Kunta-alan uudet työehdot varmistuivat – ensimmäiset palkankorotukset jo nyt kesäkuussa

Ammattiliitto JHL:n hyväksyntä varmisti tänään 8. kesäkuuta kunta-alan työehdot vuosiksi 2022−2025. JHL:n, Jytyn, Jukon ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n hyväksymät työehdot koskevat kaikkia kunta-alan virka- ja työehtosopimuksia, myös SOTE-sopimusta.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n tämänpäiväinen päätös hyväksyä kunta-alan neuvottelutulos merkitsee noin 300 000 palkansaajan virka- ja työehtojen voimaan tuloa. Nyt työrauhan piirissä on lähes 70 % kunta-alan palkansaajista. Sopu koskee kaikkia kunta-alan työehtosopimuksia.

Sopimusratkaisu on sisällöltään sama kuin sovittelulautakunnan antama ratkaisuehdotus. Hyväksymisen myötä uusien työehtojen piiriin kuuluvat sekä KVTES, SOTE-sopimus, kuntien teknisten sopimus TS sekä kunnallinen tuntipalkkaisten työehtosopimus TTES. Myös lääkäreiden sopimus LS ja opettajien OVTES noudattavat kuuluvat uusien ehtojen piiriin.

−  Tämä ratkaisu murtaa Suomen mallin, jossa kaikkia muita aloja on pidetty teollisuuden palkankorotusten vankina. Sopimuksen pohjalta voimme nyt ryhtyä täyttämään kunta-alan palkkakuoppaa. Matkaa on vielä, mutta olemme oikealla tiellä, toteaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Ensimmäiset palkankorotukset tulevat maksuun vielä kuluvan kesäkuun aikana.

− Neuvottelujen venyminen syksyyn olisi merkinnyt palkankorotusten menettämistä tältä vuodelta. Nyt jäsenemme saavat heti kesäkuussa yleiskorotuksen, joka on 46 euroa, kuitenkin vähintään 2 prosenttia. Tilanteessa, missä inflaatio laukkaa ja hinnat nousevat, olisi ollut vastuutonta jatkaa riitelyä ja kurjistaa jäsentemme taloutta, toteaa JHL:n neuvottelujohtaja Kristian Karrasch.

Kolmevuotisen sopimuskauden toisen ja kolmannen vuoden palkankorotukset tulevat olemaan vähintään 1,9 prosenttia vuodessa riippumatta siitä, mitä vientialoilla ja teollisuudessa sovittaisiin. Jos näillä aloilla sovitaan korkeammista korotuksista, erotus heijastetaan myös kunta-alan palkkaratkaisuun.

Kolmevuotisen sopimuksen lisäksi kaikille kunta-alan sopimusaloille tulee viisivuotinen palkkaohjelma. Sillä tartutaan työvoiman saatavuuden parantamiseen ja palkkausjärjestelmien uudistamiseen kannustavammiksi.

- Tässä sopimuksessa palkankorotukset sovittiin meidän jäsenille, mutta on todennäköistä, että yhdenvertaisuuden vuoksi korotukset maksetaan kaikille kunta-alan työntekijöille, Kristian Karrasch jatkaa.

Nyt hyväksytyt työehtosopimukset on solmittu JHL:n, Jytyn (neuvottelujärjestö JAU), akavalaisen JUKOn ja työnantajien KT:n välillä. Sopimus antaa näille pääsopijajärjestöille myös oikeuden käydä neuvotteluja paikallisista sopimuksista työnantajien kanssa.

Mahdollisen muun sopimusratkaisun synnyttyä JAU (JHL ja Jyty), JUKO ja KT arvioivat sen vaikutuksia ja neuvottelevat tarvittavista jatkotoimenpiteistä.

Tänään vahvistettu sopimusratkaisu merkitsee sitä, että kunta-alaa koskenut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy tänään 8. kesäkuuta kello 24.

Sopimusten sisällöistä tulee lisätietoja jhl.fi-sivuilta.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
JHL:n neuvottelujohtaja Kristian Karrasch, 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.