhton artikkelin Kotiliedessä ja Asta Lepän artikkelin Kotivinkin sivuilla.

Köyhyyttä kokeneista ihmisistä koostuva raati kiittää Ylen juttukokonaisuutta laajuudesta, perusteellisuudesta ja monipuolisuudesta. Erityistä kiitosta saavat videot, joissa köyhyyttä kokevat ihmiset kertovat itse tilanteestaan. Erityisen hyvänä pidettiin sitä, että mukana on myös työssäkäyvän köyhän kokemuksia.

Monissa tunnustuksen saajaehdokkaissa oli yhden köyhyyttä kokeneen ihmisen tarina, jonka taustaksi esiteltiin tilastoja ja tutkittua tietoa. Rakenne vastaa Kunnioittavasti köyhyydestä -kriteereitä, joiden mukaan jutuissa tulee analysoida laajasti köyhyyden syitä ja seurauksia ja yksilötarinoiden tulee laajeta yhteiskunnallisiksi. Raadista juttujen ”kaava” tuntuu kuitenkin usein olevan liian samanlainen. Videot tuovat tunnustuksen saaneessa työssä esiin useamman ihmisen tilanteen ja oman äänen.

Eläin voi olla paras ystävä, mutta saako köyhällä olla lemmikkiä?

Kunniamaininnalla palkittiin toimittaja Sanna Puhton artikkeli Köyhän paras ystävä. Se puuttuu kipeään asiaan, johon moni köyhyyttä kokeva törmää: esimerkiksi toimeentulotuessa ei oteta huomioon lemmikeistä aiheutuvia kuluja.

Rakkaan lemmikin hoitaminen menee kuitenkin vaikeassa elämäntilanteessa monien muiden rahareikien edelle, vaikka muut ihmiset sitä paheksuvat. Ja tämä on paitsi ymmärrettävää myös järkevää, sillä eläimillä on ihmisiin lukuisia, tieteellisesti osoitettuja hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia. Jutussa oli paneuduttu laajasti näihin tutkimustuloksiin. Kiitosta saivat myös Vesa Tynin valokuvat.

Toisen kunniamaininnan sai toimittaja Asta Leppä Kotivinkin sivuilla julkaistusta jutusta Pienituloisuus kutisti elämäni minimiin. Se kertoo paitsi sanoin myös kuvin köyhän arjesta ruikuttamatta, olematta nyyhkytarina. Jutussa sivutaan arjen kuvauksen lisäksi köyhyyden rakenteellisia syitä – mukana on yhteiskuntateoriaa.

Raatia viehätti ajatus, että pienet asiat tekevät kaikesta huolimatta elämästä elämisen arvoista: elämän vaatimattomuus oli lohdullista kaiken riepotuksen jälkeen. Ajatus vie myös tulevaisuuteen lasten kautta.

Kuukautisköyhyys ja muita uusia näkökulmia

Tämän vuoden jutuissa kiinnostavia uusia asioita olivat muun muassa yksinhuoltajamiesten tilanne, naisten asunnottomuus ja se, koskettaako ekologisia valintoja koskeva keskustelu mitenkään köyhyyttä kokevia.

Yksi mielenkiintoinen näkökulma jutuissa oli kuukautisköyhyys, joka on usein liitetty vain kehitysmaihin. Myös Suomessa moni nainen joutuu miettimään, laittaako rahan ruokaan vai kuukautissuojiin.

Tunnustus jaetaan vuosittain

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustuksen jakaa Suomen köyhyyden vastainen verkosto EAPN-Fin. Se nostaa esiin laadukasta köyhyyttä koskevaa journalismia ja tuo näkyviin köyhyyttä kokeneiden ihmisten näkemyksiä siitä, miten media kuvaa heidän todellisuuttaan. Tunnustuksen saaja sai Helena Korkan tekemän Hyvä kello kauas kuuluu -teoksen ja Huoltaja-säätiön tuhannen euron palkinnon.

EAPN-Finin sihteeri Erja Saarinen, p. 050 433 4202, erja.saarinen@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Hallituksen tukipaketti ulotettava myös järjestöjen palvelutoimintaan20.3.2020 16:57:07 EETTiedote

Valtioneuvosto on esittänyt 20.3.2020 pidetyssä tiedotustilaisuudessa tukitoimia, joilla tuetaan yrittäjien ja yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta poikkeuksellisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Esimerkiksi työantajamaksujen huojennus on hyvä linjaus, joka edistää myös järjestöjen toimintaedellytyksiä. SOSTE ei ole saanut Business Finlandilta ja Finnveralta selkeää vastausta siihen, koskeeko rahoitus myös yhdistyksiä ja säätiöitä. Business Finlandin verkkosivuilla olevien tietojen perusteella järjestöjen rahoitus ei olisi mahdollista. SOSTE vaatii, että suunnitelmissa olevat toimet tulee ulottaa myös järjestöjen palvelutoiminnan rahoittamiseen. Aiemmin nämä rahoitusmekanismit eivät ole soveltuneet järjestöjen toimintaan. Järjestökenttä joutuu poikkeusoloissa mukauttamaan omaa toimintaansa ja huoli toiminnan jatkuvuudesta on suuri monelle järjestölähtöisellä toimijalla. Monilla järjestöillä ei ole puskurirahastoja, joilla voidaan selvitä poikkeuksellisista olosuhteista. Tämä

Lapsettomuus, homeongelmat, koulukiusaaminen ja akateeminen työttömyys näkyivät köyhyydestä järjestetyssä kirjoituskilpailussa12.3.2020 14:16:53 EETTiedote

Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä -kirjoituskilpailun tulokset julkistettiin 12.3. Kuka kuuntelee köyhää? -verkoston seminaarissa Helsingissä. Kirjoituskilpailun teksteissä näkyvät moninaiset polut köyhyyteen. Ensimmäinen palkinto jaettiin kolmelle, yksi heistä oli Ville Venesmäki, joka kuvasi sitä, miten hänestä tuli köyhä.

SOSTE esittää Suomeen uutta terveysperusteista valmisteveroa10.3.2020 08:48:19 EETTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry esittää Suomeen terveysperusteista veroa, joka kohdistuisi laaja-alaisesti suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan. Vero kohdistuisi valikoituun hyödykeryhmään, ja verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri-, rasva- tai suolapitoisuuden lisääntyessä. Veronalaiset tuotteet määräytyisivät sen perusteella, edistääkö niiden verottaminen terveellistä ravitsemusta.