Kuntaliitto käynnistää organisaatiouudistuksesta johtuvat yt-neuvottelut

Kuntaliitossa käynnistyy organisaatiouudistus sekä Suomen Kuntaliitto ry:n ja sen tytäryhtiön Kuntaliitto Palvelut Oy:n henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut.

- Uudistuksella tavoitellaan sitä, että Kuntaliiton toiminta on entistä tehokkaampaa ja vaikuttavampaa, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen sanoo.

- Suomen kunnat ja kaupungit eriytyvät yhä voimakkaammin ja joutuvat ratkaisemaan monimutkaisia, hallintorajat ylittäviä ilmiöitä. Organisaatiouudistuksella pyritään siihen, että Kuntaliitto kykenee vastaamaan kuntien tarpeisiin ja tukemaan kuntia muutoksissa nykyistä paremmin, Karhunen toteaa.

Neuvottelut koskevat Suomen Kuntaliitto ry:n ja Kuntaliitto Palvelut Oy:n koko henkilöstöä, mutta ei KT Kuntatyönantajien eikä Avaintyönantajat Avainta ry:n henkilöstöä.

Kuntaliitto on kuntasektorin edunvalvoja, kehittäjäkumppani sekä asiantuntija- ja tietopalvelujen tarjoaja. Kuntaliiton jäseniä ovat kaikki Suomen kunnat ja kaupungit. Toiminnassa ovat mukana myös maakuntien liitot, sairaanhoitopiirit, muut kuntayhtymät sekä kuntataustaiset osakeyhtiöt. Kuntaliitossa työskentelee 179 ja Kuntaliitto Palveluissa 19 henkilöä.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, p. 050 380 5907

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.