Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen: Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon. – Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Kuntaliitto tiedottaa
22.5.2018
Julkaisuvapaa kello 10.30

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen:

Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia

– Lakiesitykseen sisältyy raskas valtionohjaus, joka tulee hidastamaan maakuntien kykyä investoida toiminnan uudistamisen edellyttämiin tila- ja teknologiaratkaisuihin riittävän ketterästi, Myllärinen lisäsi.

Tarja Myllärinen totesi, että uudistukseen liittyy yhä myös tietojärjestelmämuutosten osalta merkittäviä aikataulu- ja resursointiriskejä.

– Toimeenpanon aikataulu on erittäin kireä erityisesti sellaisten maakuntien osalta, joissa lähtötilanne on hajanainen eikä tietojärjestelmien alueellista yhtenäistämistä ole tehty. Erityisesti valinnanvapausmalliin siirtyminen edellyttäisi maakunnille nykyistä laajempia mahdollisuuksia mallin toimeenpanon vaiheistamisessa. Nykyinen aikataulu yhdistettynä maakuntien kapeaan liikkumavaraan vaikuttaa erittäin haastavalta mm. palveluintegraation ja sen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten onnistuneille toteutuksille ja käyttöönotoille, Myllärinen varoitti.

Sote-tietointegraation edellytykset varmistettava

Nykytilassa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon monitulkintainen tietosuojalainsäädäntö hankaloittaa palveluiden asiakaslähtöistä toteuttamista erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakkaan saamaan palvelukokonaisuuteen sisältyy sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita. Jo vuodesta 2015 valmisteltu tähän liittyvä lakiuudistus uhkaa jäädä jälkeen sote- ja maakuntalainsäädännön käsittely- ja voimaantuloaikataulusta.

– Lainsäädännön nykytilanne on uudistukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta kestämätön, ja sosiaali- ja terveyspalveluiden integraation edellytyksiä parantava säädösuudistus tulisi saada käsiteltyä ja voimaan uudistuksen aikataululla 2020. Lisäksi tulisi käynnistää tarvittavat lakimuutokset, joilla asiakasta koskevien tietojen sujuva hyödyntäminen mahdollistuisi maakuntien ja kuntien välisessä yhteistyössä, esimerkiksi oppilashuollossa, Myllärinen totesi.

Tarja Myllärinen, johtaja, Kuntaliitto, p. 050 596 9866

Tarja Myllärinen, Kuntaliitto

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.