Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen puoluejohdon paneelin avauspuheenvuorossaan Kuntamarkkinoilla: Työllisyyskokeiluja jatkettava – kuntatalouden haasteisiin vastattava konkreettisesti

Alueelliset työllisyyskokeilut ovat runsaassa vuodessa tuottaneet 10 000 työpaikkaa kaikkein vaikeimmin työllistyville sekä 11, 5 miljoonaa euroa säästöä työmarkkinatuen menoissa. Tästä huolimatta hallitus on keskeyttämässä työllisyyskokeilut vuoden 2018 lopussa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen vaatii puoluejohtajilta jatkoa onnistuneille kokeiluille.

– Jos kokeilut saavat jatkaa, odotettavissa on toiset 10 000 työpaikkaa lisää, yli 20 miljoonan euron säästö työmarkkinatuen menoissa sekä kerrannaisvaikutuksena verotulojen kasvu ja sosiaalimenojen lasku. Valtion rahaa kokeilun jatkamiseen tarvitaan nolla euroa, Jari Koskinen totesi puoluejohtajien paneelin avauspuheenvuorossaan Kuntamarkkinoilla Kuntatalolla keskiviikkona 12. syyskuuta.

Kokeilujen ydin on valtion te-hallinnon ja kuntien voimavarojen tehokas yhdistäminen.

– On tärkeää, että nämä onnistuneet kokeilut saavat jatkaa työtään uusien maakuntien toiminnan käynnistymiseen, eli vuoden 2020 loppuun saakka.

Tulevalla hallituskaudella vastattava kuntatalouden haasteisiin

– Kuntatalous on juuri nyt kutakuinkin tasapainossa, mikä on kuntien tiukan taloudenpidon ja veroperustemuutosten kompensaation ansiota. Kuntatalouden ennusteet ovat kuitenkin heikentyneet keväästä, ja Kuntaliiton tuoreen kyselyn mukaan hallituksen säästötoimista on toteutunut vain murto-osa, Jari Koskinen totesi.

Koskinen toivoi, että puolueet sitoutuvat kustannusten hillintään ja paikallisen liikkumavaran lisäämiseen kuntien tehtävien hoitamisessa. Sopeuttamiskohteiden tulee olla sellaisia, että ne tuottavat todellisia säästöjä.

– Valtionosuuksien tasoa tulee parantaa, kuntien verotulopohjaa tulee vahvistaa ja normien purkua jatkaa.

Tulopohjaa olisi mahdollista vahvistaa mm. ohjaamalla myös pääomatuloveroja kunnille. Tämä olisi perustelua, sillä tuloa siirtyy yhä enemmän pääomatulona verotettavaksi ja kaikilla on yhtäläinen oikeus palveluihin.

– Veromenetykset tulisi kompensoida jatkossa verojärjestelmän sisältä eikä valtionosuuksina, kuten tähän asti on tehty.

Koskinen muistutti, että vuonna 2019 valtio osallistuu kuntien tehtävien rahoittamiseen enää 25,37 prosentilla. Luku on kymmenessä vuodessa pudonnut lähes 10 prosenttiyksikköä.

– Seuraavan hallituksen aikana on tarve mm. lisätä perusopetuksen rahoitusta ja kuroa umpeen korjausvelkaa. Myös sote-uudistus aiheuttaa kustannuksia ja epävarmuutta kunnissa, Koskinen totesi.

Toimitusjohtaja Jari Koskinen, p. 044 976 4225

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.