Kuntaliitto perustuslakivaliokunnan sote-lausunnosta: Askeleita oikeaan suuntaan kuntien ja maakuntien itsehallinnon kannalta

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
30.6.2017
Julkaistavissa heti

Kuntaliitto perustuslakivaliokunnan sote-lausunnosta:
Askeleita oikeaan suuntaan kuntien ja maakuntien itsehallinnon kannalta

Kuntaliitto katsoo, että perustuslakivaliokunta on torstaina julkaisemassaan sote- ja maakuntauudistuksen lakipakettia koskevassa lausunnossaan kiinnittänyt huomiota samoihin asioihin, joihin liitto ja kuntakenttä on koko valmistelun ajan ottanut kantaa.

- Perustuslakivaliokunnan lausunto vastaa keskeisiltä osin Kuntaliiton esittämiä näkemyksiä, jotka koskevat muun muassa kuntien ja maakuntien itsehallinnon edellytyksiä ja tähän liittyen erityisesti yhtiöittämisvelvollisuutta ja julkisten hallintotehtävien siirtoa yksityisille, omaisuusjärjestelyjä sekä uudistuksen toimeenpanon aikataulun realistisuutta, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

- Erityisesti linjaus, jonka mukaan maakuntien ei ole pakko yhtiöittää toimintaansa, tulee selkeyttämään maakuntien roolia sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertaisten palvelujen turvaajana. Perustuslakivaliokunnan mukaan EU-lainsäädäntö ei vaadi yhtiöittämistä. Kuntaliitto pitää myönteisenä, että sote-valinnanvapautta koskeva laki valmistellaan uudelleen, valinnanvapauden tavoitteet kuitenkin turvaten, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

Kuntaliitto pitää merkittävänä perustusvaliokunnan kantaa, jonka mukaan kunnille, kuntayhtymille ja niiden tytäryhtiöille kaavailtu kielto tuottaa sote-palveluita on kunnallista itsehallintoa rajoittava ja siksi arvioitava uudelleen.

Kuntia ja maakuntia on tarkasteltava itsehallinnon kannalta kokonaisuutena. Rahoitusperiaatteen mukaisesti lakisääteisten tehtävien aiheuttamat kustannukset on korvattava täysimääräisesti sekä kunnille että maakunnille. Liitto on myös tyytyväinen siihen, että perustuslakivaliokunta nosti kuntien verotusoikeuden poikkeuksellisenkaan rajoittamisen kynnyksen erittäin korkeaksi.

- On tärkeää, että tämä vahvistettiin nyt yksiselitteisesti perustuslakivaliokunnan lausunnossa. Maakuntien itsehallintoa turvataan muun muassa siten, ettei valtio voi jatkossa ohjata maakuntia väljillä asetuksenantovaltuuksilla, korostaa johtava lakimies Kirsi Mononen.

Kuntien omaisuusasiat nousivat odotetusti perustuslakikysymykseksi

Kuntaliitto pitää erittäin merkittävänä kannanottona sitä, että kuntien omaisuuteen liittyviin omaisuusjärjestelyihin kytketään kuntien itsehallintoa turvaava kompensaatiosääntely ja että tämä on edellytys sille, että omaisuusjärjestelyt voidaan käsitellä tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä.

- Tällä pyritään estämään se, ettei kuntien taloudellinen itsehallinto heikkenisi niin, että kunnilta menisi itsehallinnon ytimeen kuuluva kyky päättää omasta taloudestaan. Kompensaatiosääntely on valmisteltava siten, että se aidosti turvaa tämän. Kuntien taloudellinen itsehallinto, rahoitusperiaate ja omaisuus nauttivat perustuslaillista suojaa, huomauttaa Timo Reina.

Aikataulut saatava realistisiksi – vaiheittainen toteutus tarpeen

Esitetty aikataulu on perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan mahdotonta toteuttaa hallituksen esittämässä muodossa. Arvion taustalla on etenkin huoli siitä, että kansalaisten yhdenvertaisuus vaarantuu.

- Palaute aikatauluista on huomioitava uudistuksen seuraavissa vaiheissa. Lisäaika valmisteluun mahdollistaa paremman tuloksen ja varmistaa, että vältymme kaaokselta, toteaa Hanna Tainio.

- Oleellista on, että muutokset valmistellaan huolellisesti ja kokonaisuuden laaja mittakaava huomioon ottaen. Jatkuva epäselvyys uudistuksen toimeenpanossa aiheuttaa ongelmia ja epävarmuutta maakuntien valmistelussa. Esimerkiksi ICT:n järjestelmät ja tiedonhallinnan työkalut puuttuvat, ja niitä on vaikea saada kuntoon tavoitellussa aikataulussa.

Liiteaineisto Kuntaliitto.fi palvelussa

Varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458
Varatoimitusjohtaja Hanna Tainio, p. 050 567 1624
Johtava lakimies Kirsi Mononen, p. 040 569 5511

09 7711http://www.kunnat.net

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Inbjudan: Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus6.9.2017 09:59Kutsu

Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus i Helsingfors, Alpgatan 1. Partiledardebatt 13.9.2017 kl. 10–11.30. Kommunmarknaden är ett årligt forum för kommunsektorn och hela offentliga sektorn som lockar sakkunniga, beslutsfattare, organisationsfolk och företagsrepresentanter till Kommunernas hus. Evenemanget pågår i två dagar och ordnas i år för 24:e gången. I programmet ingår omkring 270 seminarier och informationsinslag, och 200 utställare medverkar.

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla31.8.2017 14:41Tiedote

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.