Kuntien johdossa kannatusta maakuntavaalien järjestämiselle samanaikaisesti eduskuntavaalien kanssa

Lähes 60 prosenttia Kuntaliiton kyselyyn vastanneista kuntapäättäjistä siirtäisi ensimmäiset maakuntavaalit keväälle 2019 eduskuntavaalien yhteyteen. Vajaa kolmannes vastanneista kannattaa vaalien järjestämistä hallituksen tekemän linjauksen mukaan eli lokakuussa 2018.

Kuntaliitto tiedottaa
31.10.2017
Julkaisuvapaa heti

Kyselytulos:

Kaikissa vastanneissa yli 10 000 asukkaan kunnissa kuntapäättäjät suosivat selkeästi maakuntavaalien pitämistä vuoden 2019 eduskuntavaalien yhteydessä. Peräti 81 prosenttia suurimpien, eli yli 100 000 asukkaan kaupunkien kuntapäättäjistä siirtäisi vaalit keväälle 2019.

Maakunta- ja eduskuntavaalien pitämistä samaan aikaan kannattaa vastanneista viranhaltijoista 64 prosenttia ja luottamushenkilöistä 51 prosenttia. Vaalien pitämistä lokakuussa 2018 kannattaa viranhaltijoista 27 prosenttia ja luottamushenkilöistä 37 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi Kuntaliiton kyselystä, joka toteutettiin syys-lokakuussa 2017. Kysely lähetettiin 40 ARTTU2 -ohjelmaan osallistuvan kunnan luottamushenkilö- ja viranhaltijajohdolle. Kyselyn otos on 533 ja vastanneita yhteensä 193. Vastausprosentti on 36,2. Kaikista mukana olevista kunnista saatiin useita vastauksia.

Kunnat on valittu siten, että ne edustavat Suomen kaikkia kuntia kattavasti.

Kritiikkiä uudistuksen valmistelulle

Vastanneista 82 prosenttia arvioi, että uudistuksessa ei oteta maakuntien erilaisuutta riittävästi huomioon. Vain kolme prosenttia piti maakuntien erilaisuuden huomioimista riittävänä.

77 prosenttia oli sitä mieltä, että uudistuksen valmistelussa ei ole tehty riittävää riskien arviointia. 62 prosenttia puolestaan arvioi, että uudistuksen uusi aikataulu ei ole riittävän realistinen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen keskeneräisyys ja muuttuvat linjaukset näkyvät kuntapäättäjien vastauksissa. Pitkittynyt epävarmuus heikentää luottamusta uudistuksen etenemiseen, kyselyn toteuttanut tutkija Siv Sandberg Åbo Akademista toteaa.

– Kritiikki puuttuvasta riskien hallinnasta ja siitä, ettei ole otettu maakuntien erilaisuutta huomioon, näkyi myös vastaavassa kyselyssä viime vuonna. Kun epävarmuus on jatkunut, kritiikki kärjistyy.

Siv Sandberg, Åbo Akademi, p. 02 215 4562

Kuntaliitosta lisätietoja antavat: