Kuntien yhteinen tietopalvelu avattiin

Kuntien rakennetun ympäristön tiedot löytyvät vastedes yhdestä verkkopalvelusta. Rakentaja, taloyhtiö tai vaikkapa omakotiasuja voi tilata oman kiinnostuksensa mukaan tiedot rakennuksesta, kaavoituksesta tai maankäytöstä ajantasaisesti suoraan kunnan perusjärjestelmistä yhteisen Kuntatietopalvelun kautta.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
12.4.2O18
Vapaa julkaistavaksi heti

Kuntien yhteinen tietopalvelu avattiin

Suomen Kuntasäätiön rahoittama palvelu on nyt avattu osoitteessa www.kuntatietopalvelu.fi, ja siihen on jo liittynyt noin 30 kuntaa, jotka julkaisevat palvelussa koneluettavaa tietoa. Yli sadasta kunnasta julkaistaan palvelussa ajantasaisia asemakaavoja.

– Digitaalinen yhteiskunta ja kestävä kuntatalous edellyttävät, että kunnat hoitavat tieto-omaisuuttaan huolellisesti ja avaavat tietovarantoja yhteiseen käyttöön. Kunnat voivat liittyä palveluun maksutta ja kanavoida siitä saatavat tulot omaan kuntaan. Nyt avautuvasta datasta myös paikalliset yritykset voivat kehittää uusia tuotteita ja palveluita, sanoo Kuntaliiton kehittämispäällikkö Matti Holopainen.

Tieto on omaisuutta

– Kuntanäkökulmasta on itsestään selvää, että kuntien tieto-omaisuuden taloudellinen arvo kuuluu kunnille. Kuntien dataomaisuuden siirtäminen valtion kopiorekistereihin ei ole teknisesti eikä taloudellisesti perusteltua, Holopainen sanoo.

– Kattava, oikea ja ajantasainen osoitetieto on yhteiskunnan perustarve. Kohteiden osoitetieto syntyy täysimääräisesti kuntien prosesseissa. Tämän tiedon jakelua ja hyödyntämistä varten tarvitaan kuntien järjestelmistä rajapinnat auki Kuntatietopalveluun, Holopainen sanoo.

Rajapinnat voidaan avata jokaisesta Suomen kunnasta hyvin nopeasti kunnan oman järjestelmätoimittajan tuella, kun kunta niin päättää. Kuntasäätiö maksaa pienille kunnille kannustinpalkkion osoitetietojen avaamisesta palveluun. Palkkio haetaan kunnan liittyessä palveluun.

Hallittua tiedon jakamista

Kunnat tuottavat rakennetun ympäristön keskeisiä tietovarantoja. Kuntatietopalveluun kootaan osoitetiedot, rakennustiedot, asemakaavat, yleiskaavat, ympäristötiedot ja maaomaisuustiedot kaikista kunnista sekä asemakaava-alueiden kiinteistötiedot yli neljän miljoonan asukkaan osalta. Uudet kaupunkimallit ovat keskeinen osa kuntien rakennetun ympäristön digitaalisia tietovarantoja.

– Kuntien tulisi tehostaa rakennetun ympäristön perusprosesseja kuntatalouden ja kattavan kiinteistöveropohjan tarpeista lähtien. Samalla varmistetaan, että kunnasta palvelussa julkaistava tieto on mahdollisimman kattavaa ja ajantasaista.

Kuntatietopalvelussa kunnat voivat jakaa ajantasaista koneluettavaa tietoa hallitusti. Kuntatietopalvelu toteuttaa EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimukset hallitusta henkilötietojen käsittelystä.

Käyttäjä voi myös tilata seurantapalvelun, joka hälyttää, kun seurattavalla alueella tulee uusia asemakaavoja, poikkeamispäätöksiä, suunnitteluratkaisuja tai rakennuslupia.

Tietojen julkaisemisessa Kuntatietopalvelussa käytetään kuntien yhdessä määrittelemää ja toteuttamaa KuntaGML-tietomallistoa. KuntaGML:ään tukeutuvia kuntien sähköisiä lupa- ja hakemuspalveluja on käytössä jo yli 270 kunnassa.

Kuntasäätiö on rahoittanut palvelun käynnistysvaiheen ja tukee kuntia rajapintojen avaamisessa. Tavoitteena on saada kaikki kunnat yhteiseen Kuntatietopalveluun vuoteen 2020 mennessä.

Kunnat ohjaavat palvelun kehittämistä. Palvelua kehitetään edelleen asiakkailta saatavan palautteen perusteella.

Kehittämispäällikkö Matti Holopainen, Suomen Kuntaliitto, Alueet ja yhdyskunnat, p. 050 563 4622

Kuntaliitto laski oppivelvollisuuden pidentämisen kustannukset: Satojen miljoonien eurojen lisäkulut odotettavissa20.4.2018 10:00Tiedote

///KORJATTU 20.4.2018 KELLO 10.12 POISTETTU TOISESTA KAPPALEESTA SANA "UUSI"/// Suomen Kuntaliitto on laskenut oppivelvollisuuden pidentämisen kustannuksia. Jos yleinen oppivelvollisuus alkaisi 6-vuotiaana tai esiopetus 5-vuotiaana, toiminnan piiriin tulisi kokonainen ikäluokka, joista 13 500 olisi lapsia, jotka eivät aiemmin ole olleet varhaiskasvatuksen piirissä. Lisääntyvä lapsimäärä vaatisi mittavia investointeja, arviolta 300 miljoonaa euroa uusiin tiloihin sekä näiden ylläpitoon arviolta 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuopiossa: Alueille enemmän tilaa maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksessa13.4.2018 12:30Tiedote

Kuntien ja alueiden erityispiirteet ja vahvuudet olisi tunnistettava nykyistä paremmin maakunta- ja sote-uudistuksessa. Alueet ja kunnat ovat paitsi aluerakenteensa, voimavarojensa sekä väestö- ja työllisyyskehityksensä, myös haasteidensa ja ongelmien osalta hyvin erilaisia. Erilaisuuden unohtuminen näkyy muun muassa suurten kaupunkien aktiivisuutena ajankohtaisessa sote-ja maakuntakeskustelussa.

Kommunförbundet om ramförhandlingarna: Den kommunala ekonomin når sina mål – orosmomenten är en tillräcklig statsandelsfinansiering och kommunernas krympande roll i sysselsättningstalkot12.4.2018 13:11Tiedote

Kommunförbundet välkomnar åtgärderna för att främja sysselsättningen och att förbättra balansen mellan efterfrågan och utbud på arbetskraft. En besvikelse är att det ännu inte är fastslaget om till exempel de kommunbaserade försöken som gett utmärkta sysselsättningsresultat i Tammerfors- och Åboregionerna får fortsätta. Om försöken avslutas leder det till onödigt administrativt krångel och försvårar samordningen av kommunernas och arbets- och näringsförvaltningens resurser. Kommunförbundet kräver att sysselsättningsförsöken fortsätter och att handlingsmodellerna genom lagändringar görs till en bestående del av alliansmodellen för tillväxttjänsterna. Det skulle också ytterligare bidra till de arbetslösas möjligheter att uppfylla aktivitetsvillkoret, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina

Kuntaliitto kehysriihestä: Kuntatalous saavuttaa tavoitteensa – valtionosuusrahoituksen riittävyys ja kuntien supistuva rooli työllisyystalkoissa päähuolina11.4.2018 22:06Tiedote

Kuntaliitto pitää tervetulleina kehysriihen toimia työllisyyden edistämiseksi ja kohtaanto-ongelmien lievittämiseksi. Pettymys on, että vieläkään ei ole varmuutta siitä, voivatko esimerkiksi Tampereen ja Turun seutujen erinomaisia työllistämistuloksia saavuttaneet kuntaperusteiset kokeilut jatkua. Kokeilujen lopettaminen aiheuttaa turhan hallinnollisen hässäkän ja estää kuntien sekä TE-hallinnon voimavarojen yhdistämisen. Kuntaliitto vaatii, että työllisyyskokeiluja jatketaan ja toimintamallit vakinaistetaan lainsäädäntömuutoksin osaksi kasvupalvelujen allianssimallia. Se tukisi entisestään myös työttömien mahdollisuuksia aktiivisuusehdon kartuttamiseen, huomauttaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.