Kunnossapito 2017 -messut: Analytiikalla entistä parempaan ennustettavuuteen

Kunnossapito on keskeinen tuotannon onnistumisen edellytys niin kasvun kuin rakennemuutoksen aikana. Alan uudet teknologiat, toimintamallit ja oikea osaaminen tuovat tehokkuutta ja ennustettavuutta tilanteessa kuin tilanteessa. Ne ovat esillä Kunnossapito 2017 -messuilla 10.–12. lokakuuta Helsingissä Teknologia17 -tapahtumassa.
Kunnossapito-messut

– Häiriötön tuotanto edellyttää hyvää teknistä käyttövarmuutta, jonka tukena on oltava tehokas diagnostiikka ja analytiikka. Erityisesti tämä korostuu yrityksissä, joissa korvausinvestointien taso on ollut viime vuosina matala, sanoo SSAB Europe Oy:n teknologiajohtaja Kari Ojala.

Ojala puhuu Kunnossapito 2017 -messuilla kunnossapidon kehityshaasteista yritysjärjestelyissä. Hän listaa tehokkuuden edistämisen tyypillisiksi trendeiksi verkostoitumisen, jatkuvan kehittämisen, mobiliteetin ja itseohjautuvuuden.

– Kunnossapidon johtamisen ikuinen haaste on löytää keinoja rakentaa riittävä käytettävyys optimikustannuksilla, Ojala toteaa.

Kun yritys on hyvässä kasvuvauhdissa, kunnossapidon tarpeet ja vaatimukset kasvavat. Tuotannon määrä, laatu ja tahti ovat kriittisiä tekijöitä kasvun onnistumiselle.

– Kun vajaakäyntiä ei ole, kunnossapidon suunnitelmallisuus ja toimintojen onnistuminen korostuvat. Toiminnan kannalta strateginen osaaminen on resurssi, josta yritys ei voi tinkiä, Koskisen Oy:n tekninen johtaja Lassi Santala sanoo. Kunnossapito 2017 -messujen puheenvuorossa ovat Koskisen Oy:n kokemukset henkilöstön kehittämisestä.

Ennustettavuus auttaa optimoimaan kunnossapitoa

Tehokas tuotannon johtaminen hyödyntää parasta osaamista sekä reaaliaikaista ja käyttötarkoituksen mukaisesti analysoitua tietoa. Teollinen internet ja tekoäly kunnossapidossa ja tuotannon laadunvalvonnassa on arkipäivää suurissa yrityksissä.

– Tavoitteena on päästä laitteiden kunnon valvonnassa entistä parempaan ennustettavuuteen. Tällöin toimenpiteiden ajoitus voidaan paremmin optimoida kokonaiskustannusten kannalta, sanoo Kari Ojala.

Käytännössä tämä tarkoittaa usean eri tuotanto- ja kunnonvalvontaparametrien samanaikaista seurantaa, mittausdatan analysointia ja siihen perustuvaa ennakointia.

– Eniten data-analytiikasta hyötyvät ne, joille jokainen menetetty tuotantotunti on kallis. Kun kapasiteetit lähestyvät maksimia, toiminnan ennustettavuuden hyödyt korostuvat, sanoo teollisen big data -analytiikan ohjelmistoyritys Quva Oy:n toimitusjohtaja Emil Ackerman.

Kunnossapidon ja ict:n yhdistelmä on todellinen kasvuala

Yritysten välinen yhteistyö ja pitkälle verkottuneet toimintamallit ovat olennainen kehittämisen kohde kunnossapidon alalla niin palveluyrityksissä kuin teollisuuden ja infrastruktuurin kunnossapidon alueilla.

– Ne yritykset pärjäävät, jotka saavat liiketoimintansa kehittämiseen terävimmän mahdollisen osaamisen. Yhä useammin tuo tarvittava osaaminen löytyy verkostosta, Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Tennilä toteaa.

Suomessa on huippuosaamista kunnossapidon toimintamallien konseptoinnissa niin teollisuudessa kuin sen ulkopuolella. Monilla suomalaisilla yrityksillä on miljardiluokan liikevaihto ennakoivaan dataan perustuvassa palveluliiketoiminnassa. Kunnossapitomessujen ohjelmalavalla näistä puhuvat muun muassa IBM:n ja ABB:n edustajat.

– Kunnossapidon alalle on tullut uusia aktiivisia toimijoita ict-maailmasta. Prosesseista kerättävään dataan perustuva kunnossapito on todellinen kasvuala. Tämän liiketoiminnan arvo voi jopa viisinkertaistua lähivuosina, Jaakko Tennilä arvioi.

Juha Nyholm, Expomark Oy, tuoteryhmäpäällikkö,
p. 050-585 4727, juha.nyholm@expomark.fi

Eevariikka Ruopas, Expomark Oy, markkinointikoordinaattori
p. 0400-545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

Kunnossapito-messut
Jaakko Tennilä
Kari Ojala
Lassi Santala
Emil Ackerman

Expomark järjestää teollisuuden ja hyvinvoinnin ammattitapahtumia yli 25 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Expomark Oy

40100 Jyväskylä