Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta oppivelvollisuuden pidentämisestä: Perusrahoitusta vahvistettava, lisää tukitoimia perusopetukseen ja toiselle asteelle ja koulupolun alkua joustavoitettava

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta on käsitellyt oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyviä kustannuslaskelmia. Liitto ehdottaa koulupolun aloittamisen ja etenemisen joustavoittamista, esiopetusajan pidentämistä sekä kohdennettuja tukitoimia perusasteen ja toisen asteen koulutukseen.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
3.5.2018
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta oppivelvollisuuden pidentämisestä:

Riittävä perusrahoitus takaa laadukkaan perusopetuksen järjestämisen paikallisesti parhaalla tavalla. Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta kiinnittää huomiota 2010-luvulla tehtyihin peruspalvelujen valtionosuusleikkauksiin. Tavoitteena tulee olla perusrahoituksen merkittävä lisääminen.

Liiton mielestä on panostettava etenkin oppilaiden ohjaukseen, oppilashuoltoon ja oppimisen pulmien ratkaisuihin. Varhaisen tunnistamisen ja puuttumisen välineitä ovat opiskeluhuollon vahvistaminen ja koulupolun alun tukeminen. Tukitoimien tulisi olla kohdennettuja selkeämmin niitä tarvitseville.

Esiopetuksen osalta Kuntaliitto ehdottaa, että maksuton kaksivuotinen esiopetus aloitettaisiin 5-vuotiaana. Koulu aloitettaisiin joustavasti 6–8 -vuotiaana, esimerkiksi vuosiluokkiin sitomattomalla esiopetus-perusopetus nivelvaiheella, mikäli oppilas osallistuu kunnan järjestämään esiopetukseen. Näillä toimenpiteillä voimme turvata entistä paremmin jokaiselle lapselle omien edellytysten mukaisen koulupolun alun. Kunnilla tulee myös vastaisuudessa olemaan keskeinen rooli lasten oppimisen ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Esiopetus ei olisi osa oppivelvollisuutta vaan lapsi voisi perheen niin halutessa saada esiopetusta vastaavan tiedon muuten kuin osana koulua, kuten tälläkin hetkellä on mahdollista.

Kuntaliiton ehdotus sisältää kuntien velvoitteiden lisäämistä ja edellyttää 165 miljoonan euron lisäkustannukset, jotka tulisi korvata täysimääräisesti kunnille. Sen lisäksi aiheutuisi usean sadan miljoonan euron kustannus investointitarpeena.

Toisen asteen koulutuksen oltava kuntaperusteista myös jatkossa

Toisen asteen koulutuksen kuuluu olla kuntaperusteinen myös jatkossa, painottaa Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta.

Perusasteelta toiselle asteelle siirryttäessä olisi panostettava kriittisen nivelvaiheen ohjaukseen ja opintojensa keskeyttäneiden ohjaukseen. Myös erityisopetusta toisella asteella olisi vahvistettava. Perusopetuksen aikana tulee varmistaa, että toiselle asteelle siirryttäessä kaikilla oppilailla on tarvittava osaaminen.

Toisen asteen tutkintojärjestelmää on kehitettävä niin, että toisella asteella annetaan tulevaisuuden työelämään tarvittavat tiedot ja taidot. Kuntaliiton mielestä oppimateriaalien kustannukset tulisi huomioida osana opintotukijärjestelmää.

Toisen asteen koulutuksen osalta on myös tehty merkittäviä perusrahoituksen leikkauksia. Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta katsoo, että tätä perusrahoitusta tulee vahvistaa, jonka avulla esitettyjä kehittämis- ja tukitoimia voidaan toteuttaa paikallisesti parhaalla tavalla.

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta
Sirpa Paatero, Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja, p. 050 512 1602
Sari Rautio, Kuntaliiton hallituksen I varapuheenjohtaja, p. 040 522 0933
Tapani Tölli, Kuntaliiton hallituksen II varapuheenjohtaja, p. 050 511 3180