Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Joensuussa: Kuntatalouden heikkeneminen otettava vakavasti budjettiriihessä

Viime vuosi oli kuntataloudessa historiallisen vahva. Kesän aikana saadut tiedot viittaavat kuitenkin siihen, että kuntatalouden tila on selvästi heikkenemässä. Myös kuntien väliset erot ovat suuria. Ensi viikolla budjettiriiheen kokoontuvan hallituksen on syytä syventyä kuntatalouden näkymiin tavallistakin tarkemmin ja tehdä päätöksiä, joilla kuntatalouden vakautta ja ennakoitavuutta parannetaan, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina tänään Joensuussa Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton maakuntaseminaarissa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
Puhereferaatti
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton maakuntaseminaari Joensuussa
Julkaistavissa 23.8.2018 klo 11.00

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Joensuussa:
Kuntatalouden heikkeneminen otettava vakavasti budjettiriihessä

- Ensi viikolla budjettiriiheen kokoontuvan hallituksen on syytä syventyä kuntatalouden näkymiin tavallistakin tarkemmin ja tehdä päätöksiä, joilla kuntatalouden vakautta ja ennakoitavuutta parannetaan, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina tänään Joensuussa Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton maakuntaseminaarissa.

Verotulokertymät ovat Verohallinnon viimeisimpien ennakkotietojen mukaan jäämässä merkittävästi aiemmin arvioitua alhaisemmiksi. Kuntaliiton arvion mukaan tämä tarkoittaa, että kunnallisveroa tilitetään tänä vuonna kunnille noin 600 miljoonaa euroa vähemmän kuin vielä kevään kuntatalousohjelmassa arvioitiin. Nopeasta talouskasvusta huolimatta verotulot eivät siis näyttäisi juurikaan kasvavan viime vuodesta ja kunnallisveron kertymä jopa alenee. Tämä on vaikeuttaa useiden kuntien taloussuunnittelua.

- Budjettiriihessä tehtävien veroratkaisujen aiheuttamat menetykset kuntien tulopohjaan on kompensoitava täysimääräisesti hallitusohjelman mukaisesti. Sama koskee mahdollisia kuntien maksutulojen alennuksia. Muussa tapauksessa paine kuntaverojen korotuksiin peruspalvelujen ja investointitarpeiden rahoittamiseksi kasvaa entisestään, Reina muistuttaa.

Myös valtionosuusrahoitus on alenemassa merkittävästi vuonna 2019. Reina muistutti erityisesti siitä, että kilpailukykysopimuksen säästöt on jo imuroitu kunnilta pois valtionosuuksia leikkaamalla.

- Jotta leikkaus ei kertaantuisi, on tämä huomioitava kuntien ja valtion välisessä kustannustenjaon tarkistuksessa jo ensi vuonna.

1990-luvun alussa luotu kuntien laskennallinen valtionosuusjärjestelmä on ollut menestystarina kannustavuuden ja itsehallinnon turvaamisen näkökulmasta. Sen periaatteista kiinni pitäminen on olennaista myös kuntatalouden ennakoitavuuden kannalta.

- Olemme suhtautuneet hyvin pidättyvästi esityksiin, joiden mukaan lakisääteisten peruspalvelujen rahoittamiseen tarkoitettuja valtionosuuksia leikattaisiin ja kohdennettaisiin vieläpä ilman perusteellista valmistelua erillisiin kannustinjärjestelmiin, Reina sanoi.

Työllisyyskokeiluja jatkettava

Kuntatalouden kannalta on ratkaisevan tärkeää myös se, kuinka hyvin työllisyyden kohentamisessa ja etenkin rakenteellisen työttömyyden taittamisessa onnistutaan.

- Kuntaperusteisia työllisyyskokeiluja on jatkettava. Ne ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia ja yhdistäneet kuntien ja valtion TE-hallinnon voimavarat työttömien parhaaksi. Kokeilujen piirissä on merkittävä osa vaikeasti työllistettävistä ihmisistä. Uusien keinojen kartoittamisen rinnalla jo toimiviksi osoittautuneita kokeiluja pitäisi jatkaa ja mieluiten laajentaa, sanoi Timo Reina.

Kuntaliitto on tehnyt työllisyyskokeilujen jatkoa ja kehittämistä koskevia ehdotuksia myös budjettiriihen työllisyystoimia valmistelevalle kansliapäällikköryhmälle.

Lisätietoja: Timo Reina, varatoimitusjohtaja, p 040 555 8458

Mariam Rguibi, viestintäkoordinaattori, Kuntaliitto, p. 044 2645 683

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien edellytyksiä kohtuuhintaisen asumisen järjestämiseen on vahvistettava31.10.2018 10:00Tiedote

- Kunnilla, erityisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla, on keskeinen vastuu riittävän ja monipuolisen asuntotuotannon turvaamisessa. Tämän perustana on pitkäjänteinen maapolitiikka ja kaavoitustoimivalta, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuntaliiton asuntopoliittisessa seminaarissa Helsingissä keskiviikkona. Valtion ja kaupunkiseutujen väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukset ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi edistää ja yhteensovittaa valtion ja kuntien suuria investointeja sekä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. - MAL- sopimuksia on kehitettävä vahvemmaksi yhteistyön välineeksi ja valtion on oltava valmis laajentamaan niitä uusille seuduille. Myös kohtuuhintaista asumista palvelevia infra-avustuksia tarvitaan jatkossakin, muistutti Reina. Maapolitiikan keinovalikoimaa ei tule kaventaa Tällä hetkellä vireillä on lunastuslain muutos, jolla lakkautettaisiin niin sanotut arvonleikkaussäännökset, jotka ovat olennainen osa kuntien maapoliittista keinovali