Kuntajohtajat ry: Kunnan johtaminen ennennäkemättömän laaja-alaista

Kuntajohtajan työnkuva sekä sosiaalisen ja eettisen vastuun toimintakenttä on poikkeuksellisen laaja. Kunnan- tai kaupunginjohtaja vastaa organisaation lisäksi asukkaiden ja yritysten menestymisen mahdollisuuksista. Kuntajohtajat ry:n mielestä kuntajohtajien muutosjohtamisen osaamista voisi hyödyntää sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa enemmän.

Suomen Kuntajohtajat ry tiedottaa
11.8.2017
Julkaisuvapaa heti

Kuntajohtajat kokoontuivat Vantaalla:
Kunnan johtaminen ennennäkemättömän laaja-alaista

- Kuntajohtajat ovat tottuneita muutosjohtajia: kuntakenttä on ollut suurten muutosten toteuttaja vuosikymmenien ajan. Sote- ja maakuntauudistuksessa ollaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa kuntajohtajat saavat ratkaisut valmiiksi tarjoiltuina. Meihin kohdistuu muutos, joka tekee haasteelliseksi oman organisaatiomme johtamisen, Kuntajohtajat ry:n puheenjohtaja, Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö totesi Kuntajohtajapäivillä Vantaalla 11. elokuuta.

Vallan ja vastuun pelisäännöt tärkeät

Kuntajohtajat ry toteaa, että kunnanjohtajien virkojen kiinnostavuuteen vaikuttaa merkittävästi työn arvostus, palkkataso ja työn vaativuus - aivan kuten muissakin työtehtävissä. Julkinen hakeutuminen virkoihin on vähentynyt 2000-luvulla.

- Luottamushenkilöillä on mahdollisuus lisätä virkatehtävän houkuttelevuutta vallan ja vastuun selkeillä pelisäännöillä ja toimivalla yhteistyöllä. Kesällä käynnistyi uusi valtuustokausi, joten juuri nyt on oikea hetki pelisääntöjen läpikäyntiin. Se ennaltaehkäisee mahdollisia ongelmatilanteiden syntyä ja edesauttaa johtajan vaihdostilanteessa virantäyttöä, Heidi Rämö sanoo.

Parhaimmillaan draivia, pahimmillaan mainekriisi

Kuntajohtajan työn vaativuutta lisäävät erityisesti tulevaisuuden kunnan rakentaminen ja siihen liittyvä strateginen johtaminen, kunnan elinvoiman edistäminen sekä konsernijohtaminen ja myös sote- ja maakuntauudistuksen valmistelu.

Parhaimmillaan kuntajohtaja saa luoduksi paikkakunnalle menestyksen draivin, pahimmillaan vakavan mainekriisin.

- Kunnanjohtajan aseman mukanaan tuoma suuri julkisuus ja jatkuva läsnäolo yhteisössä ovat poikkeuksellisia muun muassa yritysjohtajiin verrattuna. Se heijastuu myös perheeseen, puolison työpaikalle, harrastuksiin ja lasten kouluun. Koska kunnan ei haluta olevan kasvoton kone, niin sen luotsi eli kunnanjohtaja on sen paras toteuttaja omalla toiminnallaan esimerkiksi mediassa ja some-kanavissa, Heidi Rämö kiteyttää.

Suomen Kuntajohtajat ry:n puheenjohtaja, Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö, p. 040 133 7803

09 7711http://www.kunnat.net

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.