Kuntaliiton hallitus vaatii jatkoa työllisyyskokeiluille

20.9.2018
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton hallitus vaatii jatkoa työllisyyskokeiluille

Kuntaliiton hallitus vaatii aiempiin kannanottoihinsa viitaten jatkoa alueellisille kuntapohjaisille työllisyyskokeiluille kokeilulakia jatkamalla. Ne ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia lyhyessä ajassa. Kokeilujen ydin on valtion te-hallinnon ja kuntien voimavarojen tehokas yhdistäminen. Kokeilujen on voitava jatkua, kunnes niiden hyvät toimintamallit voidaan joustavasti siirtää uuteen järjestelmään.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p.  044 976 4225
Timo Reina, varatoimitusjohtaja, p. 040 555 8458
Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, p.  050 567 1624

Kuntaliiton luottamuselinten aiemmat kannanotot työllisyyskokeiluihin:

29.8.2018 Kuntaliiton työvaliokunta budjettiesityksestä: Budjettiesitys heikentää kuntataloutta - työllisyyskokeilujen loppuminen on suuri virhe

15.3.2018 Kuntaliiton hallituksen kannanotto kevään 2018 kehysriiheen: Kuntien taloudelliset toimintaedellytykset turvattava uudistusten keskellä

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien edellytyksiä kohtuuhintaisen asumisen järjestämiseen on vahvistettava31.10.2018 10:00Tiedote

- Kunnilla, erityisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla, on keskeinen vastuu riittävän ja monipuolisen asuntotuotannon turvaamisessa. Tämän perustana on pitkäjänteinen maapolitiikka ja kaavoitustoimivalta, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuntaliiton asuntopoliittisessa seminaarissa Helsingissä keskiviikkona. Valtion ja kaupunkiseutujen väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukset ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi edistää ja yhteensovittaa valtion ja kuntien suuria investointeja sekä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. - MAL- sopimuksia on kehitettävä vahvemmaksi yhteistyön välineeksi ja valtion on oltava valmis laajentamaan niitä uusille seuduille. Myös kohtuuhintaista asumista palvelevia infra-avustuksia tarvitaan jatkossakin, muistutti Reina. Maapolitiikan keinovalikoimaa ei tule kaventaa Tällä hetkellä vireillä on lunastuslain muutos, jolla lakkautettaisiin niin sanotut arvonleikkaussäännökset, jotka ovat olennainen osa kuntien maapoliittista keinovali