Kuplivan asema ei horju tänäkään vappuna

Vappu on yksi Alkon vuoden isoista juhlasesongeista. Vappuviikolla Alkon kokonaismyynnin arvioidaan nousevan noin 70 prosentilla.

Kuohuvan suosio vapun juhlajuomana ei tänäkään vappuna osoita taantumisen merkkejä. Kevään ja kesän odotettua juhlakautta ennakoiden Alko kasvattaakin huhti-toukokuussa samppanjoiden, kuohuviinien ja aromatisoitujen viinien valikoimaa. Osa kuplivista on valikoimassa ainoastaan kesäkauden ajan.

Samppanjan myynti liki nelinkertaistuu

Normaaliviikolla kuohuviiniä myydään reilut 67 000 litraa, kun taas vappuviikolla asiakkaat ostavat kuohuviiniä yli 393 000 litraa. Samppanjan myynti liki nelinkertaistuu.

Prosentuaalisesti kuohuviineissä kasvaa eniten hinnaltaan 10–19,99 euron tuotteiden myynti, joka yli kuusinkertaistuu.

Roseeviinien suosion voimakas kasvu näkyy vapun roseekuohuvissa, jotka sopivat mainiosti myös vappupöytään. Toinen kasvava ryhmä, alkoholittomat, on hyvä muistaa myös vappuna.

Vapun vaikutusta myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myynnin perusteella.

Kuohuviinien monista tyypeistä jokaiseen makuun sopiva

- Kuohuviinien monista tyypeistä löytyy varmasti sopiva jokaiseen makuun. Suomalaisille rakas Espanjan cava jatkaa suosituimpana Alkon kuplivana ja valinnanvaraa on rutikuivista puolimakeisiin. Mauista löytyy niin pehmeyttä ja kepeyttä kuin runsautta ja paahteisuuttakin, kuvailee tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.

- Italialaiset proseccot puolestaan houkuttelevat pehmeillä hapoillaan ja päärynäisellä hedelmäisyydellä. Proseccot sopivat mainiosti maljan nostoon, seurusteluun sekä pikkupurtavien kaveriksi. Samppanja on aina juhlavan vappupöydän varma valinta. Suuremman joukon asettuessa vappuherkkujen äärelle kruunaa juhlahetken 1,5 litran magnum-pullo. Pienemmät pullokoot ovat käteviä vappu-piknikillä.

Alko avoinna vappuaattona

Pääosin Alkon myymälät ovat avoinna vappuaattona ti 30.4. klo 9–18.

Alla olevien myymälöiden aukioloajat poikkeavat yllämainituista

• Turku keskusta Kauppahalli avoinna 10–16
  • Maarianhamina Sittkoff avoinna 10–16
  • Jomala Maxinge Center 10–17
  • Utsjoki Karigasniemi avoinna 10–18
  • Utsjoki Nuorgam avoinna 10–18

Tarkistathan vielä oman myymäläsi aukioloajat tästä linkistä.

Vappupäivänä keskiviikkona 1.5. Alkon kaikki myymälät ovat kiinni.

Lue lisää juoma- ja ruokavinkkejä vappuun.

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 3413 053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123