Kuntaliitto palkitsee ensimmäistä kertaa Vuoden kirjastokunnan

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden kirjastokunta -palkinnon. Palkinto myönnetään kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle. Kilpailun avulla Kuntaliitto yhteistyökumppaneineen haluaa nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää työtä.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA

15.8.2018
Julkaistavissa klo 13.00

Kuntaliitto palkitsee ensimmäistä kertaa Vuoden kirjastokunnan

Kuntaliiton yhteistyössä Suomen kirjastoseuran kanssa järjestämä kilpailu on tunnustus Suomen kunnallisille kirjastoille. Kilpailu antaa kunnille ja kirjastoille mahdollisuuden kertoa omasta toiminnastaan ja onnistumisistaan.

Kriteereinä toiminnan monipuolisuus ja uudet toimintatavat

Vuoden kirjastokunnassa kirjasto on paljon käytetty ja kuntalaisten rakastama paikka ja palvelu.

- Kuntien ylläpitämät kirjastot ovat suosituimpia julkisia palvelujamme. Käyttäjäkyselyjen mukaan kirjastoja arvostetaan, niihin ollaan tyytyväisiä ja niihin halutaan panostaa, sanoo erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliiton Opetus ja kulttuuri -yksiköstä.

Vuoden 2018 kirjastokunnan toiminnassa nousevat esille toiminnan monipuolisuus, kirjaston käyttötavat sekä kuntalaisten toiveiden kuunteleminen. Toiminnan monipuolisuus voi liittyä kirjaston perustehtäviin ja tilojen hyödyntämiseen. Toimintatavat taas uusiin tapoihin tehdä yhteistyötä eri tahojen kanssa sekä kuntalaisten kuulemiseen ja mukaan ottamiseen.

-  Hyvä kirjasto ei ole kunnan tai kirjaston koosta kiinni. Maamme on täynnä loistavia, erilaisia ja erikokoisia kirjastoja. Tulevassa sivistyskunnassa kirjaston merkitys kaikkien kuntalaisten osaamiselle ja hyvinvoinnille on suuri, sanoo Kuntaliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Esa Nieminen.

Voittaja julkistetaan lokakuussa Helsingin Kirjamessuilla

Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijoista koostuva palkintolautakunta valitsee hakijoista viisi finalistia, jotka paljastetaan Turun Kirjamessuilla 5.10.2018. Kilpailun voittaja julkistetaan Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 27.10.2018 klo 13.00. Kilpailun tuomarina toimii Duudsonien Jarppi Leppälä. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjestää verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valitaan yleisön suosikki. Yleisöäänestykseen voi osallistua Suomen kirjastoseuran Facebook-sivuilla osoitteessa www.facebook.com/kirjastoseura

Kilpailun voittaja palkitaan kunniakirjalla sekä taiteilija Esa Toivasen taideteoksella.

Lisätietoja kilpailusta: kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Lisätiedot:

Vuoden kirjastokunta

Esa Nieminen,

viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja

puh. 09 771 2016

esa.nieminen@kuntaliitto.fi

Johanna Selkee,

erityisasiantuntija

puh. 09 771 2080

johanna.selkee@kuntaliitto.fi

Yleisön suosikki-äänestys

Rauha Maarno,

Suomen kirjastoseura

rauha.maarno@fla.fi

Mariam Rguibi
Viestintäkoordinaattori
mariam.rguibi@kuntaliitto.fi

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.