Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Liityntäpysäköinti on joukkoliikenteen asiakkaille tarkoitettua polkupyörien ja autojen työpäivän mittaista pysäköintiä. Tavoitteena on tukea kestävää liikkumista ja vähentää tarvetta oman auton käyttöön.

Harkinta liityntäpysäköintipaikkojen osoittamisesta eri liikkumispalvelujen asiakkaiden käyttöön tulee jättää liityntäpysäköinnin kustannuksista vastaaville kunnille, kuten myös palvelua tarjoaville yrityksille, toteaa Kuntaliitto yhdessä Espoon, Helsingin ja Tampereen kaupunkien kanssa.

– Lakiesitys vaarantaa toteutuessaan liityntäpysäköinnin tavoitteet sekä kuntapohjaisen liityntäpysäköinnin kehittämisen ja lisäämisen. Lainsäätäjän tulisi luottaa kuntien kykyyn järjestää pysäköintiä tarkoituksenmukaisella tavalla, sanoo Kuntaliiton liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna.

Espoon kaupungin tekninen johtaja Olli Isotalo sanoo, että Espoo houkuttelee liityntäpysäköinnillä autoilijoita siirtymään joukkoliikenteeseen edullisella hinnoittelulla sekä varaamalla pysäköintipaikkoja liikenteellisistä solmukohdista.

– Lakiesitys ei edistä joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvua etenkään tiiviisti rakennetulla kaupunkialueella. Pääkaupunkiseudun vilkkailla raide- ja metroasemilla liityntäpysäköintipaikat täyttyisivät ilman joukkoliikennelipulla tehtävää tunnistautumista muiden kuin joukkoliikenteen käyttäjien autoista, Olli Isotalo toteaa.

Myös Helsingin kaupunki vastustaa liikennepalvelulakiin esitettyä liityntäpysäköinnin muutosta.

– HSL-alueen kunnat ovat tarjonneet liityntäpysäköintiä seudun liikkumisen tarpeisiin ja vastanneet kustannuksista. Liityntäpysäköintipaikkojen avaaminen kaikkien liikkumis- ja yhdistämispalvelujen asiakkaille voi muuttaa ennakoimattomalla tavalla joukkoliikenteen perusasiakkaiden mahdollisuuksia käyttää kuntien vahvasti subventoimaa liityntäpysäköintiä, HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström Helsingin kaupungilta toteaa.

Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Ari Vandellin mukaan koko liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta on tärkeää, että kaupunki saa harkita itse, kuinka se käyttää liityntäpysäköintipaikkoja eri tilanteissa.

– Liityntäpysäköinnin tarjoaminen kaikkien mahdollisten liikkumis- ja välityspalveluiden käyttäjille samoilla ehdoilla ja hinnalla ei ole järkevää käyttäjien eikä liikennejärjestelmän kannalta, Vandell sanoo.

Lakiesitystä täydennettiin ilman kuulemista ja vaikutusten arviointia

Kunnat vastaavat suurimmasta osasta liityntäpysäköintialueita. Liityntäpysäköintiä koskeva säännös on sisällytetty lakiesitykseen kuulematta tahoja, jotka liityntäpysäköinnistä vastaavat. Esitykseen ei sisältynyt myöskään vaikutusten arviointia.

Lainsäädännöllisen pakon sijasta liityntäpysäköintiyhteistyössä tulee edetä vapaaehtoisen sopimisen pohjalta, jolloin palveluntarjoajat voivat sopia kunnan kanssa myös kustannustenjaosta. On myös huomattava, että HSL-alueella tunnistautumista vaativille liityntäpysäköintialueille on tulossa HSL-liikenteen mobiililippujen lukijalaite, jolloin myös liikkumis- ja yhdistelypalvelujen välittämän HSL-lipun hankkineet asiakkaat saavat palvelun käyttöönsä.

Liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna, Kuntaliitto, p. 040 869 7836
Hallintojohtaja Yrjö Judström, HKL; Helsingin kaupunki, p. 050 5591 902
Teknisen toimen johtaja Olli Isotalo, Espoon kaupunki, p. 050 593 3359
Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, Tampereen kaupunki, p. 040 5644 518

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.

Suomen ensimmäiset kestävien ja innovatiivisten hankintojen muutosagentit valittu pilottiprojekteihin Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle21.12.2018 09:08Tiedote

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus valitsi kolme muutosagenttia Varsinais-Suomeen, Pohjois-Pohjanmaalle ja Pirkanmaalle ensi vuonna alkavaan pilottiprojektiin. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden kuten kuntien ja yritysten välillä.