Kuntien mahdollisuuksia auttaa työttömiään pitää lisätä – työllisyyskokeiluja jatkettava

– Kuntien mahdollisuuksia auttaa työttömiä tulisi kaikin tavoin helpottaa eikä marginalisoida, kuten nyt on tapahtumassa. Kunnilla on usein parhaat edellytykset toimia alustana, joka tuntee paikalliset olosuhteet ja asukkaidensa tarpeet sekä kykenee nivomaan yhteen eri palveluita, koulutusta ja työelämäyhteyksiä työllisyyden edistämiseksi, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Työllisyysfoorumissa Lappeenrannassa 24.10.2018.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntaliitto tiedottaa
24.10.2018
Julkaisuvapaa kello 11.30

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Työllisyysfoorumissa Lappeenrannassa:

Reinan mukaan kuntien roolia vähättelevä linja näkyy konkreettisesti siinä, että toimiviksi osoittautuneita työllisyyskokeiluja ollaan ajamassa alas ilman, että niiden hyviä toimintamalleja voitaisiin joustavasti siirtää uuteen kasvupalvelumaailmaan.

– Kokeilulain jatko ehdittäisiin hyvin tehdä vieläkin, jos tahtoa olisi. Kuntakentällä oltaisiin erittäin tyytyväisiä, jos ministeri Lindström antaisi kunnille tilaa edistää työllisyyttä. Myös eduskunnassa on laajasti toivottu kokeilulain jatkoa, Reina muistutti.

Timo Reina huomauttaa, että kasvupalvelu-uudistusta on työ- ja elinkeinoministeriön johdolla valmisteltu tavalla, jossa kunnille ei jäisi juuri muuta kuin työmarkkinatuen maksajan osa.

– Kuvaavaa on, että yksityisille palveluntuottajille ollaan mahdollistamassa pääsy työttömien asiakkaiden tietoihin, mutta virkavastuulla toimiville kunnan viranhaltijoille tällaista mahdollisuutta ei edelleenkään haluta antaa. Myös työllistymistä edistävä lakisääteinen monialainen yhteispalvelu TYP, jossa kunta, TE-toimisto ja Kela toimivat yhdessä, ollaan lopettamassa. Työpajatoiminnan tulevaisuus on niin ikään epäselvä, hän listasi esimerkkejä.

Reina muistutti, että kuntien tehtävä on perustuslain mukaan osana julkista valtaa edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaisen oikeus työhön. Kuntalaki velvoittaa kunnat edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa.

– Jo tästä syystä kuntien roolia näissä asioissa pitäisi vahvistaa. Kunnat panostavat työllisyyteen vähintään miljardi euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan työmarkkinatuen rahoitusosuus. Näitä satsauksia ei kannata vaarantaa tilanteessa, jossa meidän on tavoiteltava merkittävää työllisyysasteen kasvua hyvinvointiyhteiskunnan perustan turvaamiseksi.

Kuntaliitto lähtee juuri hyväksytyissä ensi vaalikautta koskevissa hallitusohjelmatavoitteissaan siitä, että ensisijainen vastuu kasvun, innovaatioiden, elinvoiman ja työllisyyden edellytyksistä on julkisen sektorin työnjaossa kunnilla. Niillä on myös oltava tähän tarvittavat kannustimet (verotulot) sekä liikkumavara (yleinen toimiala).

– Kasvupalvelulainsäädännön on mahdollistettava joustava sopiminen kuntien ja maakuntien kesken mm. alueellisten erityispiirteiden huomioimiseksi. Kunnilla on oltava oikeus tuottaa kasvupalveluja, Reina vaati.

varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien edellytyksiä kohtuuhintaisen asumisen järjestämiseen on vahvistettava31.10.2018 10:00Tiedote

- Kunnilla, erityisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla, on keskeinen vastuu riittävän ja monipuolisen asuntotuotannon turvaamisessa. Tämän perustana on pitkäjänteinen maapolitiikka ja kaavoitustoimivalta, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuntaliiton asuntopoliittisessa seminaarissa Helsingissä keskiviikkona. Valtion ja kaupunkiseutujen väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukset ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi edistää ja yhteensovittaa valtion ja kuntien suuria investointeja sekä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. - MAL- sopimuksia on kehitettävä vahvemmaksi yhteistyön välineeksi ja valtion on oltava valmis laajentamaan niitä uusille seuduille. Myös kohtuuhintaista asumista palvelevia infra-avustuksia tarvitaan jatkossakin, muistutti Reina. Maapolitiikan keinovalikoimaa ei tule kaventaa Tällä hetkellä vireillä on lunastuslain muutos, jolla lakkautettaisiin niin sanotut arvonleikkaussäännökset, jotka ovat olennainen osa kuntien maapoliittista keinovali