Hyvinvointialan liitto

Kuntayhtymä avainasemassa palveluiden valinnanvapauden toteutumisessa

Jaa

Ylen dokumentissa ”Tasemummot” kuvataan haasteellista ja kasvavaa asiakaskuntaa koskettavaa aihetta; vanhusten hyvää hoivaa. Minkälaista palvelua kuntalaiset saavat, ja onko heillä mahdollisuus valita, missä palvelut tuotetaan. Palvelusetelilain tarkoituksena on tarjota asiakkaille valinnanmahdollisuus, mutta Siun sotessa käytetty menettely ei täytä tätä tavoitetta.

Elokuva on kuvattu pienessä hoivakodissa Tohmajärvellä. Tohmajärven kunta ulkoisti sosiaali- ja terveyspalvelunsa Attendolle vuonna 2013. Kuntia koskevaa vertailututkimusta tekevän Kuntamaisema Oy:n selvityksen mukaan ulkoistuksen myötä palveluiden saatavuus on parantunut. Kuntaan on saatu myös esimerkiksi geriatrian ja radiologian palveluita. Henkilöstö on kokenut palveluiden laadun parantuneen. Säästöä on kertynyt useita satoja tuhansia euroja vuosittain. Käytettävissä olevalla rahalla on saatu palvelua useammalle asiakkaalle.

Siun sotessa aito asiakasvalinta ei toteudu

Siun sote -kuntayhtymä perustettiin vuonna 2016. Tohmajärven palveluita koskevien sopimusten toinen sopijapuoli vaihtui vuoden 2017 alusta. Siun sote on onnistunut ulkoistuksen avulla takaamaan palveluiden tason ja hillitsemään kustannusten nousua. Aito asiakasvalinta ei ole käytännössä toteutunut, sillä Siun sotessa lähtökohdaksi on otettu, että ”omat” paikat täytetään ensin ja vasta sitten asiakkaille tarjotaan palveluseteliä.

Siun sote on kilpailuttanut erityisryhmien asumispalveluita useammassa erässä. Vuonna 2017 kilpailutettiin vanhusten ympärivuorokautinen hoiva ja keväällä 2018 sosiaalisen asumisen palvelut. Kilpailutuksissa on käytetty puitejärjestelyä. Yleisestä menettelystä poiketen kuntayhtymä on etukäteen asettanut ns. tavoitehinnan. Erityisesti pienemmät tarjoajat ovat hankalassa välikädessä. Ne olettavat, että eivät tule menestymään kilpailussa, jos tarjoavat yli tavoitehinnan. Kuntayhtymän käyttämät tavoitehinnat ovat pienien tuottajien näkemyksen mukaan selvästi alle sekä julkisten ja yksityisten tuotantokustannusten.

Laadukkaiden palveluiden turvaamiseen tarvitaan isoja ja pieniä toimijoita

Kilpailutusten hinnoittelumekanismi ja laatuvaatimukset ovat täysin hankintayksikön eli tässä tapauksessa Siun soten päätettävissä. Hoitajien määrää ei sen sijaan pystytä päättämään yksiköissä. Asiakkaiden ja hoitajien välinen suhdeluku kirjataan lupapäätökseen samoin kuin henkilöstörakenne. Siun soten kilpailutuksissa on tarjouspyynnöissä ja siten tavoitehinnan arvioinnissa käytetty alhaisempaa henkilöstömitoitusta kuin mitä valvovana virananomaisena toimiva aluehallintovirasto sallii.

Laadukkaiden palveluiden varmistamisessa tarvitaan kaikenkokoisia toimijoita – sekä isoja että pieniä. Ongelmana eivät ole yritykset, jotka palveluita tarjoavat vaan Siun soten kilpailuttamismenettelyt ja hinnoitteluperiaatteet.

Yritystoiminnan etujärjestöt ovat käyneet Siun soten kanssa useampaan otteeseen keskusteluja asian tiimoilta. Alueella käytössä olevaa ympärivuorokautisen hoivan palvelusetelin käyttöä tulee tehostaa ja palvelusetelin reunaehtojen tulee olla sellaiset, että asiakkailla on aito mahdollisuus valita. Yhden hoivapaikan perustaminen maksaa noin 100 000 euroa. Pienillä toimijoilla ei ole varaa jäädä odottamaan mahdollisia asiakkaita, joille ei aidosti edes tarjota mahdollisuutta palveluseteliin. Vääristynyt hinnoittelu sekä valinnanvapauden polkeminen rajaavat pienemmät yrittäjät pois. Asiakkaalla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa.

Valtakunnallisesti suurin osa hoivaa tuottavista yrityksistä on tänä päivänä pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Näiden yritysten kohtalo ei ole palveluja tuottavien toimijoiden käsissä. Päätöksistä vastaavat palveluita järjestävät kunnat ja kuntayhtymät ja tulevaisuudessa maakunnat.

Lisätiedot:

Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija / Puh. 0400 436 438

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja / Puh. 0400 37 4164

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointialan liitto
Hyvinvointialan liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 17285570http://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1500 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme