Kuntamarkkinoinnin SM-palkinnot jaettiin Kouvolassa: Valinnanvapauden markkinointi toi tulosta ja voiton

Sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauden markkinointi on jo tuottanut tulosta Pirkanmaan sairaanhoitopiirille, joka myös voitti kampanjallaan tämänvuotisen kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden. Tuomariston mukaan kampanja osoittaa yhteiskunnallista vastuuta, jolla samalla on saavutettu edelläkävijyyden hyötyjä.

Kuntaliitto tiedottaa 17.5.2017

Kuntamarkkinoinnin SM-palkinnot jaettiin Kouvolassa:

Valinnanvapauden markkinointi toi tulosta ja voiton

Hopealle SM-kisassa pääsi Lahden kaupunki kuntalaisten osallistumiseen kehitetyllä Porukka-mobiilisovelluksella, ja pronssin jakoivat Ranuan kunta Hillakylä-markkinoinnilla ja Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus KEUKE yrittäjänaisille suunnatulla Onnistujanaiset-kampanjalla.

Kunniamaininnan ja median tunnustuksen sai Kyyjärven kunta yhteisöllisyyden kasvattamisesta turvapaikanhakijoiden vastaanoton yhteydessä.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui nyt 38 työtä. Palkinnot jaettiin keskiviikkona 17.5. Kouvolassa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Palkittujen ohella esiteltiin kahdeksan muuta finalistia matkailun, asukas- ja elinkeinomarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän parista.

- Töitä arvioitiin kuudesta näkökulmasta: yhteydet strategiaan, pitkäjänteisyys, yhteistyö, tuloksellisuus, keinot ja mittaaminen. Hankkeet oli huolellisesti suunniteltu ja toteutettu, ja yhteistyön merkitys korostui. Mielenkiintoisia, rohkeita, aikaan tarttuvia hankkeita, kehuu tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 12. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo lähes 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin alueilta.

Uudistukset virittävät markkinointia

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin konserni käynnisti markkinointikampanjan vuonna 2013, kun sairaaloiden valinnanvapaus avautui vuonna 2014. Kampanjalla se otti yleistä vastuuta valinnanvapauden viestimisestä kansalaisille, mutta sai samalla etulyöntiaseman kilpailussa. Markkinointia edelsi huolellinen kohderyhmien kartoitus, laaja viestintäkoulutus ja asiakaspalvelun tehostaminen.

Laaja ja näyttävä kampanja on lisännyt valinnanvapauden ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tunnettuutta, rakentanut myönteistä mielikuvaa julkisista palveluista ja tuottanut suoraa asiakas- ja tulonlisää. Kampanja jatkuu edelleen, ja maakuntauudistuksen myötä laajeneva valinnanvapaus edellyttää yhä uusia toimenpiteitä.

Yhteiskunnallinen vastuu mukana markkinoinnissa

- Markkinoinnin tarkoituksena on lisätä elinvoimaa niin yksittäisessä yrityksessä kuin koko kunnan alueella. Kunta- ja aluemarkkinoinnissa tulokseen yhdistyy parhaimmillaan myös yhteiskuntavastuu. Tästä ovat hyviä esimerkkejä valinnanvapauden ohella muiden muassa Lahden porukka-sovellus ja Kyyjärven yhteisöllisyyden rakentaminen, sanoo Maritta Mäkelä.

Varsin monissa markkinointikampanjoissa on mukana kansalaisten omaa panosta esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on aitoa ja tehokasta markkinointia, jossa julkinen hallinto voi olla käynnistäjänä. Myös tuoreiden ideoiden kerääminen kuntalaisilta on yleistynyt.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä, Kelan vastaava viestinnän asiantuntija Pauliina Venäläinen, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton ja KL-Kustannuksen markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.

Markkinointijohtaja Maritta Mäkelä, 040 765 8016
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2017 tulokset

Kultaa
Elämäsi valinta -valinnanvapauskampanja, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri

Hopeaa
Porukka, Lahden kaupunki

Pronssia
Arktinen Hillakylä, Ranuan kunta
Onnistujanaiset, Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Kunniamaininta ja median tunnustuspalkinto
Asennemuutoksella asukkaita, Kyyjärven kunta

Muut finalistit
Autonvaihtoviikot -kampanja, Turun seudullinen joukkoliikenne
Kesäreportterit Naantalissa, Naantalin Matkailu Oy
Lempäälän Idea, Lempäälän kunta
Mäntsälän kuntamarkkinointia, Mäntsälän Yrityskehitys Oy
Porvoo muuttaa tarinat tatuoinneiksi, Porvoon kaupunki
Pyhtäälisä, Pyhtään kunta
Siisti Iisalmi ja pyöräilyn ja kävelyn asennekasvatushanke, Iisalmen kaupunki

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kunnat.net on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.