Kunnossapito varmistaa sujuvan ja turvallisen liikenteen myös kesällä

Aura-autot ovat talvisin tuttu näky, kun tiet on pidettävä ajokunnossa säässä kuin säässä. Sama sääntö pätee myös kesäisin. Teiden kunnossapitotyöt ovat kesällä talven aiheuttamien vaurioiden korjaamista ja tienvarsien siistimistä, esimerkiksi niitoin.

– Talven routavaurioita paikkaillaan kesän aikana niin sorateillä kuin päällystetyillä väylilläkin, toteaa Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio

Kesäkunnossapitoon kuuluu myös kesäsiivousta tiestöllä. Vesilammikot väylillä tai silloilla voivat olla kertomassa säiliöauton vierailusta paikalla: sade ei pese siltoja tarpeeksi puhtaaksi, vaan työ vaatii kunnon välineitä. Samalla tarkastetaan niin siltojen kuin teiden kuntoa ja raportoidaan havainnoista eteenpäin, mahdollisia korjaushankkeita varten.

Niitoilla edistetään luonnon monimuotoisuutta

Varma merkki kesästä ovat myös tienvarsien niitot, jotka herättävät tunteita puolesta ja vastaan. Tienvarsien siistimistä niitoin tehdään tieliikenteen käyttäjien turvallisuuden ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.

– Tienvarsien niitoilla pyritään takaamaan tielläliikkujien esteettömät näkymät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja. Villiintynyt puusto on turvallisuusriski. Liian tiheä puusto lähellä ajorataa estää näkyvyyden. Sen takana voi lymyillä ajoradalle säntäävä hirvi tai kauris. Niitoissa noudatetaan aina tarkasti määriteltyjä ohjeistuksia, kertoo Ylitapio.

Niitot aloitetaan määriteltynä ajankohtana, ja niiden aloitusta on aikaisesta kesästä huolimatta osittain myöhäistetty, jotta tienkäyttäjät pääsevät ihastelemaan kesäloistossa paistattelevaa tienoota. Niittäminen aloitetaan tärkeimmistä risteysalueista ja riskipaikoista siirtyen hiljalleen pidemmille tieosuuksille. Myös pölynsidontaa tehdään läpi kesän turvallisen ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi myös kuivempina kesäpäivinä.

Kunnossapito pitää Destian tositoimijat töissä kesälläkin

Maanteiden talvihoitokausi on alkanut – reaaliaikainen tieto ja ennakointi onnistumisen ytimessä3.10.2019 14:50:00 EESTTiedote

Hämärät pakkasaamut käynnistävät maanteiden talvihoitokauden suurimmassa osassa Suomea. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan auraukset, liukkauden torjunnan ja valaistuksen vuorokauden ympäri. Alkavissa urakoissa otetaan nyt käyttöön uusi urakointimalli, uusia digitaalisia ratkaisuja ja tienkäyttäjille avoimet WhatsApp-ryhmät tiedonjakoa varten. Väylän määrittelemät laatuvaatimukset ohjaavat kunnossapitotyötä.

DESTIAN VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN JA HALLITUKSEN PÄÄTÖKSET27.5.2019 09:20:25 EESTTiedote

Destia Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous vahvisti 22.5.2019 yhtiön tilinpäätöksen vuodelta 2018 ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden. Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että 31.12.2018 päättyneeltä tilikaudelta jaetaan pääoman palautusta sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta 10 miljoonaa euroa. Hallituksen kokoonpano Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi kuusi. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Juhani Pitkäkoski. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Marcus Ahlström, Lasse Heinonen, Pasi Koota ja Juha Nurmi. Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Soile Kankaanpää. Soile Kankaanpäällä on vahva kansainvälinen kokemus myynnin johtotehtävistä. Hän toimii ISS Palveluiden kaupallisena johtajana, ja on työskennellyt aiemmin muun muassa Uponorilla, Konecranesilla ja Nokialla. Kaikki hallituksen jäsenet ovat antaneet suostumuksensa tehtävään. Hallituksen riippumattomuusarvioinnin perusteella kaikki hallituksen jäsenet ova