Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen: Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon. – Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Kuntaliitto tiedottaa
22.5.2018
Julkaisuvapaa kello 10.30

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen:

Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

– Lakiesitykseen sisältyy raskas valtionohjaus, joka tulee hidastamaan maakuntien kykyä investoida toiminnan uudistamisen edellyttämiin tila- ja teknologiaratkaisuihin riittävän ketterästi, Myllärinen lisäsi.

Tarja Myllärinen totesi, että uudistukseen liittyy yhä myös tietojärjestelmämuutosten osalta merkittäviä aikataulu- ja resursointiriskejä.

– Toimeenpanon aikataulu on erittäin kireä erityisesti sellaisten maakuntien osalta, joissa lähtötilanne on hajanainen eikä tietojärjestelmien alueellista yhtenäistämistä ole tehty. Erityisesti valinnanvapausmalliin siirtyminen edellyttäisi maakunnille nykyistä laajempia mahdollisuuksia mallin toimeenpanon vaiheistamisessa. Nykyinen aikataulu yhdistettynä maakuntien kapeaan liikkumavaraan vaikuttaa erittäin haastavalta mm. palveluintegraation ja sen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten onnistuneille toteutuksille ja käyttöönotoille, Myllärinen varoitti.

Sote-tietointegraation edellytykset varmistettava

Nykytilassa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon monitulkintainen tietosuojalainsäädäntö hankaloittaa palveluiden asiakaslähtöistä toteuttamista erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakkaan saamaan palvelukokonaisuuteen sisältyy sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita. Jo vuodesta 2015 valmisteltu tähän liittyvä lakiuudistus uhkaa jäädä jälkeen sote- ja maakuntalainsäädännön käsittely- ja voimaantuloaikataulusta.

– Lainsäädännön nykytilanne on uudistukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta kestämätön, ja sosiaali- ja terveyspalveluiden integraation edellytyksiä parantava säädösuudistus tulisi saada käsiteltyä ja voimaan uudistuksen aikataululla 2020. Lisäksi tulisi käynnistää tarvittavat lakimuutokset, joilla asiakasta koskevien tietojen sujuva hyödyntäminen mahdollistuisi maakuntien ja kuntien välisessä yhteistyössä, esimerkiksi oppilashuollossa, Myllärinen totesi.

Tarja Myllärinen, johtaja, Kuntaliitto, p. 050 596 9866

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.