Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen: Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon. – Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Kuntaliitto tiedottaa
22.5.2018
Julkaisuvapaa kello 10.30

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen:

Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

– Lakiesitykseen sisältyy raskas valtionohjaus, joka tulee hidastamaan maakuntien kykyä investoida toiminnan uudistamisen edellyttämiin tila- ja teknologiaratkaisuihin riittävän ketterästi, Myllärinen lisäsi.

Tarja Myllärinen totesi, että uudistukseen liittyy yhä myös tietojärjestelmämuutosten osalta merkittäviä aikataulu- ja resursointiriskejä.

– Toimeenpanon aikataulu on erittäin kireä erityisesti sellaisten maakuntien osalta, joissa lähtötilanne on hajanainen eikä tietojärjestelmien alueellista yhtenäistämistä ole tehty. Erityisesti valinnanvapausmalliin siirtyminen edellyttäisi maakunnille nykyistä laajempia mahdollisuuksia mallin toimeenpanon vaiheistamisessa. Nykyinen aikataulu yhdistettynä maakuntien kapeaan liikkumavaraan vaikuttaa erittäin haastavalta mm. palveluintegraation ja sen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten onnistuneille toteutuksille ja käyttöönotoille, Myllärinen varoitti.

Sote-tietointegraation edellytykset varmistettava

Nykytilassa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon monitulkintainen tietosuojalainsäädäntö hankaloittaa palveluiden asiakaslähtöistä toteuttamista erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakkaan saamaan palvelukokonaisuuteen sisältyy sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita. Jo vuodesta 2015 valmisteltu tähän liittyvä lakiuudistus uhkaa jäädä jälkeen sote- ja maakuntalainsäädännön käsittely- ja voimaantuloaikataulusta.

– Lainsäädännön nykytilanne on uudistukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta kestämätön, ja sosiaali- ja terveyspalveluiden integraation edellytyksiä parantava säädösuudistus tulisi saada käsiteltyä ja voimaan uudistuksen aikataululla 2020. Lisäksi tulisi käynnistää tarvittavat lakimuutokset, joilla asiakasta koskevien tietojen sujuva hyödyntäminen mahdollistuisi maakuntien ja kuntien välisessä yhteistyössä, esimerkiksi oppilashuollossa, Myllärinen totesi.

Tarja Myllärinen, johtaja, Kuntaliitto, p. 050 596 9866

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.