Kunnossapito varmistaa sujuvan ja turvallisen liikenteen myös kesällä

Aura-autot ovat talvisin tuttu näky, kun tiet on pidettävä ajokunnossa säässä kuin säässä. Sama sääntö pätee myös kesäisin. Teiden kunnossapitotyöt ovat kesällä talven aiheuttamien vaurioiden korjaamista ja tienvarsien siistimistä, esimerkiksi niitoin.

– Talven routavaurioita paikkaillaan kesän aikana niin sorateillä kuin päällystetyillä väylilläkin, toteaa Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio

Kesäkunnossapitoon kuuluu myös kesäsiivousta tiestöllä. Vesilammikot väylillä tai silloilla voivat olla kertomassa säiliöauton vierailusta paikalla: sade ei pese siltoja tarpeeksi puhtaaksi, vaan työ vaatii kunnon välineitä. Samalla tarkastetaan niin siltojen kuin teiden kuntoa ja raportoidaan havainnoista eteenpäin, mahdollisia korjaushankkeita varten.

Niitoilla edistetään luonnon monimuotoisuutta

Varma merkki kesästä ovat myös tienvarsien niitot, jotka herättävät tunteita puolesta ja vastaan. Tienvarsien siistimistä niitoin tehdään tieliikenteen käyttäjien turvallisuuden ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.

– Tienvarsien niitoilla pyritään takaamaan tielläliikkujien esteettömät näkymät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja. Villiintynyt puusto on turvallisuusriski. Liian tiheä puusto lähellä ajorataa estää näkyvyyden. Sen takana voi lymyillä ajoradalle säntäävä hirvi tai kauris. Niitoissa noudatetaan aina tarkasti määriteltyjä ohjeistuksia, kertoo Ylitapio.

Niitot aloitetaan määriteltynä ajankohtana, ja niiden aloitusta on aikaisesta kesästä huolimatta osittain myöhäistetty, jotta tienkäyttäjät pääsevät ihastelemaan kesäloistossa paistattelevaa tienoota. Niittäminen aloitetaan tärkeimmistä risteysalueista ja riskipaikoista siirtyen hiljalleen pidemmille tieosuuksille. Myös pölynsidontaa tehdään läpi kesän turvallisen ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi myös kuivempina kesäpäivinä.

Kunnossapito pitää Destian tositoimijat töissä kesälläkin

Destia ottaa käyttöön neuroverkkopohjaisen tievaurioiden tunnistusratkaisun24.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Destia on johtava digitalisaation hyödyntäjä infra-alalla ja sen uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu pystyy tunnistamaan vauriot jopa kymmenen kertaa nopeammin kuin aiemmin. Lisäksi vauriot voidaan tunnistaa tarkemmin ja kustannustehokkaammin parantaen teiden käyttäjien kokemusta. Ratkaisu on otettu käyttöön kansainvälisillä markkinoilla, mutta se sopii hyvin myös Suomen tiestön kunnon kartoittamiseen. Perinteisesti tievauriot tunnistetaan joko ajettaessa arvioiden tai kuvista päätellen, mutta haasteena on kuvien ja datan suuren määrän tehokas käsittely. Uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu tehostaa tiedonhankintaa ja parantaa sen laatua. Näin väyläverkon omistaja pystyy paremmin kohdistamaan rahoituksen oikeisiin kohteisiin ja saa siten parhaan hyödyn investoinneilleen. Timo Räikkönen, kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja: ”Tiet ovat arvokasta infraomaisuutta ja niiden kunnosta huolehtiminen on tärkeää. Siksi m

DESTIAN VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN JA HALLITUKSEN PÄÄTÖKSET1.6.2020 16:20:44 EESTTiedote