Kuntaliitto etsintäkuuluttaa Suomen liikkuvinta kuntaa

Ensimmäistä kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa etsitään kuntalaisten liikuntamahdollisuuksia erinomaisesti edistänyttä kuntaa. Kilpailu on osa valtakunnallisen Urheilugaalan ohjelmaa ja sen järjestää Suomen Kuntaliitto, yhteistyökumppaneinaan THL, Suomen Olympiakomitea ja Urheilugaala. Voittaja tullaan palkitsemaan Uno-pokaalilla 18.1.2018 Helsingissä Hartwall Arenalla pidettävässä Urheilugaalassa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
30.10.2017
Julkaistavissa heti

Kunnat mukana vuoden 2018 Urheilugaalassa:
Kuntaliitto etsintäkuuluttaa Suomen liikkuvinta kuntaa

Kolme kilpailukategoriaa

Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa on kolme kategoriaa; Kunta monipuolisten ja liikkumaan houkuttelevien liikuntapaikkojen edistäjänä, Kunnan liikuntaa lisäävät toimenpiteet, hanke-ja kokeilutoiminta, Kunnan liikunnan rooli kumppanuuksien vahvistajana.

Valinnassa painottuvat muun muassa seuraavat tekijät: liikuntapaikkojen saavutettavuus ja esteettömyys, liikuntapaikkaverkoston kokonaisuus, toiminnan kohdentaminen vähemmän liikkuville ryhmille, liikuntaneuvonta sekä yhteistyö kolmannen sektorin kanssa.

Jokainen kunta voi asettua ehdolle yhdessä tai useammassa Liikkuvin kunta -kategoriassa. Voittajakunnan valitsee Urheilugaalan Suuri raati.

Kilpailu on avoin ja maksuton kaikille kunnille. Ilmoittautumisaika päättyy perjantaina 17.11.2017 klo 12:00. Kuntien kirjaamoihin on lähetetty ilmoittautumislomake kilpailuun. Kolme Suomen liikkuvin kunta -ehdokasta julkistetaan suorassa Ylen Urheiluviikonloppu lähetyksessä 2.12.2017.

www.kuntaliitto.fi/liikkuvinkunta #liikkuvinkunta
Esa Nieminen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja p. 040 546 6424
Kari Sjöholm, erityisasiantuntija, liikunta-asiat, p. 0500 750 721

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.