Keskuskauppakamari

Kuolleiden artistien puhelut toivat huomautuksen radiokanavalle

Jaa
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Radio Suomipopille sen mainoksista. Radiokanava hyödynsi mainoksissaan kuolleita artisteja ilman oikeudenomistajien lupaa.
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa

Mainoksissa soitettiin kuolleille artisteille. Puheluihin ”vastasivat” artistit Juice, Kirka, Topi Sorsakoski ja Gösta Sundqvist. Mainoksissa soittajat kertoivat muun muassa taloyhtiöön liittyvistä asioista, tarjosivat uutta puhelinliittymää tai kyselivät kuulumisia. Lopuksi todettiin, että artisti on ehdolla Suomipopin 100 suomalaista ikonia -listalla. Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että kysymyksessä on radiokanavan ohjelman mainos.

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen mukaan henkilön kuvaa, nimeä tai mainetta voi hyödyntää markkinoinnissa vain silloin, jos markkinoija on hankkinut siihen asianomaisen henkilön suostumuksen. Asiassa ei ole merkitystä sillä, onko kysymyksessä yksityinen henkilö vai julkisuuden henkilö. Siksi myös esimerkiksi poliitikon, kuuluisan urheilijan, taiteilijan, kuninkaallisen tai muun julkisuuden henkilön kuvan, nimen tai maineen hyödyntäminen markkinoinnissa edellyttää suostumusta.

“Kun kysymyksessä on kuollut henkilö, asiaa arvioidaan tapauskohtaisesti. Nyt kysymyksessä olevien artistien kuolemasta on kulunut verraten lyhyt aika. Lisäksi tapauksen arvioinnissa otettiin huomioon mainosten tyylilaji ja käsittelytapa, joita ei voida luonnehtia hienovaraisiksi”, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista kertoo.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Markkinointia suunnitteleva voi pyytää maksullista ennakkolausuntoa. Mainonnan eettisen neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Lisätietoja:

Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan neuvoston verkkosivuillla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/men/lausunnot/lausunnot-2017/



Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye