Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien kiinteistöjen korjausvelka vaatii pitkäjänteistä rahoitusta ja yhteistyötä

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina etsintäkuuluttaa pitkäjänteistä valtion ja kuntien välistä yhteistä ohjelmaa kuntien korjausvelan ratkaisemiseksi. Reina puhui perjantaina Parkanon koulukampuksen harjannostajaisissa.

- Kunnallisen infran uudistaminen ja korjausvelan umpeen kurominen edellyttää pitkäjänteistä valtion ja kuntien yhteistä ohjelmaa. Kuntaliitossa toivomme, että tämä olisi korkealla maan seuraavan hallituksen agendalla, sanoo Reina.

- Kunnissa tulisi olla pitkän tähtäimen suunnitelmat investoinneista, kiinteistöjen peruskorjauksista, kunnossapidosta sekä toimivat kiinteistönhoidon resurssit ja prosessit ja sitä kautta ennakoiva ja suunnitelmallinen ote kiinteistönpitoon. Suunnitelmallista toimintaa ohjaamaan tarvitaan selkeä näkemys kunnan taloudellisesta kantokyvystä, kunnan palvelutuotannosta sekä palveluverkoista ja niiden tulevaisuudesta.

Kuntien infraan kuuluu koulujen ja päiväkotien lisäksi muun muassa vesi- ja viemäriverkko sekä katuverkko. Valtakunnan tasolla koulurakennuskantaan liittyy ikärakenteellinen ongelma. Suuri osuus kuntien koulurakennuksista on ikääntynyttä ja saavuttamassa teknisen käyttöikänsä pään.

- Erityisesti rakennuksen käyttöiän loppuminen näyttää usein johtavan myös sisäilmaongelmiin. Tämä aiheuttaa kuntien rakennuskantaan merkittävää uudistumisen tarvetta, johon on kyettävä vastamaan hallitusti, muistutti Timo Reina.

Parkanon koulukampus -hanke esimerkki hyvästä riskienhallinnata

Sisäilmaan liittyvät ongelmat ovat laajoja ja tunnistettu koko valtakunnassa. Pääministeri käynnistikin muun muassa Kuntaliiton kirittämänä viime syksynä Terveet tilat 2028 -nimisen toimenpideohjelman ohjaamaan eri tahojen työtä seuraavien kymmenen vuoden aikana siten, että sisäilmaongelmaiset julkiset rakennukset tervehdytetään ja kaikkien sisäilmasta oireilevien hoitoa ja kuntoutusta tehostetaan.

- Terveet tilat 2028 -ohjelman yksi tavoite on selvittää ja kerätä kuntien hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja sisäilmaongelmien selättämisessä ja välittää näitä keinoja laajempaan käyttöön muiden kuntien hyödynnettäväksi.

- Parkanon koulukampus -hankkeessa haasteita ja riskejä on hallittu esimerkillisellä tavalla. Elinkaarimallin käyttäminen tulee mahdollistamaan rakennuksen ylläpidon ja kunnossapidon suunnitelmallisuuden ja tarjoaa ennustettavuutta rakennuksen käytettävyyteen sekä olosuhteiden hallintaan, sanoo Timo Reina.

Timo Reina, varatoimitusjohtaja p. 040 555 8458
Twitter: @TimoReina

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.