Kuntien johdossa kannatusta maakuntavaalien järjestämiselle samanaikaisesti eduskuntavaalien kanssa

Lähes 60 prosenttia Kuntaliiton kyselyyn vastanneista kuntapäättäjistä siirtäisi ensimmäiset maakuntavaalit keväälle 2019 eduskuntavaalien yhteyteen. Vajaa kolmannes vastanneista kannattaa vaalien järjestämistä hallituksen tekemän linjauksen mukaan eli lokakuussa 2018.

Kuntaliitto tiedottaa
31.10.2017
Julkaisuvapaa heti

Kyselytulos:

Kaikissa vastanneissa yli 10 000 asukkaan kunnissa kuntapäättäjät suosivat selkeästi maakuntavaalien pitämistä vuoden 2019 eduskuntavaalien yhteydessä. Peräti 81 prosenttia suurimpien, eli yli 100 000 asukkaan kaupunkien kuntapäättäjistä siirtäisi vaalit keväälle 2019.

Maakunta- ja eduskuntavaalien pitämistä samaan aikaan kannattaa vastanneista viranhaltijoista 64 prosenttia ja luottamushenkilöistä 51 prosenttia. Vaalien pitämistä lokakuussa 2018 kannattaa viranhaltijoista 27 prosenttia ja luottamushenkilöistä 37 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi Kuntaliiton kyselystä, joka toteutettiin syys-lokakuussa 2017. Kysely lähetettiin 40 ARTTU2 -ohjelmaan osallistuvan kunnan luottamushenkilö- ja viranhaltijajohdolle. Kyselyn otos on 533 ja vastanneita yhteensä 193. Vastausprosentti on 36,2. Kaikista mukana olevista kunnista saatiin useita vastauksia.

Kunnat on valittu siten, että ne edustavat Suomen kaikkia kuntia kattavasti.

Kritiikkiä uudistuksen valmistelulle

Vastanneista 82 prosenttia arvioi, että uudistuksessa ei oteta maakuntien erilaisuutta riittävästi huomioon. Vain kolme prosenttia piti maakuntien erilaisuuden huomioimista riittävänä.

77 prosenttia oli sitä mieltä, että uudistuksen valmistelussa ei ole tehty riittävää riskien arviointia. 62 prosenttia puolestaan arvioi, että uudistuksen uusi aikataulu ei ole riittävän realistinen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen keskeneräisyys ja muuttuvat linjaukset näkyvät kuntapäättäjien vastauksissa. Pitkittynyt epävarmuus heikentää luottamusta uudistuksen etenemiseen, kyselyn toteuttanut tutkija Siv Sandberg Åbo Akademista toteaa.

– Kritiikki puuttuvasta riskien hallinnasta ja siitä, ettei ole otettu maakuntien erilaisuutta huomioon, näkyi myös vastaavassa kyselyssä viime vuonna. Kun epävarmuus on jatkunut, kritiikki kärjistyy.

Siv Sandberg, Åbo Akademi, p. 02 215 4562

Kuntaliitosta lisätietoja antavat:
tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, p. 050 337 5634
erityisasiantuntija Arto Koski, p. 050 542 9299

09 7711http://www.kunnat.net

//RÄTTELSE TILL PRESSMEDDELANDET SOM SKICKADES KLOCKAN 12:55: ANTALET KOMMUNER SOM HÖJT SIN SKATTESATS ÄR 53, INTE 52 SOM DET MEDDELADES TIDIGARE// Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats sjunker för första gången på över 20 år//17.11.2017 22:26Tiedote

//TRE MENINGAR KORRIGERADE: 1) TVÅ MENINGAR I ANDRA STYCKET: SKATTESATSEN SÄNKS ÅR 2018 I SEX KOMMUNER OCH HÖJS I 53. ANTALET KOMMUNER SOM HÖJER SIN SKATTESATS ÄR SEX FLER ÄN I FJOL. 2) FÖLJANDE MENING I FEMTE STYCKET: TOTALT TIO KOMMUNER VALDE ATT HÖJA SKATTESATSEN MED 1,00 PROCENTENHETER// Rättelsen beror på att inkomstskattesatsen i Siikainens kommun höjs med en procentenhet, från 21 till 22 procent.

//KORJAUS KELLO 12.55 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN TULOVEROPROSENTTIA KOROTTANEIDEN KUNTIEN MÄÄRÄ ON 53, EI AIEMMIN ILMOITETTU 52// Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti laskee ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen17.11.2017 21:55Tiedote

//KORJATTU KOLME VIRKETTÄ: 1) TOISESSA KAPPALEESSA KAKSI VIRKETTÄ: VEROPROSENTTI LASKEE VUONNA 2018 KUUDESSA KUNNASSA JA NOUSEE 53 KUNNASSA. KOROTTAJIA ON KUUSI ENEMMÄN KUIN VIIME VUONNA. 2) VIIDENNESSÄ KAPPALEESSA VIRKE: SUURIN KOROTUS ON 1,00 PROSENTTIYKSIKKÖÄ, JOKA TEHTIIN YHTEENSÄ KYMMENESSÄ KUNNASSA// Korjaus johtuu siitä, että Siikaisten kunnan tuloveroprosentti nousee vuodelle 2018 yhdellä prosenttiyksiköllä, 21 prosentista 22 prosenttiin.

Landskapens och kommunernas samarbete i säkerhetsfrågor bör garanteras15.11.2017 12:51Tiedote

Det finns en risk att landskapens säkerhetsmyndigheter fjärmar sig från kommunerna på ett sätt som äventyrar räddningsväsendets samarbete med dem. Detta skulle med mycket stor sannolikhet innebära att säkerhetsarbetets genomslagskraft försvagas, vilket i sin tur skulle återspeglas på ett negativt sätt på möjligheterna att uppnå de lokala, regionala och nationella målen, sade Kommunförbundets vice vd Timo Reina i Kuopio på onsdagen. I sitt anförande vid seminariet för Räddningsinstitutets och Regionförvaltningsverkets beredskapsövning ITÄ2017 framhävde Reina vikten av att säkerställa ett tätt samarbete i fortsättningen.

Maakuntien ja kuntien yhteistyö turvallisuuskysymyksissä varmistettava15.11.2017 11:08Tiedote

On riskinä, että maakuntien turvallisuusviranomaiset etääntyvät kunnista tavalla, joka vaarantaa pelastustoimen kuntayhteistyön. Tämä merkitsisi hyvin suurella todennäköisyydellä turvallisuustyön vaikuttavuuden heikkenemistä, mikä heijastuisi kielteisellä tavalla paikallisesti, alueellisesti ja kansallisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen, totesi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuopiossa keskiviikkona.