Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen: Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon. – Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Kuntaliitto tiedottaa
22.5.2018
Julkaisuvapaa kello 10.30

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen:

Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

– Lakiesitykseen sisältyy raskas valtionohjaus, joka tulee hidastamaan maakuntien kykyä investoida toiminnan uudistamisen edellyttämiin tila- ja teknologiaratkaisuihin riittävän ketterästi, Myllärinen lisäsi.

Tarja Myllärinen totesi, että uudistukseen liittyy yhä myös tietojärjestelmämuutosten osalta merkittäviä aikataulu- ja resursointiriskejä.

– Toimeenpanon aikataulu on erittäin kireä erityisesti sellaisten maakuntien osalta, joissa lähtötilanne on hajanainen eikä tietojärjestelmien alueellista yhtenäistämistä ole tehty. Erityisesti valinnanvapausmalliin siirtyminen edellyttäisi maakunnille nykyistä laajempia mahdollisuuksia mallin toimeenpanon vaiheistamisessa. Nykyinen aikataulu yhdistettynä maakuntien kapeaan liikkumavaraan vaikuttaa erittäin haastavalta mm. palveluintegraation ja sen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten onnistuneille toteutuksille ja käyttöönotoille, Myllärinen varoitti.

Sote-tietointegraation edellytykset varmistettava

Nykytilassa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon monitulkintainen tietosuojalainsäädäntö hankaloittaa palveluiden asiakaslähtöistä toteuttamista erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakkaan saamaan palvelukokonaisuuteen sisältyy sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita. Jo vuodesta 2015 valmisteltu tähän liittyvä lakiuudistus uhkaa jäädä jälkeen sote- ja maakuntalainsäädännön käsittely- ja voimaantuloaikataulusta.

– Lainsäädännön nykytilanne on uudistukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta kestämätön, ja sosiaali- ja terveyspalveluiden integraation edellytyksiä parantava säädösuudistus tulisi saada käsiteltyä ja voimaan uudistuksen aikataululla 2020. Lisäksi tulisi käynnistää tarvittavat lakimuutokset, joilla asiakasta koskevien tietojen sujuva hyödyntäminen mahdollistuisi maakuntien ja kuntien välisessä yhteistyössä, esimerkiksi oppilashuollossa, Myllärinen totesi.

Tarja Myllärinen, johtaja, Kuntaliitto, p. 050 596 9866

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Slutrapporten från forskningsprogrammet som utvärderade landskaps- och vårdreformen: Om man vill att reformen skall lyckas måste man slopa idén om en modell och en regeringsperiod10.5.2019 02:45:00 EESTTiedote

Alternativlösa stora reformer som förväntas implementeras inom kommunsektorn under en regeringsperiod är dömda att misslyckas. Detta är den viktigaste lärdomen man kan dra av forskningsrapporten som sammanfattar resultaten av nationella reformer i kommunsektorn sedan 1995. Det senaste försöket, landskaps- och vårdreformen, föll i mars 2019 och forskningsrapporten räknar upp lärdomarna man kan dra av den.

Maakunta- ja sote-uudistusta arvioineen tutkimusohjelman loppuraportti: Jos uudistuksen halutaan onnistuvan, yhden mallin ja yhden hallituskauden aikajänne on hylättävä10.5.2019 02:45:00 EESTTiedote

Vaihtoehdottomat, yhden hallituskauden aikana toteutettavat suuret kunta-alan uudistukset eivät toteudu. Tämä on keskeisin oppi tutkimusraportista, jossa vedetään yhteen vuodesta 1995 lähtien tehtyjen kuntakenttää koskeneiden valtakunnallisten uudistusten tuloksia. Viimeisin yritys, maakunta- ja sote-uudistus, kaatui maaliskuussa 2019, ja tutkimusraportissa listataan, mitä siitä voi ottaa opiksi.