Kunta-alalle sovintoesitys, JHL käsittelee esitystä keskiviikkona

Valtakunnansovittelija on jättänyt kunta-alalle sovintoesityksen tiistaina 29.3. JHL antaa vastauksensa esitykseen edustajistonsa kokouksen jälkeen keskiviikkona 30.3.

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala on antanut sovintoesityksen kunta-alan virka- ja työehtosopimusneuvotteluja koskevaan kiistaan. Valtakunnansovittelija odottaa vastauksia neuvottelujen osapuolilta 30.3. klo 18.00 mennessä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n 120-jäseninen edustajisto käsittelee sovintoesitystä keskiviikkona 30. maaliskuuta iltapäivällä. JHL edustaa noin kolmasosaa kunta-alan työntekijöistä.

- JHL on vaatinut kuntiin ja hyvinvointialueille monivuotista palkkaohjelmaa ja kunnollisia palkankorotuksia ostovoiman lisäämiseksi. Lisäksi neuvottelutavoitteinamme on tällä neuvottelukierroksella ollut mm. paikallisen sopimisen kehittäminen sekätyöaikajoustojen lisääminen kunkin elämäntilanteeseen sopiviksi. Sovintoesitys ei tue asetettuja tavoitteitamme mielestäni riittävällä tavalla. Edustajistomme arvioi kuitenkin sovintoesitystä näistä lähtökohdista, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kertoo tilanteesta.

JHL on vauhdittanut neuvotteluita lakoilla sekä ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla. JHL ja Jyty ovat järjestäneet kunta-alaa koskevat lakot Rovaniemellä ja Jyväskylässä 23.3.–24.3. Parhaillaan on menossa lakot Tampereella ja Kuopiossa 29.–30.3. Jyty, JHL ja Juko ovat jättäneet lakkovaroituksen Ouluun ja Turkuun 6.–7.4. sekä pääkaupunkiseudulle (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) 19.–25.4.

Ensimmäinen koko kunta-alaa koskenut ylityö- ja vuoronvaihtokielto oli 7.–13.3. ja toinen 21.3.–27.3. Kolmas on julistettu ajalle 4.4.–10.4.

Mikäli uusista työehdoista ja kunnollisista palkankorotuksista ei synny sopua, lakot ja ylityö- ja vuoronvaihtokiellot toteutuvat. JHL on valmis laajentamaan ja lisäämään painostustoimia tarvittaessa. Jäsenille maksetaan lakkokorvausta 160 euroa/päivä.

Kunta-alan sopimuksista neuvottelevat palkansaajien pääsopijajärjestöt Julkisen alan unioni JAU (JHL ja Jyty), JUKO ja Sote ry (Super, Tehy, SPAL) Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n kanssa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Nya undersökningsresultat: Betydande skiftning i finländarnas attityder till invandring – två av tre vill se fler arbetskraftsinvandrare10.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Fackförbundet JHL:s pinfärska enkätundersökning avslöjar att finländarnas attityder gentemot arbetskraftsinvandring är mer positiv än tidigare, så länge som anställningsvillkoren är desamma som för finländare. Två av tre respondenter (67 %) anser att Finland behöver fler arbetskraftsinvandrare. Enkäten genomfördes av Kantar-TNS på beställning av JHL, och över 1 000 personer svarade på den. Felmarginalen är plus/minus 3 procentenheter.