Kuntapoliitikot jälleen vahvoilla uudessa eduskunnassa

Uuteen eduskuntaan valituista kansanedustajista 171 toimii myös kotipaikkakuntansa kunnanvaltuutettuina. ”Kuntapuolueen” edustajien osuus kansanedustajista nousi viime hallituskauden 80 prosentista 86 prosenttiin.

Kunnanvaltuutettuina toimivien kansanedustajien osuus on kasvanut joka vaalikaudella vuodesta 1996 lähtien. Viime vaalikaudesta kuntapolitiikassa toimivien kansanedustajien määrä nousi 12 henkilöllä.

Kunnanvaltuutettuina toimivia kansanedustajia 79 eri kunnasta, SDP ja Kokoomus vahvoilla

Eduskuntaan valituista kunnanvaltuutetuista 57% on nykyisiä kansanedustajia. Miehiä ja naisia on lähes saman verran, miehiä 49 % ja naisia 51 %. Kunnanvaltuutettu-kansanedustajien keski-ikä on 45,7 vuotta. Nuorin valituista on 24-vuotias Iiris Suomela Tampereelta ja vanhin 72-vuotias Jukka Gustafsson Tampereelta.

Kaiken kaikkiaan Eduskuntavaaleissa kunnanvaltuutettuina toimivia ehdokkaita oli mukana 220 eri kunnasta. Lukumääräisesti eniten kunnanvaltuutettuina toimivia ehdokkaita oli ehdolla Helsingistä, Vantaalta ja Tampereelta.

Uuteen eduskuntaan valitut kunnanvaltuutettuina toimivat kansanedustajat edustavat 79 kuntaa. Eniten kunnanvaltuutettuja on valittu kansanedustajiksi seuraavista kunnista: Helsinki (16), Espoo (11) ja Tampere (10). Edellisiin vaaleihin verrattuna eniten kunnanvaltuutettu-kansanedustajien määrä nousi Helsingissä, 10 henkilöstä 16 henkilöön.

Puolueista eniten kunnanvaltuutettuina toimivia henkilöitä valittiin SDP:n ja Kokoomuksen ehdokaslistoilta, molemmista 35 henkilöä. Seuraavaksi eniten kunnanvaltuutettuja, 34 henkilöä, valittiin perussuomalaisten listoilta.

Kansanedustajat kuntapuheenjohtajina

Uuteen eduskuntaan valituista kansanedustajista 42 toimii myös kotikuntansa luottamustehtävissä valtuuston puheenjohtajana (24) tai varapuheenjohtajana (18) ja 19 hallituksen puheenjohtajana tai varapuheenjohtajana. Hallituksen puheenjohtaja valittiin eduskuntaan Joensuusta, Jämsästä, Kankaanpäästä, Kauniaisista, Savonlinnasta, Seinäjoelta, Vaasasta, Vantaalta ja Varkaudesta.

Valtuuston puheenjohtajien osalta määrä on pysynyt saman suuruisena vuoden 2015 eduskuntavaaleihin verrattuna, mutta hallituksen puheenjohtajien määrä on lähes kaksinkertaistunut.

Aikaisempia aiheeseen liittyviä tiedotteita:

Ehdokastiedote 25.3.2019: Eduskuntaan hakee lähes tuhat kunnanvaltuutettua

Eduskuntavaalitiedote 20.4.2015: Kuntapoliitikot eduskunnassa 2015

Erityisasiantuntija Sirkka-Liisa Piipponen, p. 050 448 3366

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen, p. 050 533 2002

Tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, p. 050 337 5634

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.

Kommunerna satsar allt mer på sysselsättning – Kommunförbundet vill ha kommunala närtjänster för sysselsättningen5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Resultaten från Kommunförbundets färska sysselsättningsenkät visar att kommunerna börjat satsa mer på att främja sysselsättningen. När man räknar med kommunernas andel av arbetsmarknadsstödet, finansierar kommunerna sysselsättningsfrämjande åtgärder med över 800 miljoner euro. Jämfört med den enkät som utfördes för fem år sedan har beloppet ökat med 240 miljoner euro, vilket främst beror på kommunernas andel av arbetsmarknadsstödet.