Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen puoluejohdon paneelin avauspuheenvuorossaan Kuntamarkkinoilla: Työllisyyskokeiluja jatkettava – kuntatalouden haasteisiin vastattava konkreettisesti

Alueelliset työllisyyskokeilut ovat runsaassa vuodessa tuottaneet 10 000 työpaikkaa kaikkein vaikeimmin työllistyville sekä 11, 5 miljoonaa euroa säästöä työmarkkinatuen menoissa. Tästä huolimatta hallitus on keskeyttämässä työllisyyskokeilut vuoden 2018 lopussa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen vaatii puoluejohtajilta jatkoa onnistuneille kokeiluille.

– Jos kokeilut saavat jatkaa, odotettavissa on toiset 10 000 työpaikkaa lisää, yli 20 miljoonan euron säästö työmarkkinatuen menoissa sekä kerrannaisvaikutuksena verotulojen kasvu ja sosiaalimenojen lasku. Valtion rahaa kokeilun jatkamiseen tarvitaan nolla euroa, Jari Koskinen totesi puoluejohtajien paneelin avauspuheenvuorossaan Kuntamarkkinoilla Kuntatalolla keskiviikkona 12. syyskuuta.

Kokeilujen ydin on valtion te-hallinnon ja kuntien voimavarojen tehokas yhdistäminen.

– On tärkeää, että nämä onnistuneet kokeilut saavat jatkaa työtään uusien maakuntien toiminnan käynnistymiseen, eli vuoden 2020 loppuun saakka.

Tulevalla hallituskaudella vastattava kuntatalouden haasteisiin

– Kuntatalous on juuri nyt kutakuinkin tasapainossa, mikä on kuntien tiukan taloudenpidon ja veroperustemuutosten kompensaation ansiota. Kuntatalouden ennusteet ovat kuitenkin heikentyneet keväästä, ja Kuntaliiton tuoreen kyselyn mukaan hallituksen säästötoimista on toteutunut vain murto-osa, Jari Koskinen totesi.

Koskinen toivoi, että puolueet sitoutuvat kustannusten hillintään ja paikallisen liikkumavaran lisäämiseen kuntien tehtävien hoitamisessa. Sopeuttamiskohteiden tulee olla sellaisia, että ne tuottavat todellisia säästöjä.

– Valtionosuuksien tasoa tulee parantaa, kuntien verotulopohjaa tulee vahvistaa ja normien purkua jatkaa.

Tulopohjaa olisi mahdollista vahvistaa mm. ohjaamalla myös pääomatuloveroja kunnille. Tämä olisi perustelua, sillä tuloa siirtyy yhä enemmän pääomatulona verotettavaksi ja kaikilla on yhtäläinen oikeus palveluihin.

– Veromenetykset tulisi kompensoida jatkossa verojärjestelmän sisältä eikä valtionosuuksina, kuten tähän asti on tehty.

Koskinen muistutti, että vuonna 2019 valtio osallistuu kuntien tehtävien rahoittamiseen enää 25,37 prosentilla. Luku on kymmenessä vuodessa pudonnut lähes 10 prosenttiyksikköä.

– Seuraavan hallituksen aikana on tarve mm. lisätä perusopetuksen rahoitusta ja kuroa umpeen korjausvelkaa. Myös sote-uudistus aiheuttaa kustannuksia ja epävarmuutta kunnissa, Koskinen totesi.

Toimitusjohtaja Jari Koskinen, p. 044 976 4225

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.