Kuntaliitto etsii vuoden valtuutettua

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden valtuutettu -palkinnon. Kilpailun avulla Kuntaliitto haluaa kiinnittää huomiota paikallisdemokratian merkitykseen ja nostaa esiin kuntien luottamushenkilöiden tekemää tärkeää työtä. Kilpailun voittaja selviää 12.6.2019 Kuntapuheenjohtajapäivillä Oulussa.

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden valtuutettu -palkinnon. Kilpailu antaa kuntien luottamushenkilöille mahdollisuuden kertoa omasta tai valtuustokollegojen toiminnasta ja onnistumisista. Sen avulla Kuntaliitto haluaa antaa tunnustusta valtuutetulle, joka toimii esimerkillisesti tulevaisuuden rakentajana ja yhteistyön edistäjänä.

Vuoden valtuutettu palkitaan Assi Arnimaa-Leinosen suunnittelemalla kunniamerkillä ja kunniakirjalla. Lisäksi voittaneen valtuutetun valtuusto saa käyttöönsä Kuntaliiton ja Kuntasäätiön myöntämän 10.000 euron stipendin koulutukseen ja konsultointiin käytettäväksi.

- Kilpailun avulla haluamme kiinnittää huomiota paikallisdemokratian merkitykseen ja nostaa esiin kuntien luottamushenkilöiden tekemää tärkeää työtä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Arviointikriteereinä uudistaminen ja yhteistyötaidot

Kilpailun voittajan valitsee asiantuntijaraati, jossa on edustettuna sekä kunta-alan asiantuntijoita, että luottamushenkilöitä. Tämän vuoden arviointikriteereissä painotetaan erityisesti uudistamis- ja yhteistyötaitoja.

- Kuntien luottamushenkilötyö muuttuu ja työn tekemisen tavat kaipaavat aika ajoin uudistamista. Parhaita uudistajia ovat valtuutetut itse ja siksi toivommekin kuulevamme heiltä esimerkkejä luottamushenkilötyön kehittämisestä. Rakentavalla yhteistyöllä valtuutettujen ja valtuustoryhmien välillä on valtava merkitys kuntien päätöksentekokulttuurille. Se on perinne, jonka toivomme jatkuvan tulevaisuudessakin, sanoo Karhunen.

Kilpailun ilmoittautumisaika alkaa 6. maaliskuuta ja päättyy 15. toukokuuta 2019. Voittaja julkistetaan 12.6.2019 Kuntapuheenjohtajapäivillä Oulussa.

Lisätietoa kilpailusta ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta kuntaliitto.fi/vuodenvaltuutettu.

Lisätietoa:

Sini Sallinen, Kunnat 2021 -ohjelmapäällikkö, p. 050 464 5662

Mediatiedustelut: Mariam Rguibi, tiedottaja, p. 044 264 5683

Enkätresultat från kommunerna: Tillgång på personal största problemet i äldreomsorgen26.3.2019 09:04:53 EETTiedote

Tillgången på arbetskraft är det största problemet inom boendeservicen för äldre, enligt den enkät Kommunförbundet genomförde i februari. Det här anser 54 procent av dem som besvarat enkäten. Oron för detta är jämnt spridd över kommuner av alla storlekar. Enkäten resulterade i 215 svar, varav 180 kom från kommuner och 35 från samkommuner. Enkätsvar skickades in från 143 olika kommuner.

Tusen fullmäktigeledamöter vill till riksdagen25.3.2019 09:13:43 EETTiedote

Av kandidaterna i vårens riksdagsval sitter cirka 40 procent i kommunfullmäktige. Det här framgår av en utredning som Kommunförbundet gjort. Den här gången kandiderar totalt 2 468 personer i riksdagsvalet. Sammanlagt 990 av dem valdes till kommunfullmäktige vid kommunalvalet 2017. Andelen fullmäktigeledamöter som ställer upp i valet är ungefär den samma som för fyra år sedan. Vid riksdagsvalet 2015 var 880 fullmäktigeledamöter uppställda, dvs. 41 procent av alla kandidater. - Riksdagsledamotens uppgifter intresserar kommunernas förtroendevalda och man har helt säkert nytta av sin erfarenhet från det kommunala i arbetet som riksdagsledamot, säger Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef på Kommunförbundet. Kandidater från sammanlagt 258 kommuner ställer upp i riksdagsvalet. Av dem är 165 sittande riksdagsledamöter, 2 Europaparlamentariker och 990 är ledamöter i kommunfullmäktige. Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 220 kommuner. I Helsingfors kandidera

Eduskuntaan hakee lähes tuhat kunnanvaltuutettua25.3.2019 09:03:58 EETTiedote

Kevään eduskuntavaalien ehdokkaista noin 40 prosenttia istuu kuntien valtuustoissa, ilmenee Kuntaliiton selvityksestä. Uuteen eduskuntaan hakee yhteensä 2468 ehdokasta, joista 990 valittiin kevään 2017 kuntavaaleissa kuntien valtuustoihin. Ehdokkaina olevien kunnanvaltuutettujen osuus on suunnilleen sama kuin neljä vuotta sitten. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ehdolla oli 880 kunnanvaltuutettua eli 41 prosenttia ehdokkaista. - Kansanedustajan tehtävät kiinnostavat kuntien luottamushenkilöitä, ja kuntakokemuksesta on varmasti hyötyä kansanedustajan työssä, toteaa Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom. Eduskuntavaaleihin on asettunut ehdokkaita kaikkiaan 257 kunnasta. Ehdokkaista 165 on istuvia kansanedustajia, 2 europarlamentaarikkoa ja 990 kunnanvaltuutettua. Ehdolle asettuneet kunnanvaltuutetut edustavat yhteensä 220 kuntaa. Lukumääräisesti ja suhteellisesti eniten kunnanvaltuutettuja on ehdolla Helsingistä, yhteensä 56 eli 66 prosenttia valtuutetuista. Vantaalla, Jyvä