Kuntaliitto etsii vuoden valtuutettua

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden valtuutettu -palkinnon. Kilpailun avulla Kuntaliitto haluaa kiinnittää huomiota paikallisdemokratian merkitykseen ja nostaa esiin kuntien luottamushenkilöiden tekemää tärkeää työtä. Kilpailun voittaja selviää 12.6.2019 Kuntapuheenjohtajapäivillä Oulussa.

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden valtuutettu -palkinnon. Kilpailu antaa kuntien luottamushenkilöille mahdollisuuden kertoa omasta tai valtuustokollegojen toiminnasta ja onnistumisista. Sen avulla Kuntaliitto haluaa antaa tunnustusta valtuutetulle, joka toimii esimerkillisesti tulevaisuuden rakentajana ja yhteistyön edistäjänä.

Vuoden valtuutettu palkitaan Assi Arnimaa-Leinosen suunnittelemalla kunniamerkillä ja kunniakirjalla. Lisäksi voittaneen valtuutetun valtuusto saa käyttöönsä Kuntaliiton ja Kuntasäätiön myöntämän 10.000 euron stipendin koulutukseen ja konsultointiin käytettäväksi.

- Kilpailun avulla haluamme kiinnittää huomiota paikallisdemokratian merkitykseen ja nostaa esiin kuntien luottamushenkilöiden tekemää tärkeää työtä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Arviointikriteereinä uudistaminen ja yhteistyötaidot

Kilpailun voittajan valitsee asiantuntijaraati, jossa on edustettuna sekä kunta-alan asiantuntijoita, että luottamushenkilöitä. Tämän vuoden arviointikriteereissä painotetaan erityisesti uudistamis- ja yhteistyötaitoja.

- Kuntien luottamushenkilötyö muuttuu ja työn tekemisen tavat kaipaavat aika ajoin uudistamista. Parhaita uudistajia ovat valtuutetut itse ja siksi toivommekin kuulevamme heiltä esimerkkejä luottamushenkilötyön kehittämisestä. Rakentavalla yhteistyöllä valtuutettujen ja valtuustoryhmien välillä on valtava merkitys kuntien päätöksentekokulttuurille. Se on perinne, jonka toivomme jatkuvan tulevaisuudessakin, sanoo Karhunen.

Kilpailun ilmoittautumisaika alkaa 6. maaliskuuta ja päättyy 15. toukokuuta 2019. Voittaja julkistetaan 12.6.2019 Kuntapuheenjohtajapäivillä Oulussa.

Lisätietoa kilpailusta ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta kuntaliitto.fi/vuodenvaltuutettu.

Lisätietoa:

Sini Sallinen, Kunnat 2021 -ohjelmapäällikkö, p. 050 464 5662