Kuntaliiton kyselyn alustavia tuloksia: Kuntien lastensuojelulla suurta huolta siitä, mitä lastensuojelulle tapahtuu sote-uudistuksessa

Harva kuntien ja kuntien yhteistoiminta-alueiden lastensuojeluammattilaisista kokee varmuutta siitä, että lastensuojelun palveluiden järjestäminen onnistuu täysin sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen, ilmenee Kuntaliiton toteuttamasta lastensuojelun kuntakyselystä.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
Puhereferaatti
Julkaistavissa 10.1.2018 klo 14.00

Kuntaliiton kyselyn alustavia tuloksia:

Kuntaliiton erityisasiantuntija Aila Puustinen-Korhonen kertoi kuntien lastensuojelun huolista sote-uudistukseen liittyen sosiaali- ja terveysministeriön järjestämässä lastensuojelun uudistumista koskevassa tiedotustilaisuudessa keskiviikkona 10.1.2018.

- Kuntaliiton toteuttaman lastensuojelun kuntakyselyyn vastasi 93 prosenttia lastensuojelun järjestäjätahoista, edustaen 279 kuntaa. Kyselyn tulokset julkaistaan tammikuun lopulla 2018, kertoo Puustinen-Korhonen.

Lastensuojelun kuntakyselyssä on kartoitettu muun muassa viranomaisten tiedonvaihdon ja yhteistyön toimivuutta, palvelujen saatavuutta, lastensuojelun käytössä olevia resursseja ja työn kuormitustekijöitä sekä kuntien lastensuojelun näkemyksiä sote-uudistuksesta.

- Vain alle viidesosa, 16,8 prosenttia lastensuojelun järjestäjätahoja edustavista vastaajista, oli täysin tai lähes samaa mieltä väittämästä ”Emme ole huolissamme siitä, kuinka lastensuojelun palvelut järjestetään sote-uudistuksen jälkeen”. Täysin tai melko eri mieltä lastensuojelun palvelujen järjestämisen onnistumisesta oli 65,8 prosenttia vastaajista, toteaa Puustinen-Korhonen.

- Kyselyyn vastanneista noin neljännes oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että tiesi riittävästi lastensuojelun palvelujen valmistelusta maakunnassaan. Yhteensä neljäsosa oli puolestaan täysin tai melko samaa mieltä väittämästä, että lastensuojeluun liittyvät kysymykset ja palvelutarpeet tulevat hyvin huomioiduiksi maakunnallisessa sote-valmistelussa. Viidesosalla vastaajista ei ollut kantaa asiaan.

Kuntaliiton loppuvuodesta 2017 toteuttama lastensuojelun kuntakysely toteutettiin nyt toista kertaa, edellinen vastaava kuntakysely tehtiin viisi vuotta sitten.

Aila Puustinen-Korhonen, erityisasiantuntija, p. 050 344 6884
Liiteaineisto: Aila Puustinen-Korhosen aineisto STM:n tiedotustilaisuudessa 10.1.2018

Kuntaliitto järjestää aamukahvitilaisuuden toimittajille kyselyn tuloksista tammi-helmikuun 2018 vaihteessa.

Utredning av professor Petri Kuoppamäki: Ställningen för landskapens nationella servicecenter bör omvärderas i vård- och landskapsreformen16.1.2018 10:01Tiedote

Petri Kuoppamäki, professor i företagsjuridik, har på uppdrag av Kommunförbundet, Finlands kommunstiftelse och de kommunägda bolag som producerar ekonomi- och personalförvaltningstjänster utrett hur den föreslagna produktionsmodellen för centraliserade stödtjänster överensstämmer med konkurrenslagstiftningen, EU:s regler för statligt stöd och upphandlingslagstiftningen.

Selvitys: Maakuntien valtakunnallisten palvelukeskusten asema sote- ja maakuntauudistuksessa arvioitava uudelleen16.1.2018 09:58Tiedote

Yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki on Kuntaliiton, Suomen Kuntasäätiön sekä kuntaomisteisten talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja tuottavien yhtiöiden toimeksiannosta selvittänyt ehdotetun keskitettyjen tukipalveluiden tuotantomallin yhteensopivuutta kilpailulainsäädännön, EU:n valtiontukisäännösten ja hankintalainsäädännön kanssa.