Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuopiossa: Alueille enemmän tilaa maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksessa

Kuntien ja alueiden erityispiirteet ja vahvuudet olisi tunnistettava nykyistä paremmin maakunta- ja sote-uudistuksessa. Alueet ja kunnat ovat paitsi aluerakenteensa, voimavarojensa sekä väestö- ja työllisyyskehityksensä, myös haasteidensa ja ongelmien osalta hyvin erilaisia. Erilaisuuden unohtuminen näkyy muun muassa suurten kaupunkien aktiivisuutena ajankohtaisessa sote-ja maakuntakeskustelussa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
Julkaistavissa 13.4.2018 klo 12.30

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuopiossa:
Alueille enemmän tilaa maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksessa

- Lainsäätäjien olisi luotettava enemmän paikalliseen osaamiseen ja annettava tilaa alueellisille toteutusratkaisuille. Pohjois-Savon maakuntavalmistelussa sukset osoittavat samaan suuntaan. Maakunnan eri toimijat tekevät määrätietoista työtä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, korosti Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuntaliiton ja Kuopion kaupungin yhteisessä tiedotustilaisuudessa perjantaina.

- Pohjois-Savon keskuksena Kuopio on alueen vetovoimainen ydin. Kaupunkia kehitetään ympäristön ehdoilla, alueen vahvuuksia hyödyntäen. Asukastyytyväisyys on huipputasoa ja kaupunki näyttäytyy tällä hetkellä myönteisessä valossa niin väestönkasvun kuin työllisyydenkin näkökulmasta, muistuttaa Koskinen.

Maakunta- ja sote-uudistuksen tavoitteiden toteutuminen edelleen epävarmaa

Maakunta- ja sote-uudistusta koskevat lakiesitykset ovat jo pääosin eduskunnan käsittelyssä. Kuntaliitto on huolissaan maakunta- ja sote-uudistuksen alkuperäisten tavoitteiden toteutumisesta.

- Uudistuksen aikataulu on kireä. Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen on epävarmaa. Muutoskustannuksiin liittyy muun muassa ICT:n ja palkkojen harmonisoinnin osalta epävarmuutta. Valinnanvapausmalli tuo asiakkaalle lisää vaihtoehtoja, mutta vaikeuttaa integraatiotavoitteiden toteutumista ja kustannusten kasvun hillintää.

- Lakiehdotusten perusteella maakuntien itsehallinto on jäämässä heikoksi. Uudistuksen toteutus nojaa vahvaan valtion ohjaukseen. Maakunnille ja kaupungeille tulisi kuitenkin antaa enemmän tilaa sopia keskenään uudistuksen toteuttamiseen liittyvistä asioista, muistuttaa Jari Koskinen.

- Kuntaliitto ei myöskään pidä esitettyjä kuntien omaisuusjärjestelyihin liittyviä kompensaatioratkaisuja riittävinä. Maakuntien liikelaitosten oikeudelliseen asemaan liittyy edelleen ratkaisemattomia kysymyksiä. Ratkaisematta on myös kuntien oikeus tuottaa sote-palveluja, huomauttaa Koskinen.

Kuopio aktiivinen Kuntaliiton verkostoissa

Kuntaliitto tarjoaa kunnille ja kaupungeille useita verkostoja sekä kehittämis- ja asiantuntijapalveluja kuntakentän edunvalvonnan lisäksi. Jäsenkentän erilaisten tarpeiden huomioiminen on myös liiton palvelujen kehittämisen keskeinen lähtökohta.

- Kuopion kaupunki on aktiivinen jäsen joka hyödyntää Kuntaliiton palveluja monipuolisesti, esimerkiksi olemalla mukana useassa kuntakentän yhteisissä verkostoissa. Kuntaliiton asiakkuustyön tavoitteena on, että jäsenemme kokevat saavansa vastinetta jäsenmaksuille, sanoo yhteysjohtaja Lauri Lamminmäki.

- Osana liiton omaa asiakkuustyötä kohtaamme säännöllisesti sekä poliittista että virkamiesjohtoa. Haluamme että meillä on konkreettinen ja realistinen kuva kuntakentän tarpeista, jotta voimme kehittää liiton palveluja kuntakentän toimintaympäristön muuttuessa, kuvaa Lamminmäki.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764225
Lauri Lamminmäki, yhteysjohtaja p. 050 303 8379

Tjänsterna inom offentlig upphandling samlas i ett bolag24.5.2018 14:07Tiedote

Kompetensen inom offentlig upphandling i Finland samlas i ett enda bolag. Framöver kan statens, kommunernas och de nya landskapens gemensamma upphandlingar skötas på ett och samma ställe. Då kan upphandlingskompetensen utvecklas och inköpsvolymerna sammanslås till större helheter, vilket effektiviserar upphandlingen och ger skattebesparingar. Tack vare arrangemanget kan också enhetligare moderna arbetsformer införas vid offentlig konkurrensutsättning, och det gör det lättare för alla företag, också små, att delta i offentliga anbudsförfaranden.

Julkisten hankintojen palvelut yhteen yhtiöön24.5.2018 13:52Tiedote

Julkisten hankintojen osaamista kootaan Suomessa yhteen yhtiöön. Jatkossa valtion, kuntien ja perustettavien maakuntien yhteishankinnat on mahdollista hoitaa samasta paikasta. Näin saadaan kehitettyä hankintaosaamista ja yhdistettyä ostomäärät suuremmaksi kokonaisuudeksi, mikä tehostaa hankintaa ja säästää veroeuroja. Muutos mahdollistaa myös yhtenäisemmät modernit toimintatavat julkisissa kilpailutuksissa, mikä helpottaa kaikkien yritysten, myös pienten, osallistumista julkisiin tarjouskilpailuihin.

Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen: Sote-uudistuksen säästötavoitteet ja toteutusaikataulu kaipaavat realismia22.5.2018 10:20Tiedote

Kuntaliiton sote-asioista vastaava johtaja Tarja Myllärinen peräänkuuluttaa realismia maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoon. – Esimerkiksi valtiovarainministeriön esittämät arviot teknologiaratkaisujen säästöpotentiaalista osana kustannuskehityksen hillintää kuulostavat ylioptimistisilta. Merkittävät hyödyt eivät tule teknologian käyttöönotolla, vaan toimintamallien muutoksilla pitkällä aikavälillä, Tarja Myllärinen totesi sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivien avaustilaisuudessa Jyväskylässä 22.5.2017.