Kunnossapito varmistaa sujuvan ja turvallisen liikenteen myös kesällä

Aura-autot ovat talvisin tuttu näky, kun tiet on pidettävä ajokunnossa säässä kuin säässä. Sama sääntö pätee myös kesäisin. Teiden kunnossapitotyöt ovat kesällä talven aiheuttamien vaurioiden korjaamista ja tienvarsien siistimistä, esimerkiksi niitoin.

– Talven routavaurioita paikkaillaan kesän aikana niin sorateillä kuin päällystetyillä väylilläkin, toteaa Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio

Kesäkunnossapitoon kuuluu myös kesäsiivousta tiestöllä. Vesilammikot väylillä tai silloilla voivat olla kertomassa säiliöauton vierailusta paikalla: sade ei pese siltoja tarpeeksi puhtaaksi, vaan työ vaatii kunnon välineitä. Samalla tarkastetaan niin siltojen kuin teiden kuntoa ja raportoidaan havainnoista eteenpäin, mahdollisia korjaushankkeita varten.

Niitoilla edistetään luonnon monimuotoisuutta

Varma merkki kesästä ovat myös tienvarsien niitot, jotka herättävät tunteita puolesta ja vastaan. Tienvarsien siistimistä niitoin tehdään tieliikenteen käyttäjien turvallisuuden ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.

– Tienvarsien niitoilla pyritään takaamaan tielläliikkujien esteettömät näkymät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja. Villiintynyt puusto on turvallisuusriski. Liian tiheä puusto lähellä ajorataa estää näkyvyyden. Sen takana voi lymyillä ajoradalle säntäävä hirvi tai kauris. Niitoissa noudatetaan aina tarkasti määriteltyjä ohjeistuksia, kertoo Ylitapio.

Niitot aloitetaan määriteltynä ajankohtana, ja niiden aloitusta on aikaisesta kesästä huolimatta osittain myöhäistetty, jotta tienkäyttäjät pääsevät ihastelemaan kesäloistossa paistattelevaa tienoota. Niittäminen aloitetaan tärkeimmistä risteysalueista ja riskipaikoista siirtyen hiljalleen pidemmille tieosuuksille. Myös pölynsidontaa tehdään läpi kesän turvallisen ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi myös kuivempina kesäpäivinä.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kunnossapito pitää Destian tositoimijat töissä kesälläkin

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa19.11.2021 08:32:00 EET | Tiedote

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.

Destia parantaa raideyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa10.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Oritkarin kolmioraiteen tie-, silta- ja rataurakasta, jossa parannetaan raideliikenteen kulkuyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa. Lisäksi Destia uusii Latokartanon sillan kolmioraiteen vaatiman tilan vuoksi ja lisää radan ylittävälle, vilkkaasti liikennöidylle Limingantielle kaistoja ja parantaa kaistajärjestelyjä sekä toteuttaa jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän, baanan. Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (ST) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.

Destia järjestäytyy INFRA ry:hyn24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Destia Oy on päättänyt järjestäytyä työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn, joka on luontevin työnantajajärjestö yksityiselle infra-alan toimijalle. Päätöksen seurauksena Destia Oy:n työnantajaliitto vaihtuu 1.1.2022, jonka seurauksena puolestaan työehtosopimukset tulevat muuttumaan Destia Oy:ssä vuoden 2022 alkupuoliskolla. Destian aikomus ei ole heikentää henkilöstön työsuhteiden ehtoja. Destia tulee jatkossakin huolehtimaan henkilöstölleen hyvät työehdot paikallisella sopimisella. Destia Oy on jo ennestään järjestäytynyt INFRA ry:hyn elinkeinopoliittisissa asioissa. Työmarkkina-asioissa Destia Oy on kuitenkin järjestäytynyt Palvelualojen työnantajat Palta ry:hyn. Siirtyminen myös työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn selkiyttää Destian järjestäytymistä ja antaa Destialle paremmat mahdollisuudet olla mukana kehittämässä rakennusalaa kokonaisvaltaisesti. Tämä muutos antaa Destialle rakennusalalla sen roolin, joka Suomen suurimmalle infra-alan yritykselle kuuluu. INFRA ry on Rakennusteollisuus

Destian lausunto JHL:n työtaisteluilmoitukseen liittyen18.6.2021 15:58:48 EEST | Tiedote

Destia pitää JHL:n ensi viikolle julistamaa työtaistelua laittomana. Destiassa on työrauhavelvoite, koska Destia Oy:llä, Destia Rail Oy:llä ja Oulun Energia Urakointi Oy:llä on voimassa olevat työehtosopimukset niin työntekijöille kuin toimihenkilöillekin. Destia tarkastelee parhaillaan tarkoituksenmukaisinta työmarkkinaedunvalvontaa yhtiön ja sen henkilöstön näkökulmasta. Destia ei tee arviointia kustannusnäkökulmasta vaan siitä, mikä työnantajaliitto on paras vaihtoehto yksityiselle infrarakennusalan toimijalle. Destia ei ole enää valtio-omisteinen yritys. Päätöstä työmarkkinaedunvalvonnasta ei ole vielä tehty. Destian arvojen mukaisesti toimimme asiassa rehdisti ja hyvässä yhteishengessä. Destian aikomuksena ei ole heikentää työsuhteen ehtoja. Destia toimii työvoimavaltaisella alalla ja rakennamme menestyksemme henkilöstön varaan, joten haluamme pitää huolta voittavasta joukkueestamme. Pahoittelemme lakon asiakkaillemme mahdollisesti aiheuttamaa häiriötä. Destia Destia on Suomen suu