Kuntaliiton toimitusjohtajaksi haki 6 henkilöä

26.10.2018
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton toimitusjohtajaksi haki 6 henkilöä

Kuntaliiton toimitusjohtajan tehtävään ovat määräaikaan mennessä hakeneet seuraavat henkilöt:

Harri Jaskari, hallintotieteiden lisensiaatti
Markku Lumio, oikeustieteen kandidaatti, varatuomari
Minna Karhunen, hallintotieteiden maisteri
Päivi Nikander, Master in Public Administration, Master in Civil Engineering
Salla Palmi-Felin, filosofian tohtori
Yksi hakija ei halua nimeään julkisuuteen.

Tehtävän kelpoisuusehtona on ylempi korkeakoulututkinto, kunta-alan perehtyneisyys ja vahva johtajakokemus. Tehtävä täytetään seitsemän vuoden määräajaksi.

Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero, p. 050 512 1602

Pi Krogell-Magni, va. viestintäjohtaja, Suomen Kuntaliitto, p. 050 522 5953

Tusen fullmäktigeledamöter vill till riksdagen25.3.2019 09:13:43 EETTiedote

Av kandidaterna i vårens riksdagsval sitter cirka 40 procent i kommunfullmäktige. Det här framgår av en utredning som Kommunförbundet gjort. Den här gången kandiderar totalt 2 468 personer i riksdagsvalet. Sammanlagt 990 av dem valdes till kommunfullmäktige vid kommunalvalet 2017. Andelen fullmäktigeledamöter som ställer upp i valet är ungefär den samma som för fyra år sedan. Vid riksdagsvalet 2015 var 880 fullmäktigeledamöter uppställda, dvs. 41 procent av alla kandidater. - Riksdagsledamotens uppgifter intresserar kommunernas förtroendevalda och man har helt säkert nytta av sin erfarenhet från det kommunala i arbetet som riksdagsledamot, säger Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef på Kommunförbundet. Kandidater från sammanlagt 258 kommuner ställer upp i riksdagsvalet. Av dem är 165 sittande riksdagsledamöter, 2 Europaparlamentariker och 990 är ledamöter i kommunfullmäktige. Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 220 kommuner. I Helsingfors kandidera