Kuntien yhteinen tietopalvelu avattiin

Kuntien rakennetun ympäristön tiedot löytyvät vastedes yhdestä verkkopalvelusta. Rakentaja, taloyhtiö tai vaikkapa omakotiasuja voi tilata oman kiinnostuksensa mukaan tiedot rakennuksesta, kaavoituksesta tai maankäytöstä ajantasaisesti suoraan kunnan perusjärjestelmistä yhteisen Kuntatietopalvelun kautta.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
12.4.2O18
Vapaa julkaistavaksi heti

Kuntien yhteinen tietopalvelu avattiin

Suomen Kuntasäätiön rahoittama palvelu on nyt avattu osoitteessa www.kuntatietopalvelu.fi, ja siihen on jo liittynyt noin 30 kuntaa, jotka julkaisevat palvelussa koneluettavaa tietoa. Yli sadasta kunnasta julkaistaan palvelussa ajantasaisia asemakaavoja.

– Digitaalinen yhteiskunta ja kestävä kuntatalous edellyttävät, että kunnat hoitavat tieto-omaisuuttaan huolellisesti ja avaavat tietovarantoja yhteiseen käyttöön. Kunnat voivat liittyä palveluun maksutta ja kanavoida siitä saatavat tulot omaan kuntaan. Nyt avautuvasta datasta myös paikalliset yritykset voivat kehittää uusia tuotteita ja palveluita, sanoo Kuntaliiton kehittämispäällikkö Matti Holopainen.

Tieto on omaisuutta

– Kuntanäkökulmasta on itsestään selvää, että kuntien tieto-omaisuuden taloudellinen arvo kuuluu kunnille. Kuntien dataomaisuuden siirtäminen valtion kopiorekistereihin ei ole teknisesti eikä taloudellisesti perusteltua, Holopainen sanoo.

– Kattava, oikea ja ajantasainen osoitetieto on yhteiskunnan perustarve. Kohteiden osoitetieto syntyy täysimääräisesti kuntien prosesseissa. Tämän tiedon jakelua ja hyödyntämistä varten tarvitaan kuntien järjestelmistä rajapinnat auki Kuntatietopalveluun, Holopainen sanoo.

Rajapinnat voidaan avata jokaisesta Suomen kunnasta hyvin nopeasti kunnan oman järjestelmätoimittajan tuella, kun kunta niin päättää. Kuntasäätiö maksaa pienille kunnille kannustinpalkkion osoitetietojen avaamisesta palveluun. Palkkio haetaan kunnan liittyessä palveluun.

Hallittua tiedon jakamista

Kunnat tuottavat rakennetun ympäristön keskeisiä tietovarantoja. Kuntatietopalveluun kootaan osoitetiedot, rakennustiedot, asemakaavat, yleiskaavat, ympäristötiedot ja maaomaisuustiedot kaikista kunnista sekä asemakaava-alueiden kiinteistötiedot yli neljän miljoonan asukkaan osalta. Uudet kaupunkimallit ovat keskeinen osa kuntien rakennetun ympäristön digitaalisia tietovarantoja.

– Kuntien tulisi tehostaa rakennetun ympäristön perusprosesseja kuntatalouden ja kattavan kiinteistöveropohjan tarpeista lähtien. Samalla varmistetaan, että kunnasta palvelussa julkaistava tieto on mahdollisimman kattavaa ja ajantasaista.

Kuntatietopalvelussa kunnat voivat jakaa ajantasaista koneluettavaa tietoa hallitusti. Kuntatietopalvelu toteuttaa EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimukset hallitusta henkilötietojen käsittelystä.

Käyttäjä voi myös tilata seurantapalvelun, joka hälyttää, kun seurattavalla alueella tulee uusia asemakaavoja, poikkeamispäätöksiä, suunnitteluratkaisuja tai rakennuslupia.

Tietojen julkaisemisessa Kuntatietopalvelussa käytetään kuntien yhdessä määrittelemää ja toteuttamaa KuntaGML-tietomallistoa. KuntaGML:ään tukeutuvia kuntien sähköisiä lupa- ja hakemuspalveluja on käytössä jo yli 270 kunnassa.

Kuntasäätiö on rahoittanut palvelun käynnistysvaiheen ja tukee kuntia rajapintojen avaamisessa. Tavoitteena on saada kaikki kunnat yhteiseen Kuntatietopalveluun vuoteen 2020 mennessä.

Kunnat ohjaavat palvelun kehittämistä. Palvelua kehitetään edelleen asiakkailta saatavan palautteen perusteella.

Kehittämispäällikkö Matti Holopainen, Suomen Kuntaliitto, Alueet ja yhdyskunnat, p. 050 563 4622

Klash – en ny tävling: En miljon euro delas ut till kommunerna för att stödja utvecklingen av livskraft och välfärd16.8.2018 13:19Tiedote

Kommunsektorns stora aktörer har tagit initiativ till en helt ny tävling för att hitta lösningar och nya idéer för att stärka kommunernas livskraft. Målsättningen för tävlingen och idégeneratorn Klash är att hjälpa kommunerna att lösa dagens och morgondagens problem. Med hjälp av tävlingen hoppas man hitta nya lösningsmodeller för invånarnas välfärd, en bättre miljö och för att utveckla ekonomin.

Klash – uusi haastekilpailu: Jaossa miljoonan euron tuki kunnille elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseksi16.8.2018 12:47Tiedote

Kunta-alan isot toimijat ovat käynnistäneet täysin uudenlaisen haastekilpailun löytääkseen ratkaisuja ja uusia avauksia kuntien elinvoiman vahvistamiseksi. Klash-haastekilpailun ja ideakiihdyttämön tavoitteena on auttaa kuntia ratkaisemaan tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmia. Kilpailun avulla pyritään löytämään uusia ratkaisumalleja ihmisen ja ympäristön hyvinvoinnin sekä talouden kehittämiseksi.