Kuntakenttä helpottui: koronakulut korvataan kunnille täysimääräisesti

Kuluvana vuonna koronaviruspandemiasta kunnille ja sairaanhoitopiireille aiheutuneiden kustannusten määrä on kasvanut selvästi. Tänään valtioneuvostossa hyväksytty asetus vahvistaa, että pandemian hoitoon liittyvä korvaustaso kattaa kokonaisuudessaan kustannukset valtakunnan tasolla täysimääräisesti. Avustuksen kokonaismäärä noussee yli miljardiin euroon.

Kunnat ovat tiedosta huojentuneita, sillä korvausmalli on parantunut merkittävästi kesällä lausuntokierroksella olleeseen asetusluonnokseen verrattuna. Asetusluonnoksessa korvaustasoa oltiin laskemassa jopa puoleen toteutuneista kuluista.

- Täysimääräisenä maksettavat avustukset ovat erinomainen asia. Luvatun kompensaation myötä kunnat saavat taloudellista turvaa suunnitella tulevia vuosia, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Koronan vastainen taistelu on näkynyt kuntataloudessa kasvaneiden kulujen lisäksi pidentyneinä hoitojonoina. Nyt maksettava avustus helpottaa kuntien ja sairaanhoitopiirien mahdollisuuksia kiriä takaisin syntynyttä hoitovelkaa ja estää siten palvelutarpeiden kasautumista. Avustukset kattavat myös kunnan muista tehtävistä koronan vastaiseen työhön siirtyneiden henkilöiden palkkakulut.

- Ilman uusia koronakompensaatioita kuntien sotekulut räjähtäisivät käsiin. Ennen avustusten maksua kuntien sotenettokulut ovat jopa yli 10 prosentin kasvu-uralla, lisää Kuntaliiton kehityspäällikkö Mikko Mehtonen.

Sote-uudistus on siirtämässä vuoden 2023 alusta alkaen kuntien sote-kuluja vastaavan määrän rahoitusta kunnilta hyvinvointialueille. On tärkeää, että avustukset saadaan nyt pian maksuun ja kirjattua sote-nettokuluja alentavasti, jotta sote-uudistuksen rahoituslaskelmat eivät vääristy koronan vuoksi.

- Avustuspäätökset on tehtävä mahdollisimman pian, jotta avustusten oikea määrä on tiedossa vuoden 2021 tilinpäätöksiä laadittaessa, toteaa Karhunen.

Kasvaneet kustannukset korvataan laskennallisella mallilla ja siihen liittyy kaksiosainen avustushaku. Ensimmäinen haku aukeaa viikolla 41 ja toinen haku vuoden 2022 alussa.

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, p. 09 771 2000

Mikko Mehtonen, kehityspäällikkö, p 09 771 2645

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.