Kuntaliitto esittää reformiministeriryhmälle: Kuntien rahoitusvastuu poistettava toimeentulotuesta ja rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava

Maakunta- ja sote-uudistuksessa ei toistaiseksi ole tehty päätöstä siitä, miten perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä. Kuntaliitto katsoo, että kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
25.5.2018
Julkaistavissa heti

Kuntaliitto esittää reformiministeriryhmälle:

- Kuntaliitto katsoo, että kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Sosiaalihuollon palvelujen siirtyessä maakuntiin on kaavailtu, että toimeentulotukiyhteistyö siirtyy maakuntien ja Kelan väliseksi. Kunnalla ei tässä yhteistyössä ole roolia, koska se ei enää voi, eikä saa osallistua sosiaalihuollon palvelujen tuottamiseen tai järjestämiseen.

- Kuntien rahoitusosuus perustoimeentulon kustannuksista on tällä hetkellä 50 prosenttia, eikä ole perusteltua, että kuntien jatkossa kuuluisi osallistua kustannuksiin, itse tehtävän poistuttua kunnilta, huomauttaa Koskinen.

Kuntien osuus työmarkkinatuesta jaettava kunnan ja maakunnan kesken

Työmarkkinatuen rahoitusvastuulla on suora yhteys kunnan tuleviin elinvoima-, koulutus- ja hyvinvointitehtäviin. Kunnille työllisyyden edistäminen on niin veto- ja elinvoimatekijä, joka vaikuttaa kunnan verotulojen kasvun kautta suoraan myös tulopohjaan.

- Kuntien ja maakuntien on jatkossa voitava sopia tarkoituksenmukaisella tavalla keskenään työllisyydenhoidon työnjaosta, vastuista ja velvoitteista alueellaan, korostaa varatoimitusjohtaja Timo Reina.

- Tällöin on perusteltua, että kuntien vastuulla nykyään oleva työmarkkinatuen rahoitusosuus tulee jakaa maakunta- ja sote-uudistuksessa puoliksi kuntien ja maakuntien kesken.

Kuntaliitto on lähettänyt kirjeen reformiministeriryhmälle koskien liiton näkemyksiä toimeentulotuesta ja työmarkkinatuesta.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764225
Timo Reina, varatoimitusjohtaja p. 040 555 8458

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.