Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Joensuussa: Kuntatalouden heikkeneminen otettava vakavasti budjettiriihessä

Viime vuosi oli kuntataloudessa historiallisen vahva. Kesän aikana saadut tiedot viittaavat kuitenkin siihen, että kuntatalouden tila on selvästi heikkenemässä. Myös kuntien väliset erot ovat suuria. Ensi viikolla budjettiriiheen kokoontuvan hallituksen on syytä syventyä kuntatalouden näkymiin tavallistakin tarkemmin ja tehdä päätöksiä, joilla kuntatalouden vakautta ja ennakoitavuutta parannetaan, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina tänään Joensuussa Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton maakuntaseminaarissa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
Puhereferaatti
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton maakuntaseminaari Joensuussa
Julkaistavissa 23.8.2018 klo 11.00

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Joensuussa:
Kuntatalouden heikkeneminen otettava vakavasti budjettiriihessä

- Ensi viikolla budjettiriiheen kokoontuvan hallituksen on syytä syventyä kuntatalouden näkymiin tavallistakin tarkemmin ja tehdä päätöksiä, joilla kuntatalouden vakautta ja ennakoitavuutta parannetaan, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina tänään Joensuussa Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton maakuntaseminaarissa.

Verotulokertymät ovat Verohallinnon viimeisimpien ennakkotietojen mukaan jäämässä merkittävästi aiemmin arvioitua alhaisemmiksi. Kuntaliiton arvion mukaan tämä tarkoittaa, että kunnallisveroa tilitetään tänä vuonna kunnille noin 600 miljoonaa euroa vähemmän kuin vielä kevään kuntatalousohjelmassa arvioitiin. Nopeasta talouskasvusta huolimatta verotulot eivät siis näyttäisi juurikaan kasvavan viime vuodesta ja kunnallisveron kertymä jopa alenee. Tämä on vaikeuttaa useiden kuntien taloussuunnittelua.

- Budjettiriihessä tehtävien veroratkaisujen aiheuttamat menetykset kuntien tulopohjaan on kompensoitava täysimääräisesti hallitusohjelman mukaisesti. Sama koskee mahdollisia kuntien maksutulojen alennuksia. Muussa tapauksessa paine kuntaverojen korotuksiin peruspalvelujen ja investointitarpeiden rahoittamiseksi kasvaa entisestään, Reina muistuttaa.

Myös valtionosuusrahoitus on alenemassa merkittävästi vuonna 2019. Reina muistutti erityisesti siitä, että kilpailukykysopimuksen säästöt on jo imuroitu kunnilta pois valtionosuuksia leikkaamalla.

- Jotta leikkaus ei kertaantuisi, on tämä huomioitava kuntien ja valtion välisessä kustannustenjaon tarkistuksessa jo ensi vuonna.

1990-luvun alussa luotu kuntien laskennallinen valtionosuusjärjestelmä on ollut menestystarina kannustavuuden ja itsehallinnon turvaamisen näkökulmasta. Sen periaatteista kiinni pitäminen on olennaista myös kuntatalouden ennakoitavuuden kannalta.

- Olemme suhtautuneet hyvin pidättyvästi esityksiin, joiden mukaan lakisääteisten peruspalvelujen rahoittamiseen tarkoitettuja valtionosuuksia leikattaisiin ja kohdennettaisiin vieläpä ilman perusteellista valmistelua erillisiin kannustinjärjestelmiin, Reina sanoi.

Työllisyyskokeiluja jatkettava

Kuntatalouden kannalta on ratkaisevan tärkeää myös se, kuinka hyvin työllisyyden kohentamisessa ja etenkin rakenteellisen työttömyyden taittamisessa onnistutaan.

- Kuntaperusteisia työllisyyskokeiluja on jatkettava. Ne ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia ja yhdistäneet kuntien ja valtion TE-hallinnon voimavarat työttömien parhaaksi. Kokeilujen piirissä on merkittävä osa vaikeasti työllistettävistä ihmisistä. Uusien keinojen kartoittamisen rinnalla jo toimiviksi osoittautuneita kokeiluja pitäisi jatkaa ja mieluiten laajentaa, sanoi Timo Reina.

Kuntaliitto on tehnyt työllisyyskokeilujen jatkoa ja kehittämistä koskevia ehdotuksia myös budjettiriihen työllisyystoimia valmistelevalle kansliapäällikköryhmälle.

Lisätietoja: Timo Reina, varatoimitusjohtaja, p 040 555 8458

Mariam Rguibi, viestintäkoordinaattori, Kuntaliitto, p. 044 2645 683

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.