Kunta-alan lakko alkaa Kuopiossa – Sosiaalialan palkat saatava vastaamaan työn vaativuutta

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian jäsenten neuvottelujärjestö JUKOn lakko alkaa 12.4. Kuopiossa. Lakko kestää kaksi vuorokautta ja päättyy 13.4. klo 23.59.

Lakon piiriin kuuluvat muun muassa sosionomit, sosiaalityöntekijät, varhaiskasvatuksen opetushenkilöstö ja kuraattorit. Ulkopuolelle rajataan vain työtehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden ja omaisuuden vaarantumisen. Lisäksi työtaistelun ulkopuolella ovat kiireelliset sosiaalipäivystyksen tehtävät.

- Sosiaalialan korkeakoulutetut huolehtivat tukea tarvitsevista, myös näinä vaikeina aikoina. Nyt on näytettävä konkreettisesti, että heidän työtään arvostetaan. Sosiaalialan palkat on saatava vastaamaan työn vastuuta. Koska neuvottelut eivät ole edenneet, työtaistelutoimenpiteet ovat ainoa keino vauhdittaa niitä, sanoo Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Alan palkkaongelmien lisäksi työhyvinvoinnissa on syvälle juurtuneita ongelmia ja työntekijöiden vaihtuvuus on huomattavan suurta. Lisäksi Kuopiossa ja Pohjois-Savossa palkat ovat alemmalla tasolla kuin muualla Suomessa. Erityisen haastava tilanne on varhaiskasvatuksessa ja lastensuojelussa, jossa uusia työntekijöitä ei matalan palkan vuoksi saada rekrytoitua.

Talentian Pohjois-Savon alueyhdistyksen puheenjohtajan, varhaiskasvatuksen opettaja Reetta Turusen mukaan työtaistelutoimiin on varauduttu.

- Kuopiossa lakkovalmius on hyvä ja me jukolaiset puhallamme yhteen hiileen. Nyt on tositoimien aika, jotta tilanne saadaan vielä käännettyä paremmaksi kaikkien pohjoissavolaisten kannalta,Turunen sanoo

Lakkoon osallistuvat kaikki kuntasektorin jukolaiset liitot, Talentian lisäksi muun muassa Lääkäriliitto, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Psykologiliitto, Opetusalan ammattijärjestö OAJ ja Akavan Erityisalat.

Mielenilmauskulkue 12.4. klo 12 Kuopiossa

JUKOn Kuopion paikallisryhmä järjestää 12.4. klo 12–14.30 mielenilmauksen ja toritapahtuman kunta-alan ammattilaisten oikeudenmukaisen palkkauksen puolesta Kuopiossa. Mielenilmauskulkue lähtee klo 12 liikkeelle Satamatorilta. Päätepisteessä Kuopion torilla on luvassa puheita, musiikkia ja tarjoilua.

Talentia vaatii palkkaohjelmaa sosiaalialan korkeakoulutetuille

Talentia tavoittelee monivuotista palkkaohjelmaa sosiaalialan korkeakoulutetuille. Myös työn vuoksi tapahtuva matkustaminen on korvattava eikä työaikaa saa pidentää.

- On ehdottoman tärkeää saada tulevaan sopimukseen monivuotinen palkkaohjelma, jotta osaajat eivät karkaa tältä alalta. Palkkaohjelmaan sisältyvien korotusten avulla saataisiin palkat vastaamaan työn vaativuutta ja työhön vaadittavaa korkeaa osaamista, Karsio toteaa

Reetta TurunenTalentia Pohjois-Savon puheenjohtaja, varhaiskasvatuksen opettaja

Puh:0442378678

Talentian hallitus: kuraattoripalveluiden palauttaminen kuntiin haittaisi oppilaiden avunsaantia19.4.2024 11:35:31 EEST | Tiedote

Kuraattorit ovat työskennelleet kouluissa ennen hyvinvointialueiden aloitusta sekä sen jälkeen. Uudistus ei vaikuttanut kuraattorien työpaikkojen fyysiseen sijaintiin millään tavalla. Koulujen kuraattorien hallinnollinen pompottelu hyvinvointialueilta takaisin kuntien palvelukseen ei paranna koulujen ja oppilaitosten hyvinvointipalveluiden laatua, varoittaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian hallitus.

Hallitus romutti lastensuojelun: Jatkossa huostaanottoja saisi tehdä avoimen yliopiston opintojen pohjalta17.4.2024 12:16:33 EEST | Tiedote

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian saamien tietojen mukaan hallitus aikoo joustavoittaa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kelpoisuusvaatimuksia. Sosiaalityöntekijöinä voisivat toimia myös sellaiset henkilöt, jotka ovat opiskelleet sosiaalityötä sivuaineena yliopistossa tai opinnot on suoritettu avoimessa yliopistossa. Tähän asti sosiaalityöntekijältä on edellytetty yliopistossa suoritettua ylempää, sosiaalityön pääaineopinnot sisältävää yhteiskunta- tai valtiotieteiden maisterin tutkintoa.