Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien kiinteistöjen korjausvelka vaatii pitkäjänteistä rahoitusta ja yhteistyötä

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina etsintäkuuluttaa pitkäjänteistä valtion ja kuntien välistä yhteistä ohjelmaa kuntien korjausvelan ratkaisemiseksi. Reina puhui perjantaina Parkanon koulukampuksen harjannostajaisissa.

- Kunnallisen infran uudistaminen ja korjausvelan umpeen kurominen edellyttää pitkäjänteistä valtion ja kuntien yhteistä ohjelmaa. Kuntaliitossa toivomme, että tämä olisi korkealla maan seuraavan hallituksen agendalla, sanoo Reina.

- Kunnissa tulisi olla pitkän tähtäimen suunnitelmat investoinneista, kiinteistöjen peruskorjauksista, kunnossapidosta sekä toimivat kiinteistönhoidon resurssit ja prosessit ja sitä kautta ennakoiva ja suunnitelmallinen ote kiinteistönpitoon. Suunnitelmallista toimintaa ohjaamaan tarvitaan selkeä näkemys kunnan taloudellisesta kantokyvystä, kunnan palvelutuotannosta sekä palveluverkoista ja niiden tulevaisuudesta.

Kuntien infraan kuuluu koulujen ja päiväkotien lisäksi muun muassa vesi- ja viemäriverkko sekä katuverkko. Valtakunnan tasolla koulurakennuskantaan liittyy ikärakenteellinen ongelma. Suuri osuus kuntien koulurakennuksista on ikääntynyttä ja saavuttamassa teknisen käyttöikänsä pään.

- Erityisesti rakennuksen käyttöiän loppuminen näyttää usein johtavan myös sisäilmaongelmiin. Tämä aiheuttaa kuntien rakennuskantaan merkittävää uudistumisen tarvetta, johon on kyettävä vastamaan hallitusti, muistutti Timo Reina.

Parkanon koulukampus -hanke esimerkki hyvästä riskienhallinnata

Sisäilmaan liittyvät ongelmat ovat laajoja ja tunnistettu koko valtakunnassa. Pääministeri käynnistikin muun muassa Kuntaliiton kirittämänä viime syksynä Terveet tilat 2028 -nimisen toimenpideohjelman ohjaamaan eri tahojen työtä seuraavien kymmenen vuoden aikana siten, että sisäilmaongelmaiset julkiset rakennukset tervehdytetään ja kaikkien sisäilmasta oireilevien hoitoa ja kuntoutusta tehostetaan.

- Terveet tilat 2028 -ohjelman yksi tavoite on selvittää ja kerätä kuntien hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja sisäilmaongelmien selättämisessä ja välittää näitä keinoja laajempaan käyttöön muiden kuntien hyödynnettäväksi.

- Parkanon koulukampus -hankkeessa haasteita ja riskejä on hallittu esimerkillisellä tavalla. Elinkaarimallin käyttäminen tulee mahdollistamaan rakennuksen ylläpidon ja kunnossapidon suunnitelmallisuuden ja tarjoaa ennustettavuutta rakennuksen käytettävyyteen sekä olosuhteiden hallintaan, sanoo Timo Reina.

Timo Reina, varatoimitusjohtaja p. 040 555 8458
Twitter: @TimoReina

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.

Suomen ensimmäiset kestävien ja innovatiivisten hankintojen muutosagentit valittu pilottiprojekteihin Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle21.12.2018 09:08Tiedote

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus valitsi kolme muutosagenttia Varsinais-Suomeen, Pohjois-Pohjanmaalle ja Pirkanmaalle ensi vuonna alkavaan pilottiprojektiin. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden kuten kuntien ja yritysten välillä.

Työterveyskonserni Taimin valmistelu etenee20.12.2018 13:00Tiedote

Kuntaliitto ja Keva tiedottavat 20.12.2018 Työterveyshuollon sairaanhoito-ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain 126 §:n ja 150 §:n mukaisesti 1.1.2019 mennessä tai siitä toiminnasta tulee luopua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunta tai kuntayhtymä ei voi lainkaan myydä vapaaehtoista sairaanhoitopalveluita ulkopuolisille tahoille 31.12.2018 jälkeen muussa kuin yhtiömuodossa. Kunta, kuntayhtymä ja niiden tytäryhtiöt voivat kuitenkin edelleen työnantajan roolissa tuottaa omalla henkilöstölleen kokonaisvaltaiset työterveyshuollon palvelut kuten muutkin työnantajat. Kaikilla työnantajalla on nyt ja jatkossa työterveyshuoltolain velvoite järjestää omille työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut. Työterveyshuollon järjestämisen sekä vaikuttavuuden kehittämistarve ei ole sidottu sote-uudistukseen. Työterveyshuollon tarkoitus on ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia ja edistää työnteki