Kunnossapito 2017 -messut: Analytiikalla entistä parempaan ennustettavuuteen

Kunnossapito on keskeinen tuotannon onnistumisen edellytys niin kasvun kuin rakennemuutoksen aikana. Alan uudet teknologiat, toimintamallit ja oikea osaaminen tuovat tehokkuutta ja ennustettavuutta tilanteessa kuin tilanteessa. Ne ovat esillä Kunnossapito 2017 -messuilla 10.–12. lokakuuta Helsingissä Teknologia17 -tapahtumassa.

Kunnossapito-messut

– Häiriötön tuotanto edellyttää hyvää teknistä käyttövarmuutta, jonka tukena on oltava tehokas diagnostiikka ja analytiikka. Erityisesti tämä korostuu yrityksissä, joissa korvausinvestointien taso on ollut viime vuosina matala, sanoo SSAB Europe Oy:n teknologiajohtaja Kari Ojala.

Ojala puhuu Kunnossapito 2017 -messuilla kunnossapidon kehityshaasteista yritysjärjestelyissä. Hän listaa tehokkuuden edistämisen tyypillisiksi trendeiksi verkostoitumisen, jatkuvan kehittämisen, mobiliteetin ja itseohjautuvuuden.

– Kunnossapidon johtamisen ikuinen haaste on löytää keinoja rakentaa riittävä käytettävyys optimikustannuksilla, Ojala toteaa.

Kun yritys on hyvässä kasvuvauhdissa, kunnossapidon tarpeet ja vaatimukset kasvavat. Tuotannon määrä, laatu ja tahti ovat kriittisiä tekijöitä kasvun onnistumiselle.

– Kun vajaakäyntiä ei ole, kunnossapidon suunnitelmallisuus ja toimintojen onnistuminen korostuvat. Toiminnan kannalta strateginen osaaminen on resurssi, josta yritys ei voi tinkiä, Koskisen Oy:n tekninen johtaja Lassi Santala sanoo. Kunnossapito 2017 -messujen puheenvuorossa ovat Koskisen Oy:n kokemukset henkilöstön kehittämisestä.

Ennustettavuus auttaa optimoimaan kunnossapitoa

Tehokas tuotannon johtaminen hyödyntää parasta osaamista sekä reaaliaikaista ja käyttötarkoituksen mukaisesti analysoitua tietoa. Teollinen internet ja tekoäly kunnossapidossa ja tuotannon laadunvalvonnassa on arkipäivää suurissa yrityksissä.

– Tavoitteena on päästä laitteiden kunnon valvonnassa entistä parempaan ennustettavuuteen. Tällöin toimenpiteiden ajoitus voidaan paremmin optimoida kokonaiskustannusten kannalta, sanoo Kari Ojala.

Käytännössä tämä tarkoittaa usean eri tuotanto- ja kunnonvalvontaparametrien samanaikaista seurantaa, mittausdatan analysointia ja siihen perustuvaa ennakointia.

– Eniten data-analytiikasta hyötyvät ne, joille jokainen menetetty tuotantotunti on kallis. Kun kapasiteetit lähestyvät maksimia, toiminnan ennustettavuuden hyödyt korostuvat, sanoo teollisen big data -analytiikan ohjelmistoyritys Quva Oy:n toimitusjohtaja Emil Ackerman.

Kunnossapidon ja ict:n yhdistelmä on todellinen kasvuala

Yritysten välinen yhteistyö ja pitkälle verkottuneet toimintamallit ovat olennainen kehittämisen kohde kunnossapidon alalla niin palveluyrityksissä kuin teollisuuden ja infrastruktuurin kunnossapidon alueilla.

– Ne yritykset pärjäävät, jotka saavat liiketoimintansa kehittämiseen terävimmän mahdollisen osaamisen. Yhä useammin tuo tarvittava osaaminen löytyy verkostosta, Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Tennilä toteaa.

Suomessa on huippuosaamista kunnossapidon toimintamallien konseptoinnissa niin teollisuudessa kuin sen ulkopuolella. Monilla suomalaisilla yrityksillä on miljardiluokan liikevaihto ennakoivaan dataan perustuvassa palveluliiketoiminnassa. Kunnossapitomessujen ohjelmalavalla näistä puhuvat muun muassa IBM:n ja ABB:n edustajat.

– Kunnossapidon alalle on tullut uusia aktiivisia toimijoita ict-maailmasta. Prosesseista kerättävään dataan perustuva kunnossapito on todellinen kasvuala. Tämän liiketoiminnan arvo voi jopa viisinkertaistua lähivuosina, Jaakko Tennilä arvioi.

Juha Nyholm, Expomark Oy, tuoteryhmäpäällikkö,
p. 050-585 4727, juha.nyholm@expomark.fi

Eevariikka Ruopas, Expomark Oy, markkinointikoordinaattori
p. 0400-545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

Kunnossapito-messut
Jaakko Tennilä
Kari Ojala
Lassi Santala
Emil Ackerman

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark järjestää teollisuuden ja hyvinvoinnin ammattitapahtumia yli 25 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Expomark Oy

40100 Jyväskylä

www.expomark.fi

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote