Kuormapyöräpalvelu kaupunkilaisten kokeiltavana Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella

HKL aloittaa yhteiskäyttöisten kuormapyörien kokeilun Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella 1.7.2020 alkaen. Kokeilun aikana kuormapyörän voi ottaa käyttöön älypuhelimella, kulkea sillä vapaasti ja lopettaa pyörän käytön sovelluksen osoittamilla alueilla. Palvelussa kumppanina toimii Lähikauppakeskus Ruoholahti. Hanke on yksi keväällä lanseeratun HKL:n Keksi pyörä uudelleen –kokeiluhaun hankkeista. Kokeiluhaun tarkoituksena oli löytää uusia kokeiluja pyöräliikenteen edistämiseksi Helsingin seudulla.

- Haimme keväällä uusia ideoita tukemaan Helsingin pyöräliikenteen edistämistä ja saimme useita hyviä ehdotuksia. Yhdeksi toteutettavaksi kokeiluksi valikoituivat yhteiskäyttöiset sähkökuormapyörät. Näemme tavarapyörissä suuren potentiaalin osana modernia kaupunkiliikennettä ja siksi haluamme kerätä kokemuksia niiden käytöstä. Sähköiset kuormaapyörät tarjoavat useita käyttömahdollisuuksia niin perheille kuin kaveriporukoille kauppareissuista aina pyöräretkiin ympäri Helsingin rantoja. On myös mielenkiintoista kerätä kokemuksia siitä, millaiseksi käyttäjät kokevat tavarapyörällä ajon Helsingissä, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen.

Nyt toteutettavassa HKL:n hankkeessa kuormapyöräpalvelua kokeillaan Colossus Finland:n Oy:n kehittämällä palvelumallilla. Kokeilun tavoitteena on oppia käyttäjien toiminnasta ja hioa palvelumallia, jotta sitä voidaan mahdollisesti skaalata tulevaisuudessa myös muihin kaupunginosiin ja kaupunkeihin. Tässä kokeilussa tavarapyöriä on aluksi käytössä kuusi kappaletta, mutta palvelualue ja pyörien määrä kasvaa hieman lähiviikkoina.

Kokeilun toteuttava Colossus Finland Oy:n perustaja Jani Ehro näkee, että laadukas ja kustannustehokas kuormapyöräpalvelu voi olla yksi keino auton tarpeen vähentämiseksi kaupungeissa.

- Kaupunkikuormapyöräpalvelu olisi uusi keino kaupungeille ja asukkaille vähentää päästöjä ja tehdä kaupunkiympäristöstä hauskempi ja miellyttävämpi, Ehro pohtii.

Kuormapyörien kokeiluun voi rekisteröityä mukaan osoitteessa www.cargobikepilot.fi. Palvelua voi kokeilla, vaikka ei asuisikaan Jätkäsaaren tai Ruoholahden alueella. Kaikkien kokeiluun rekisteröityneiden kesken arvotaan 50 euron K-Citymarketin lahjakortti. Lahjakortteja kokeilijat voivat voittaa myös nappaamalla ja postaamalla kuva instagramiin, jossa kaupunkikuormapyörä on mukana.

Lisätietoja kilpailusta osoitteesta www.cargobikepilot.fi

Projekti-insinööri Samuli Mäkinen (HKL), p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi

Jani Ehro (Colossus Finland Oy), p. 0457 875 98 96, jani@ehro.fi

HKL – kaupungin paras liike.

Helsingin kaupunkipyöräpalvelun laajentamista suunnitellaan16.6.2020 19:23:37 EESTTiedote

Kaupunkipyöräpalvelun laajennusta ryhdytään valmistelemaan. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.